X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קנה המידה הוא האם מדובר בנהג מועד

העליון מגביל שלילת רישיון לעשר שנים

החוק מורה לשלול לעשר שנים את רשיונו של מי שהורשע פעמיים בעשר השנים הקודמות בעבירות חמורות כגון נהיגה בשכרות, גרימת מוות ברשלנות והפקרה לאחר פגיעה אלרון קובע לראשונה: הכוונה היא למספר העונשים שהוטלו על הנהג ולא למספר העבירות בהן הורשע - פער היכול להיווצר כאשר מוטל עונש אחד על מספר עבירות
▪  ▪  ▪
פרשנות מצמצמת לעונשי מינימום

רשיונו של נהג יישלל לעשר שנים אם נענש פעמיים, ולא אם הורשע בבת אחת במספר תיקים וקיבל עונש אחד עליהם. כך קובע לראשונה (יום ג', 27.4.21) שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון.
פקודת התעבורה קובעת, כי הרישיון יישלל לעשר שנים בשל עבירות חמורות, אם "בעשר השנים שקדמו למועד ביצוע אותה עבירה כבר הורשע לפחות פעמיים על אחת מהעבירות האמורות". מדובר בין היתר בנהיגה בשכרות או בהשפעת סמים, בגרימת מוות ברשלנות, בהפקרה לאחר פגיעה ("פגע וברח") ובנהיגה ללא רישיון. השאלה שעמדה להכרעה הייתה, מה הדין כאשר אותו נהג הורשע בבת אחת במספר עבירות והוטל עליו עונש אחד בגין כולן: האם מדובר בהרשעה אחת, או במספר הרשעות כמספר העבירות. או במילים אחרות: האם הכוונה למספר העבירות או למספר העונשים.
לדברי אלרון, "בעוד שבהצעת החוק המקורית הוצע לקבוע כי העונש האמור יחול לגבי מי ש'הורשע כבר בשתיים מן העבירות', הרי שנוסחו הנוכחי של הסעיף אינו מתייחס למספר העבירות שביצע הנאשם בעבר, כי אם למספר הפעמים שבהן הורשע בעבר. שינוי זה יש בו כדי ללמד כי המחוקק הסתייג מהטלת העונש הקבוע בסעיף באופן גורף על מי שניתן בעניינו פסק דין מרשיע אחד בגין מספר עבירות שבוצעו באירועים שונים". בנוסף לכך, יש לנקוט פרשנות מצמצמת כאשר מדובר בהטלת עונשי מינימום, ולכן אין לקבל את עמדת המדינה לפיה מדובר במספר התיקים.
אלרון מוסיף, כי לשון הסעיף מאפשרת את שתי הפרשנויות, שכן "הרשעה" משמעה לעיתים הכרעת דין ולעיתים - גזר דין. הפרשנות התכליתית של החוק מובילה לדעתו למסקנה, לפיה הכוונה לשני גזרי דין ולא לשתי הכרעות דין. מטרת החוק הייתה להילחם בתאונות הדרכים ולהרחיק מהכבישים עבריינים סדרתיים. "חומרה יתרה מעין זו אינה קיימת ביחס למי שניתנה בעניינו הכרעת דין מרשיעה אך טרם נגזר עונשו, ועל כן לא ניתן לקבוע כי קיימת בעניינו אותה 'מועדוּת' שבגינה נדרשת ענישה חמורה במיוחד כדי להרתיעו", מסביר אלרון.
לצד זאת מדגיש אלרון: "יודגש, כי אין באמור כדי לצמצם את סמכות בית המשפט להטיל על מי שהורשע בביצוע מספר עבירות תעבורה עונש הכולל שלילת רישיון ממושכת, לשם הרחקתו מהכביש ושמירה על ביטחונם של יתר משתמשי הדרך, אף אם הסעיף לא חל לגביו". השופט דוד מינץ הסכים עם אלרון, באומרו: "המבחן צריך להיות מהותי ולשים את הדגש על התייחסותו של הנאשם להליכים הפליליים שהתנהלו נגדו בבית המשפט, דבר הבא לידי ביטוי לא במספר ההרשעות שניתנו בעניינו, כי אם במספר הפעמים שהתייצב לתת את דינו בבית המשפט בו נגזר דינו".
השופט ניל הנדל סבור בדעת מיעוט, כי מדובר במספר התיקים ולא במספר העונשים, שכן זוהי תכלית החוק: "המחוקק בחר להטיל עונש פסילה מינימלי, לא לנוכח העבירה שבה הורשע הנאשם באותו מקרה, דוגמת נהיגה בזמן פסילה או גרימת מוות ברשלנות, אלא עקב עברו התעבורתי... הדגש מושם בכך שהנהג עבר את העבירה השלישית לאחר שהורשע פעמיים בעבירה חמורה בשני אירועים נפרדים. כך יש מיזוג בין ההגנה על הציבור ובין ענישה הולמת של הנאשם המסוים. זהו האיזון. אם כך, די כי נהג הורשע בשני כתבי אישום שונים בטרם עבר את העבירה השלישית. דרישת שתי ההרשעות טומנת בחובה את התפישה שהליכי בית המשפט הקודמים והכתמת הנאשם כנהג אינם מרתיעים ואינם משפיעים עליו כנדרש".
אלרון ומינץ דחו את ערעורה של המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים (השופט מרדכי כדורי) שלא לשלול לעשר שנים את רשיונו של ג'ומעה עודה, אשר הורשע בנהיגה ללא רישיון - שנה וחצי בלבד לאחר שהורשע בשלוש עבירות זהות, אך במסגרת תיקים שאוחדו והוטל עליו עונש אחד. כדורי אומנם קבע שיש למנות את מספר העבירות ולא את מספר העונשים, אך מאחר שדחה את ערעורה של המדינה בנסיבות המקרה - לא התערב העליון בפסק דינו. אלרון ומינץ אימצו בנושא העקרוני את עמדתו של שופט בית המשפט לתעבורה בירושלים, נביל מהנא. את המדינה ייצגו עו"ד יאיר חמודות וניצן בלולו, ואת עודה - עוה"ד קרן אבלין-הרץ והישאם עומרי.

