X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
משי-זהב. קשר השתיקה נפרם [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
פתיחות גוברת בשיח על מיניות בחברה החרדית
מחקר של אוניברסיטת תל אביב על היחס להטרדות מיניות בחברה החרדית מעלה כי על הרצון שמירה על הקהילה גובר הרצון לשמור על הילד והמשפחה הסיבות לתמורה: חשיפה לנושא בתקשורת, באקדמיה ובמקומות העבודה חרף שינויים חיוביים, המודעות להשלכותיה של פגיעה מינית ולצורך בהתערבות מקצועית ברמת היחיד, המשפחה והקהילה עדיין אינה מספקת

האם פרשת יהודה משי זהב תהווה קו פרשת מים בהתמודדות של החברה החרדית עם פגיעות מיניות? מחקר חדש של מכון שנדוג לחקר ישראל והיהדות בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת ת"א, אשר נערך על-ידי ד"ר שרה זלצברג, חוקרת המתמחה בחברה החרדית, מגדר, סטייה, אלימות מינית ורב-תרבותיות, מזהה מגמה חדשה ביחס לפגיעות מיניות בחברה החרדית, אחרי שנים של בניית חומות שתיקה, טיוח והדחקת הנושא.
תהליכי עומק בחברה החרדית, הנובעים מחשיפה לתקשורת ולהשכלה הגבוהה, מצביעים על שינויים בתפישה ובהתמודדות עם תופעות של פגיעות מיניות בחברה החרדית: עלייה במודעות להשלכות על הקורבן, לצורך בטיפול בו ולמניעת מקרים נוספים.
המחקר החדש, שנערך כאמור על-ידי ד"ר שרה זלצברג, חוקרת פגיעות מיניות בציבור החרדי וחברת סגל התוכנית ללימודי דתות באוניברסיטת תל אביב, מזהה שינויים מהותיים בחברה החרדית בישראל בכל הנוגע להתמודדות עם פגיעות מיניות.
שנים רבות זוהתה החברה החרדית בישראל כמי שמעדיפה השתקה, טיוח והימנעות מדיווח בכל הנוגע לתופעות של פגיעות מיניות בקרבה. השתיקה באה לידי ביטוי בשלוש רמות: החל בקורבן, שנרתע מדיווח או מפנייה לסיוע, דרך משפחת הקורבן, החוששת לפגיעה בשמה הטוב ועד לרמת הקהילה, שמאוימת מהתערבות רשויות המדינה ורוצה לשמר את הדימוי שלה כבעלת עליונות ערכית, חברתית ומוסרית. למעשה, עוצמת קשר השתיקה וההדחקה הביאו לכך שרבים מהקורבנות כלל לא ידעו לזהות כי נפגעו מינית ומשפחותיהם כלל לא היו מודעות לפגיעות אלו.
בניגוד למחקרי עבר, שהתמקדו בסוגיות אלו בלבד, המחקר החדש עוסק בהשלכות של השינויים שעוברת החברה החרדית על התמודדותה עם פגיעה מינית.
המחקר מזהה תהליך הדרגתי ששורשיו החלו בחשיפת הציבור החרדי לשוק התעסוקה, להשכלה ולעולם הווירטואלי, לצד "אקטיביזם מלמטה" - מתוך החברה החרדית. אלו, הביאו לפתיחות גוברת בשיח על מיניות, גוף ואינטימיות; לעלייה בשיעור של אנשי מקצועות הטיפול והרווחה מתוך הציבור החרדי, ואפשרו את סדיקת החומות שנגעו להתמודדות עם פגיעות מיניות בחברה החרדית.
התהליך החל בעלייה במודעות ובשינוי הגישה הכוללת - מהעלמת עין להכרה בתופעה ובצורך בטיפול בה.

שינויים בדפוסי התמודדות עם פגיעות מיניות בחברה החרדית בישראל / דוח
בשני העשורים האחרונים אפשר לזהות בחברה החרדית מגמה של "ישראליזציה" )קפלן ושטדלר, 2009 ,2012 ;מלאך וכהנר, 2017 ,)קרי השתלבות הולכת וגוברת של הציבור החרדי בחברת הרוב הסובבת במגוון תחומי החיים. ביטוי בולט לכך ניתן לראות בעלייה בשיעור החרדים הפונים למסלולי הכשרה מקצועית ולהשכלה גבוהה ובהשתלבותם התעסוקתית, בעיקר בקרב הנשים )גלבוע, 2014 ;רובין ונוביס דויטש, 2018 ;2019, Kalagy & Lewensohn‑Braun .)מגמה זו היא תולדה של כמה גורמים ותהליכים מקבילים, המזינים זה את זה. (22 עמ')
סוגיות בתחום האיתור והטיפול בקטינים נפגעי עבירות מין בחברה החרדית / מסמך רקע
חומר רקע לקראת דיון בוועדה לזכויות הילד בנושא "טיפול הרשויות בפגיעות מיניות נגד ילדים; פגיעות מיניות במגזר החרדי". מכתב זה מהווה תוספת למסמך בנושא "סוגיות בתחום האיתור הטיפול בקטינים נפגעי עבירות מין" – ובו נתוני משטרה על פתיחת תיקי חקירה, התייחסות לסוגית חובת הדיווח הקבועה בחוק, וכן סקירת מרכזי הגנה ומרכזי טיפול שמפעיל משרד הרווחה לכלל אוכלוסיית הקטינים נפגעי עבירות מין. (6 עמ')

