X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט למעשה אינו יכול לעשות דבר

המדינה ענתה לבג"ץ בשמונה חודשי איחור

בינואר 2020 הורה בג"ץ למדינה להגיש בתוך 45 יום תצהיר תשובה בעקבות צו על תנאי, בעתירתה של חברת בנייה פלשתינית הנתקלת בהתנכלויות לאתר עבודות ליד רמאללה המדינה ביקשה וקיבלה שמונה ארכות, חלקן לאחר המועד החדש שנקבע לה, ולבסוף הגישה את התצהיר רק בחודש נובמבר צה"ל החל לאבטח את האתר, אך החברה טוענת שההתנכלויות נמשכות
▪  ▪  ▪
עמית. "תמונה מדאיגה ומקוממת" [צילום: לע"מ]

צה"ל והפרקליטות הגישו לבג"ץ רק ב-12.11.20 תצהיר תשובה לעתירתה של חברת בנייה פלשתינית, למרות שהשופטים הורו להם להגישו עד 5.3.20. כך מלמד (יום א', 7.3.21) פסק דינו של השופט יצחק עמית. מקרה זה מיטיב להדגים את הסחבת השיטתית בה פועלת המדינה במקרים רבים, תוך הפרת הוראות ברורות של בית המשפט העליון - אשר למעשה אינו יכול לעשות דבר.
חברת Union Comstruction and Investment עתרה לבג"ץ בנובמבר 2019, בטענה שפרויקט שהיא מקימה על קרקע פרטית בשטח B באזור רמאללה, סובל מהתנכלויות חוזרות ונשנות של פורעים ישראלים. היא טענה, כי מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון אינו ממלא את חובתו על-פי החוק הבינלאומי להגן על ביצוע העבודות. לאחר דיון בעתירה ב-20.1.20 הוציא בג"ץ צו על תנאי, המורה למדינה לנמק בתוך 45 יום מדוע לא תפעל להגן על האתר.
מכאן החלה מסכת של בקשות דחייה שהגישה הפרקליטות, חלקן רק בדיעבד (לאחר שחלף המועד להגשת התצהיר) וחלקן בהסכמה מסויגת של החברה. ב-5.3.20 - המועד האחרון להגשת התצהיר - ביקשה וקיבלה המדינה ארכה של שבועיים; ארבעה ימים לאחר המועד החדש, היא קיבלה ארכה עד 3.5.20. חודש לאחר אותו מועד, העניק לה בג"ץ ארכה עד 1.7.20. ארבעה ימים לאחר מועד זה, נדחתה שוב הגשת התצהיר - עד 2.8.20. יום למחרת קיבלה המדינה ארכה של יממה, אך ב-6.8.20 ניתנו לה לבקשתה 19 ימים נוספים. ב-26.8.20, שוב לאחר המועד שנקבע, קיבלה המדינה דחייה עד 1.10.20. גם במועד זה לא הוגש התצהיר, והתאריך החדש שנקבע היה 1.11.20. באותו יום קיבלה המדינה ארכה של שמונה ימים, ולבסוף הוגש התצהיר ב-12.11.20 - שמונה חודשים ושבוע לאחר המועד המקורי.
מפסק דינו של השופט יצחק עמית אומנם עולה, כי חלק מן הזמן נוצל לשיג ושיח בין המדינה לבין החברה, נציגיהן קיימו סיור בשטח וגובש מסמך עקרונות לגבי אבטחת האתר. עם זאת, קביעת המועד להגשת התצהיר הייתה אמורה להוביל את המדינה לפעול בלוח הזמנים שנקבע, ולא למשוך את המגעים על פני שמונה חודשים. המדינה גם הייתה יכולה להגיש תצהיר ביניים המפרט את הפעולות המבוצעות, אך לא עשתה זאת.
כאמור, בית המשפט למעשה חסר אונים כאשר המדינה אינה עומדת בלוחות הזמנים שהוא קוצב לה. הטלת הוצאות עליה תפגע בקופת הציבור, ולמעשה תהווה העברה מכיס אחד (הפרקליטות או הגורם המשיב) לכיס שני (הנהלת בתי המשפט). הטלת הוצאות אישיות איננה מעשית, משום שבלתי אפשרי להצביע על האחראי הישיר לחוסר העמידה בהנחיות בית המשפט: ייתכן שמדובר במספר פקידים בגוף המשיב, ייתכן שמדובר במספר פרקליטים וייתכן שמדובר בכולם יחדיו. גם היענות לעתירה בשל העדר מענה איננה אפשרית, שכן ייתכן שהיענות כזאת תפגע באינטרס הציבורי עליו אמורה להגן המדינה.
במקרים קיצוניים, המדינה גם מנצלת את חוסר האונים של בית המשפט כדי שלא לקיים פסקי דין במועדם. דוגמה בולטת לכך היא הרחבת שטח המחיה של האסירים, שאמורה הייתה להסתיים בדצמבר 2018 - וכעת אולי תושלם בסוף 2021. בהקשר זה רמז בחודש שעבר המשנה לנשיאה, חנן מלצר, כי אסירים יוכלו לדרוש שחרור מוקדם ואף לתבוע מן המדינה פיצויים אם תימשך הסחבת.
בעתירה הנוכחית הגישה המדינה בדצמבר שעבר, לאחר הדיון השני, מסמך המפרט את הצעדים שיינקטו לאבטחת האתר, כולל הצבת צוות שיטור ייעודי של 12 שוטרי מג"ב שתפקידו יהיה מתן מענה מהיר להתנכלויות ויצירת ערוץ תקשורת ישיר בין צה"ל לבין החברה. צה"ל גם הודיע שיגביר את המאמץ המודיעיני וישקול להאריך את הצו הסוגר את האתר בפני ישראלים, ואשר תוקפו כעת עד חודש יוני. החברה מסרה בתגובה, כי הפורעים מגיעים כעת לשטח לאחר שהשוטרים עוזבים אותו, וביקשה לחייב את צה"ל להציב באתר כוח קבוע.
עמית אומר כי העתירה הנוכחית מיצתה את עצמה ומדגיש: "התמונה העולה מהעתירה מדאיגה ומקוממת. מציאות שבה פורעי חוק זורעים הרס ברכוש פרטי ומסכלים בכוח הזרוע פרויקט בנייה שאינו לרוחם, היא מציאות שלא ניתן להשלים עמה, המחייבת נקיטת יד קשה". צה"ל מכיר בחובתו להגן על האתר, ובית המשפט לא יורה לו כיצד לפעול והיכן להציב כוחות. "הפתרון לבעיה שהציפה העותרת טמון, כך נראה, בהתנהלות נחושה ובלתי מתפשרת מצד גורמי הביטחון, תוך המשך הידברות עם נציגי העותרת", הוא אומר.
המדינה חויבה בתשלום הוצאות בסך 5,000 שקל. השופטים דפנה ברק-ארז ועופר גרוסקופף הסכימו עם עמית. את החברה ייצגו עוה"ד מיכאל ספרד וחגי בנזימן, ואת המדינה - עוה"ד רן רוזנברג ויובל שפיצר.

