X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית הדין הארצי לעבודה קובע בהרכב מורחב:

פיצוי לעובד שלא הוכר ככזה

עובד שהוכר בדיעבד יקבל פיצוי על הנזק הלא-ממוני שנגרם מכך שלא הוכר בזמן אמת דעת הרוב: חוסר תום לב של העובד לא ימנע את ההכרה; עשוי להביא להפחתת הפיצוי
▪  ▪  ▪
וירט-ליבנה. חישוב דו-שלבי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

התנהלות חסרת תום לב של מי שיטען רק בדיעבד שהיה עובד מן המניין (ולא עובד קבלן או פרילאנסר) לא תגרום לכך שלא יוכר כעובד, אם המבחנים המקובלים יוכיחו שהוא זכאי למעמד זה. אם ייקבע שהוא זכאי למעמד של עובד - צפוי בית הדין לחייב את המעסיק לפצותו גם על הנזק הלא-ממוני שנגרם לו בשל אי-ההכרה בו בזמן אמת. כך קובע (7.4.21) בית הדין הארצי לעבודה.
בית הדין הארצי קיים, בצורה נדירה מאוד, דיון בהרכב של שבעה שופטים ושני נציגי ציבור, כדי לקבוע הלכה ברורה בנוגע לחישוב הזכויות של מי שהוכרו רק בדיעבד כעובדים מן המניין. הנשיאה ורדה וירט-ליבנה מדגישה, כי המבחנים להכרה לא השתנו, אך המשמעות המעשית של ההכרה מצריכה התאמה לעידן הנוכחי ביחסי העבודה.
במרכז פסק הדין עומד החישוב בדיעבד של הזכויות, וזאת רק לאחר שהעובד מצליח לשכנע שאכן היה עובד מן המניין. על-פי ההלכה החדשה, במקרה כזה יבוצע חישוב הזכויות במהלך דו-שלבי: בחינת הזכאות לקבלת פיצוי ממוני ובחינת הזכאות לפיצוי לא-ממוני.
בשלב הראשון, ככל שהמעסיק מוכיח שאילו היה התובע מועסק כעובד הוא היה מקבל שכר נמוך מהתמורה הקבלנית ששולמה לו באופן שוטף, מתבצעת השוואה בין התמורה הקבלנית ששולמה לבין השכר והזכויות הסוציאליות שהיו מגיעים לו כעובד. לפי תוצאות ההשוואה, הנערכת בהתאם לכללים שפורטו בפסק הדין, נבחנת הזכאות לפיצוי ממוני. ככל שהמעסיק אינו מוכיח שכר חלופי כזה, זכויותיו הסוציאליות של המועסק יחושבו לפי התמורה שקיבל בפועל.
בשלב השנה תיבחן זכאותו של העובד לפיצוי לא-ממוני, בין אם נפסק פיצוי ממוני ובין אם לאו. נקודת המוצא היא שייפסק לעובד פיצוי לא-ממוני, אלא אם המעסיק ישכנע את בית הדין, כי בנסיבות המקרה אין לעשות זאת. שיעור הפיצוי יושפע, בין היתר ולאור השיקולים שפורטו בפסק הדין, משני היבטים מרכזיים: הזכויות הלא ממוניות שנמנעו מהעובד בשל סיווגו השגוי; ושיקולי מדיניות משפטית נוכח הצורך להרתיע מפני סיווג שגוי של מתכונת ההתקשרות (העשויה לחסוך למעסיק סכומים ניכרים).
חברי ההרכב היו חלוקים בשאלה האם חוסר תום לב של העובד - במקרה בו במשך שנים נמנע מלדרוש הכרה כעובד מן המניין - עלול לשלול ממנו את מעמדו בדיעבד, גם אם המבחנים המקובלים יוכיחו שהיה כזה. דעת הרוב פסקה שאין לשלול הכרה זו; את חוות הדעת העיקרית של הרוב כתבה השופטת סיגל דוידוב-מוטולה, ואליה הצטרפו סגן הנשיאה אילן איטח, השופטות לאה גליקסמן וחני אופק-גנדלר ונציגת הציבור יעל רון.
דוידוב-מוטולה אומרת כי אין לפגוע בעקרון הקוגנטיות - זכויות יסוד של העובד שאין כל דרך לפגוע בהן - וכי דווקא התגברות צורות ההעסקה הלא-שגרתיות, גידול השימוש בטכנולוגיה (לרבות התפתחותה של "כלכלת הפלטפורמות") וכניסתן של אוכלוסיות חדשות לשוק העבודה מצדיקים את הרחבת ההגנה הניתנת למועסקים מסוגים שונים (כפי שנעשה גם בערכאות מקבילות בעולם), ולא צמצום שלה. לפיכך, מועסק שהצליח לשכנע שהוא "עובד" לפי המבחנים המהותיים שפותחו לכך בפסיקה ונקבעו בהתאם לתכליות משפט העבודה - לא יאבד את מעמדו רק מעצם כך שנטען כי התנהל בחוסר תום לב. היא מזהירה, כי קבלת עמדתה של וירט-ליבנה עלולה לפגוע בזכויות העובדים וביישומם של חוקי העבודה וההגנות שהם מקנים. לדברי דוידוב-מוטולה, את חוסר תום הלב של העובד ניתן לשקלל בפיצוי שייפסק לו.
את דעת המיעוט, לפיה ניתן לשלול הכרה זו, כתבה וירט-ליבנה אליה הצטרפו השופטים רועי פוליאק ואילן סופר ונציג הציבור עצמון ליפשיץ. לדברי וירט-ליבנה, "במהלך השנים הובאו לפנינו מקרים שבהם חוסר תום לב של מי שטוען ליחסי עובד ומעסיק זועק לשמים, ועדיין בתי הדין הקנו לו מעמד של עובד ובאו חשבון בשלב חישוב הזכויות בלבד. במקרים של חוסר תום לב מובהק של העובד, שיוכחו על-ידי המעסיק, הרי שחוסר תום הלב המובהק יגבר על המעמד של העובד, ובמקרים אלו הסכמת המועסק תטה את הכף וייקבע שאיננו עובד וזאת כבר בשלב הראשון, ואין צורך להמשיך לשלב השני של חישוב הזכויות".