על-פי המחקר, השינויים באים לידי ביטוי במספר אופנים. ראשית, שימוש גובר בזירה המקוונת, לרבות בוואטסאפ ובפייסבוק, דבר תקדימי לכל הדעות בחברה החרדית, לטובת שיח והתמודדות עם פגיעות. שנית, עלייה בביקוש של סדנות המוגנות, המעניקות כלים לזיהוי ולמניעה של תקיפות מיניות.
עוד מזהה המחקר שינוי גם בקרב המשפחות והורי הקורבן: במקום הגנה על הקהילה כערך עליון דאגה לרווחת המשפחה וטובת הילד. שינוי זה גם הוביל לשינוי בתפישה של חלק בלתי מבוטל מן ההנהגה החרדית, שמגלה הכרה בפגיעות ובקורבנות ומחזק את הקשר עם רשויות הרווחה.
עם זאת, כפי שמצביע המחקר, חרף התהליכים המשמעותיים שזוהו בחברה החרדית, עדיין קיימים פערים משמעותיים במודעות לנושא, ולדרכי ההתמודדות עם התופעה ועם השלכותיה. דוגמה בולטת לפערים אלו ניתן לזהות בפרשת יהודה משי-זהב: ההנהגה החרדית במאה שערים אומנם פעלה באופן אקטיבי להרחקתו ובכך לנסות למנוע פגיעות נוספות בקרב הקהילה בלבד ולמרות פעולה זו, חלפו שנים עד שקשר השתיקה סביבו נפרם וניתן היה לזהות ולטפל בקורבנותיו.
דיון מפורט במחקר ובהשלכותיו יתקיים במסגרת כנס "החברה החרדית בישראל", שייערך באוניברסיטת ת"א ביום ראשון הקרוב (9.5.21).

תאריך:  05/05/2021   |   עודכן:  05/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פתיחות גוברת בשיח על מיניות בחברה החרדית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הצפר יוסי לשם מתריע מפני סכנת הכחדת הנשרים מאתר הקינון שלהם בגמלא שבדרום רמת הגולן בגלל טורבינות הרוח שבתל פארס    "בוועדה לתשתיות לאומית (ות"ל) הבעתי את דעתי הנחרצת עם צוות נכבד של שומרי הטבע בישראל, ולצערי ההכנסה הכספית מהטורבינות ניצחה אותנו"
איציק וולף
ח"כ איילת שקד טוענת שההאשמות נגד נפתלי בנט ונגד ימינה, על-ידי הליכוד, הן ספינים    "אפשר לספר סיפורים ולמלא את הארץ ספינים, אבל בסופו של דבר נתניהו לא הצליח להקים ממשלת ימין, בגלל התנגדות סער וליברמן, ובגלל ההתעקשות של בצלאל"
איציק וולף
כתב בדף הפייסבוק שלו: "כמי ששמו עלה לא אחת בהקשר להתמודדות הקרובה על תפקיד נשיא המדינה, אני רוצה להודיע שלאחר ששקלתי את הדברים בכובד ראש החלטתי לא להתמודד על התפקיד"
איציק וולף
ראש הממשלה תקף את יו"ר ימינה וטען כי כל שהוא רוצה זה להיות ראש ממשלה למשך שנתייים    "נפתלי בנט דיבר היום על ״ממשלת אחדות״. זה ניסיון להטעות את הציבור. כולם יודעים שהוא מבקש להקים ממשלת שמאל מסוכנת"
איציק וולף
עם העברת המנדט לידי יאיר לפיד תעבור גם הנהגת הוועדה המסדרת של הכנסת מח"כ מיקי זוהר מהליכוד לח"כ קארין אלהרר ממפלגת יש עתיד    "אנהל את הוועדה תוך התחשבות בכל סיעות הבית ולמען הקמתה של ממשלת אחדות ישראלית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il