תאריך:  07/03/2021   |   עודכן:  07/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדינה ענתה לבג"ץ בשמונה חודשי איחור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ארי בוסל
נשאלת השאלה האם אותה צורת מחשבה ופעולה של העבר עדיין בתוקף, או שמא השתנה משהו    האם הגישה, הקבעון המחשבתי והקפאון המעשי ממשיכים כשהיו? טובי המוחות המשפטיים בדין פלילי בינלאומי טוענים שנצא וידנו על העליונה, שהצדק והחוק לצדנו    האם הם טועים?
מרדכי קידר
מאז כניסת ממשל ביידן לתפקידו מתקיימים מגעים משמעותיים בינו לבין הנהגת הרש"פ בעידוד וסיוע גורמי שמאל ישראלים שתכליתו להביא במהירות האפשרית להקמת מדינה פלשתינית. ממשלת ישראל לא נמצאת בתמונה למעט נקודה אחת: הממשל מפעיל לחץ על רה"מ נתניהו לאפשר את קיום הבחירות גם במזרח ירושלים כדי להוכיח לכל העולם שהכרתו של טראמפ בירושלים כבירת ישראל בטלה ומבוטלת
איציק וולף
ראש הממשלה שוחח בטלפון עם סגנית הנשיא האמריקני    השיחה עסקה במאבק נגד נגיף הקורונה, בהחלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל ובהמשך שיתוף הפעולה המודיעיני בין המדינות נגד אירן
איתמר לוין
השופט רם וינוגרד: העירייה והווקף סירבו במשך שנים לשתף פעולה בהנגשה, ולכן המינהל האזרחי היה רשאי להפקיע את הסמכות; אין עילה להתערב בחלופות ההנגשה שנבחרו
איציק וולף
בעקבות החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירת פשעי מלחמה נגד ישראל טוען שר החינוך, יואב גלנט, כי האחרונים שיכולים ללמד אותנו מוסר אלה מי שנמצאים באירופה    "גן על עצמנו בכוחות עצמנו גם במובן הפיזי, וגם במובן הערכי-מוסרי נעמוד על עמדותינו ולשמחתנו יש לנו גם ידידים בעולם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il