ע"ע 15868-04-18, גבריאל כותה נ' עיריית רעננה / פס"ד
קביעת הדרך בה יחושבו זכויותיו של מי שהוכר בדיעבד כעובד מן המניין; מחלוקת בשאלה האם חוסר תום לב של העובד ימנע ממנו את ההכרה
תאריך:  11/04/2021   |   עודכן:  11/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הבחירות לנשיאות מדינת ישראל יכולות להתקיים החל מהיום ועד ל-9 ביוני    ב-9 ביולי 2021 תסתיים כהונתו של הנשיא, ראובן ריבלין
איתמר לוין
עמותה הטוענת שמאות גברים מתאבדים "בשל התעמרות מערכת המשפט ונשים" עתרה נגד הדלקת משואה בידי מי שניצלה מרצח בידי בעלה    העתירה נדחתה על הסף
איתמר לוין
מינץ דחה את ערעורו של דן גרטלר על החלטת בית המשפט המחוזי למנות את נשיאו בדימוס לבורר בינו לבין האחים משה ומנדי גרטנר: אין עילה להתערבות חריגה בהחלטות מסוג זה
איתמר לוין
שופט ביהמ"ש העליון, אלכס שטיין, הורה לפרקליטות להעביר להגנה את רשימת החומרים בתיק 1000 הישן - כך שתוכל לבקש מסמכים בודדים ולא את כולם; וכן לחשוף קטעים קצרים שהושחרו בעדויותיהם של בן כספית ואחרים    קובע לראשונה כללים להשחרות חומרי חקירה ומגביל את השימוש של הפרקליטות בכלי זה
מירב ארד
במקביל פנה ח"כ ארבל בשאילתה ישירה לשר הביטחון: מדוע התיר משרד הביטחון למושל ג'נין להיכנס לארץ? מי קיבל את ההחלטה להתיר זאת ועל סמך איזה מידע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il