X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שלמה פרידלנדר:

המדינה אחראית לנכות בתאונת אופנוע ים

רשות הספנות והנמלים לא ביקשה לקבל את הוראות היצרן של אופנוע הים, לא הדריכה את המשיטים כיצד לנהוג בו, לא הורתה לנוסעים ללבוש חליפות מגן ולא אספה נתונים על תאונות חייב את המדינה לשלם 400,000 שקל - 40% מסכום הפיצוי הכולל - לאישה שנפצעה קשה ב-2008
▪  ▪  ▪
אמצעי הבטיחות ננקטו בדיעבד [צילום אילוסטרציה: אלמוג סוגבקר, פלאש 90]

רשות הספנות והנמלים נושאת באחריות לפציעה קשה מפגיעת אופנוע ים, משום שלא פעלה לוודא את בטיחות השימוש בכלי זה. כך קובע שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שלמה פרידלנדר, אשר חייב את המדינה בתשלום 40% מהפיצוי שנפסק לתובעת - שהם 400,000 שקל.
התאונה אירעה בספטמבר 2008. התובעת רכבה על אופנוע הים, נפלה ממנו, נפצעה קשה מסילון המים שהותיר אחריו האופנוע ונותרה נכה ב-52%. פרידלנדר קובע, כי רשות הספנות לא הכירה את הוראות השימוש של יצרן האופנוע, מאחר שהיבואן לא הציג אותן בפניה - והיא לא ביקשה מיוזמתה לקבל אותן, למרות שהכירה בחשיבותן. הרשות החלה לקבל דיווחים על תאונות דומות כבר באמצע 2008, אך לא פעלה לאסוף את הנתונים עליהם ולא זיהתה את הסיכון הגלום בפגיעת סילון המים במי שנופל מהאופנוע.
רק בדצמבר 2008 - דהיינו לאחר התאונה - הגיעה הרשות למסקנה, כי יש לחייב את הרוכבים באופנועי הים ללבוש חליפת מגן ובכך למנוע את פגיעת סילוני המים. לאור פעולותיה של הרשות קובע פרידלנדר, כי מצופה היה מהרשות להסדיר את בטיחות השימוש באופנועי ים ולעשות זאת מיוזמתה, בלא קשר לנעשה במדינות אחרות - כפי שאכן עשתה, אך באיחור.
לדברי פרידלנדר (27.4.21), "מכל האמור עולה לא רק כשל נקודתי בזיהוי הסיכון המובנה בסילון, אלא גם כשל שיטתי של התייחסות לסיכונים רק לאחר התממשותם החוזרת; בבחינת 'משנגנב הסוס, נועלים את דלת האורווה'. חובת הזהירות היא החובה לבחון סיכונים באופן פרו-אקטיבי, לפני התממשותם, כדי למנוע את התממשותם; ולא להמתין לארבע תאונות כדי להשתכנע בצורך למנוע את התאונה החמישית ואילך. כמובן, ייתכנו סיכונים נסתרים; שלפני התממשותם לא ניתן, באופן סביר, לעמוד על קיומם. אולם ענייננו אינו כזה".
העובדה שרשות הספנות לא ביקשה לקבל את הוראות היצרן מהווה "מחדל רשלני חמור ביותר... בלתי נתפס בעיני כי בעלי תפקידים רלוונטיים ברשות הספנות בחנו את בטיחות האופנוע-ים הנדון, עובר לרישוי היבוא וכושר השיט, מבלי לחוש בחסרונן של הוראות היצרן ומבלי לדרוש לעיין בהן... לו עיינה רשות הספנות בהוראות הבטיחות של היצרן כפי שחובה היה עליה לעשות - לא על-פי שיקול דעתה, אלא כתנאי מוקדם להליך תקין של הפעלת שיקול דעתה - אזי היה הסיכון שהתממש בענייננו מזדקר מיד בתודעתה. היא לא הייתה יכולה, או רשאית, להתעלם ממנו. חזקה עליה שאמנם לא הייתה מתעלמת ממנו, אלא נוקטת כבר אז את אמצעי הזהירות של חיוב לבוש מגן, כנדרש בהוראות היצרן".
לדעת פרידלנדר, יש מקום להתערבות מוגברת של בתי המשפט באסדרה בטיחותית, שכן מחדלים בתחום זה עלולים לגרום לנכות ואף למוות. במקרה זה, רשות הספנות כלל לא שקלה האם להטיל פיקוח על השימוש באופנועי הים, וכל הסבריה למחדל היו בבחינת תירוצים בדיעבד. המחדל היה כפול: הן בכך שלא הדריכה את המשיטים כיצד לפעול (למרות שהוראות היצרן כללו הדרכה מדויקת) והן בכך שלא הורתה ללבוש חליפות מגן.
פרידלנדר ממשיך: "בענייני בטיחות השיט, המדינה נטלה על עצמה תפקיד מרכזי של אסדרה להגנת שלומם של המשתמשים בתעבורה ימית. ציבור המשתמשים בתעבורה ימית מודע לכך ומסתמך על כך. רשות הספנות מהווה, אפוא, מחוקק, שוטר ומחנך בענייני בטיחות השיט. מחדלה של הרשות מלהכיר בסיכון הנדון לבטיחותם של הנוסעים באופנועני ים, לפרסם הנחיות בטיחות נדרשות ולאכפן - היווה רכיב מרכזי ביצירת תרבות נהיגה באופנועי ים שאינה מתחשבת בסיכון שהתממש בענייננו; הן לעניין הימנעות מנהיגה מסוכנת, הן לעניין שימוש בלבוש מגן, למניעת נזקי גוף חמורים במקרה שהסיכון בכל זאת יתממש. יש לראות במדינה, אפוא, גורם מרכזי לתאונה". את התובעת ייצג עו"ד אבי זוהר, ואת המדינה - עוה"ד ערן סירוטה וריקי חדד-לנקרי.

תאריך:  02/05/2021   |   עודכן:  02/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדינה אחראית לנכות בתאונת אופנוע ים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איזו החלטה מטורללת
חרגול   |  2/05/21 17:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
המועצה הישראלית לצרכנות למועצה לשידורי כבלים ולווין מגיבה לבקשת הוט להוספת ערוצי ספורט בתשלום: "יש לקחת בחשבון שהערוצים בתשלום יתייקרו ולמנוע כל זליגת תכנים מהערוץ הקיים במסגרת חבילת הבסיס לערוץ החדש תמורת תשלום"
איציק וולף
כוחות משטרה פינוי אנשים מבתיהם בקו בראשון    כל הכניסות לאזור נחסמו לתנועה
איציק וולף
רב-ניצב יעקב שבתאי כתב לשוטרי משטרת ישראל שהמשטרה חותרת לחקר האמת ולהפקת לקחים מושכלת ומאוזנת של כלל הגורמים המעורבים באסון מירון    "כך נוהג ארגון שערכיו הם נר לרגליו, ארגון שלא מתפשר על סטייה מערכים ומנורמות מקצועיות"
יצחק דנון
המשרד אישר ייבוא 2,000 טון שמן זית בלא מכס    המועצה: יצרנים מקומיים יקרסו; ועדת המכסות: בלא הייבוא - יעלה המחיר לצרכן
איציק וולף
ב-30 באפריל ניתנה החלטה של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, אשר לפיה נדחתה בקשה לצו מניעה זמני כנגד ביצוע עסקה במניותיה של יינות ביתן    טרם סוכמו כל פרטי העסקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il