תאריך:  28/04/2021   |   עודכן:  28/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מגביל שלילת רישיון לעשר שנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עידן יוסף
לנוכח שיעור ההיפגעות הגבוה בתאונות דרכים ובעיקר קטלניות בדרכים עירוניות ובתחומן של הרשויות המקומיות, בכוונת הרלב"ד להתקשר עם המועצה לישראל יפה", לקיום תחרות של רשויות מקומיות בתחום הבטיחות בדרכים במרחב העירוני    העלות - כ-264 אלף שקל
איתמר לוין
אלרון דחה את ערעורו של הנהג שדרס את הנער אילון שלו-אמסלם ונדון ל-12 שנות מאסר; אומר שדבריו של שגיא עלולים להתפרש כאילו ניהול ההגנה הביא להחמרה בעונש
איתמר לוין
הורה לכ"ץ לנמק מדוע לא יקזז מכספי המיסים המועברים לרשות הפלשתינית 8.5 מיליון שקל שנפסקו כפיצוי לילדה שנפצעה באורח אנוש בתאונת דרכים בשטח C
עידן יוסף
היעד עד סוף העשור: ירידה של 50% במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים    התוכנית כוללת מיתון תנועה נרחב במרחב העירוני, הפחתת המהירות המותרת בעיר ל-30 קמ"ש ואיגום של משאבי המידע אשר מבוזרים כיום במגוון גופים
איתמר לוין
עטיה אבו-סעלוק נהג ללא רישיון בשכרות ובהשפעת סמים כאשר בנו בן ה-11 על ברכיו, ברח מהמשטרה בנהיגה פראית ובנס לא היו נפגעים בנפש - וסניגורו טען שלא נגרם נזק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il