X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, קובעת:

הממשלה מפרה חוק מזה 14 שנים

בינואר 2007 אמורות היו להיכנס לתוקף תקנות בנוגע לקרינה המירבית המותרת מרשת החשמל - אך הן הוגשו לוועדת הפנים רק בשלהי 2020 ונתקעו בשל הקדמת הבחירות הדיון בעתירה גילה, כי גם התקנות בנוגע לקרינה ממתקנים סלולריים לא הותקנו העתירה הנוכחית הוגשה ב-2015 ותשובות המדינה התאפיינו בסחבת נוספת ובאיחורים חוזרים ונשנים במתן עידכונים
▪  ▪  ▪
הסתפקו בוועדת מומחים [צילום: יניב נדב, פלאש 90]

הממשלה מפרה מאז 2007 את החוק שהורה לה, שנה קודם לכן, לקבוע תקנות לגבי הקרינה המירבית המותרת מרשת החשמל. כך עולה (יום ד', 24.2.21) מפסק דינה של שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, בעתירתה של המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר (מלר"ז).
חוק הקרינה הבלתי-מייננת משנת 2006 הסמיך את השר להגנת הסביבה לקבוע תקנות ליישומו, לשם הגבלת קרינה מסוכנת, וקבע שיש להשלימן עד כניסתו לתוקף - 1.1.2007. עוד נקבע בחוק, כי אם התקנות לא יותקנו במועד - ההחלטות של הממונה על הקרינה בנוגע לרשת החשמל יהיו בהתאם לדוח של ועדת מומחים. התקנות לא הותקנו, והכללים היחידים שבתוקף הם אכן אלו הנובעים מהמלצותיה של אותה ועדה. באפריל 2017 החליטה הממשלה לטפל בעשרות החוקים בהם לא הותקנו התקנות ליישומם, ובנוגע לחוק הקרינה נקבע שיש להעבירן לאישור הכנסת עד יוני 2018. גם דבר זה לא נעשה.
העתירה הוגשה בשנת 2015 ומאז התקיימו בה מספר דיונים ואף הוצא צו על תנאי. ברק-ארז מפרטת בהרחבה את העידכונים שקיבל בג"ץ לאורך השנים, כאשר המדינה - כמו במקרים רבים אחרים - שוב ושוב אינה עומדת במועדים שנקצבו לה להשגת תגובותיה ועידכוניה, ומאלצת את בית המשפט להעניק לה ארכות חוזרות ונשנות. התגובות מלמדות על סחבת מתמשכת, כאשר פעם בכמה חודשים מתקיימת ישיבה, אך התקנות אינן מגובשות בשל חילוקי דעות ממושכים בין משרדי הממשלה בנוגעים בדבר.
רק ביולי 2018 הודיעה המדינה, כי השרים הגיעו להסכמה; טיוטת התקנות פורסמה להערות הציבור חמישה חודשים מאוחר יותר; במארס הודיעה המדינה שהמשרדים בודקים את ההערות שקיבלו; בספטמבר 2019 הודיעה המדינה שההליך נתקע בשל התפזרות הכנסת; ביולי 2020 נמסר שיש נוסח מוסכם אותה אישרה השרה גילה גמליאל; באוקטובר 2020 נמסר שהשרים ישראל כ"ץ ויובל שטייניץ הסכימו גם הם ושגמליאל ביקשה מוועדת הפנים לאשר אותן; בינואר השנה ציינה המדינה, כי התפזרות הכנסת עשויה להשליך על קידום ההליכים בוועדת הפנים.
לדברי ברק-ארז, "התוצאה המתקבלת אינה מניחה את הדעת. הליך הטיפול בהתקנת התקנות היה ארוך שלא לצורך. יותר מכך, מועד השלמת התהליך אינו ברור". אולם, אין מנוס מלקבוע שהעתירה מיצתה את עצמה, שכן הבקשה הייתה להורות לממשלה להגיש את התקנות לאישור ועדת הפנים - וכך נעשה. בג"ץ אינו יכול לתת כעת הנחיות לוועדת הפנים, משום שזו אינה בין המשיבות לעתירה, אך מרל"ז תוכל לעתור שוב אם הוועדה לא תפעל בלוח זמנים סביר. לצד זאת מדגישה ברק-ארז:
"מהלך הדברים המתואר לעיל חושף גרירת רגליים שלא ניתן להשלים עימה ביחס לחובה סטטוטורית מפורשת. חוק הקרינה כולל הוראה המטילה חובה להתקין תקנות. כידוע, חוק אינו המלצה בלבד, וכבר החל בשנות הששים של המאה הקודמת בית משפט זה נתן צווים לאכיפתן של חובות מסוג זה. הדברים מקבלים משנה עוצמה בנסיבותיו של המקרה הנוכחי, שבו החוק אף נקב בתאריך יעד להתקנת התקנות - יום 1.1.2007. אך לאחרונה חלפו להן 14 שנים מאז אותו תאריך - ותקנות אין. העתירה הוגשה לפני יותר מחמש שנים, ורק במהלך מאומץ שכלל מעורבות חוזרת ונשנית, כמעט סיזיפית של בית משפט זה, בהרכבים שונים, הגענו אל קו גמר מסוים.
"אכן, התקנת תקנות בנושא מדעי סבוך, שמקרין (תרתי משמע) גם על בריאות הציבור וגם על אינטרסים משקיים, היא אתגר מורכב. אולם, ההתמודדות עימו הייתה מצוות החוק". ברק-ארז מצטטת פסק דין קודם של בג"ץ: "החוק קיים על-מנת שיבוצע, הלכה למעשה, ואין לסכל את כוונת המחוקק בדרכי סחבת". היא מציינת, כי אין להסתפק במימוש המלצות ועדת המומחים: "האם בפתרון זמני שנקבע 'עד להתקנת התקנות האמורות', כאמור בחוק הקרינה, שיווה המחוקק נגד עיניו את האפשרות שזה יחול ללא כל שינוי במשך כ-14 שנה? הפיכת הזמני והחלקי להסדר בעל אופי חצי-קבוע מעוררת מחשבות נוגות.
"נוסף על כך, חשוב לציין כי קיים הבדל נורמטיבי משמעותי בין תקנות שהן חקיקת משנה, לבין דוח של ועדת מומחים, חשובה ומכובדת ככל שתהיה - בשקיפותו של ההליך, באחריותיות של מי שמופקד על ההחלטה ועוד. לא למותר לציין כי במועד כניסתו לתוקף של החוק ניתן היה אף להתקין תקנות שיאמצו, בשלב ראשון לכל הפחות, את הנורמות המשתקפות בדוח ועדת המומחים, כדי לקיים את מצוות המחוקק להתקין תקנות. אף דבר זה לא נעשה".
עוד מציינת ברק-ארז, כי הממשלה לא קיימה גם את חובתה להתקין תקנות בנוגע לקרינה ממתקנים סלולריים. בנושא זה הוגשה עתירה לבג"ץ כבר ב-2008, וכעבור שנתיים הונחה טיוטת התקנות על שולחן ועדת הפנים - אך מעולם לא אושרה. "חזקה על משרדי הממשלה הרלוונטיים שיעשו כל מאמץ על-מנת לוודא שהפעם יסתיימו הדברים בצורה אחרת", היא אומרת.
ברק-ארז מסיימת באומרה: "ניתן לצפות כי המשרד להגנת הסביבה ישלח תזכורות מתאימות לוועדת הפנים על-מנת לוודא שנוסח התקנות המוצע יובא לדיון בה בהקדם האפשרי. הדאגה להתקנת תקנות על-פי החוק היא גם חובתו המשפטית של המשרד, וגם ביטוי לאחריותו הציבורית. התמשכות הטיפול בנושא אף מלמדת על החשיבות הנודעת להמשכיות הטיפול בנושאים אלה, חרף חילופים בזהותם של ממלאי התפקידים במשרדים ממשלתיים או אף בכנסות המכהנות".
המדינה חויבה בתשלום הוצאות בסך 30,000 שקל. המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט אלכס שטיין הסכימו עם ברק-ארז. את מרל"ז ייצגו עוה"ד מיכאל בך, רון לדרמן, וגלעד הלר, את המדינה ייצג עו"ד אבי מיליקובסקי, ואת חברת החשמל - עוה"ד אליה צונץ-קולר וטל בר-לב.

תאריך:  24/02/2021   |   עודכן:  24/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
קרן פרנסיסקו פרטנרס רוכשת את החברה הישראלית המתמחה בחקר שורשים משפחתיים ובחקר דנ"א    הפלטפורמה של החברה זמינה ב-42 שפות ומשמשת כיום כ-62 מיליון בני אדם ברחבי העולם
איציק וולף
על אף שנכון לעת זו לא התקבלו ממצאים המעידים על סכנה הנשקפת מצריכת הדגים, למען הזהירות המונעת, דגימות דגים נשלחות למעבדות משרד החקלאות על-מנת לשלול נוכחות שאריות מזהמים שונים    תוצאות הבדיקות צפויות להתקבל בימים הקרובים
איציק וולף
ועדת השמות בעיריית רמת גן המליצה לשנות את שמה של שכונת עמידר ולקרוא לה על שם סא"ל יוני נתניהו    כרמל שאמה הכהן: הנוסח הסופי של השם שיעלה להצבעה במועצת העיר ייקבע רק לאחר שיתוף ציבור
איציק וולף
חשש מעריכת אירועי פורים המוניים בחצרות החסידויות הירושלמיות במוצאי שושן פורים שיחול ביום ראשון הקרוב    כחול לבן התנגדו להארכת העוצר ודרשו אכיפה הדוקה במקומות הנדרשים    בכירים במשרד הבריאות: לא שמענו על התוכנית לפתיחת המשק באפריל לפני מסיבת העיתונאים של נתניהו
איציק וולף
ועדת החוקה של הכנסת אישרה את ההכרזה על חובת הבידוד במלוניות לחו"ל, אך קיצרה את תוקפה עד ליום שלישי הקרוב בשעה 12 בצהריים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il