X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הקמיע המרתק, המתוארך לתקופה הביזנטית (לפני כ-1,500 שנה), נמצא ביישוב ארבל, שהיה יישוב יהודי בימי קדם על הקמיע מופיעות ארבע אותיות ביוונית: I A W Θ, המהוות עיוות של שם האל היהודי (יהוה IHYH)
▪  ▪  ▪
עשוי ברונזה [צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות]
[צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות]

גם יהודים
"מציאת הקמיע בתחומי יישוב יהודי בו התקיים בית כנסת במאות ה-6-5 לסה"נ, עשויה להעיד כי גם יהודים בני התקופה ענדו קמיעות", אומר חוקר הקמיע, הארכיאולוג ד"ר איתן קליין מרשות העתיקות.

תליון שרשרת ששימש כקמיע להגנה, המתוארך לתקופה הביזנטית (שהייתה גם תקופת התלמוד בגליל), נמסר לידי רשות העתיקות. הקמיע, הנושא כתובות ביוונית וחריטות, נתגלה לפני כ-40 שנה על-ידי טובה חביב ז"ל, מראשוני מושב ארבל, בקרבת בית הכנסת העתיק ביישוב, וכעת, הוא נמסר לאוצרות המדינה על-ידי קרוב משפחתה. התליון, העשוי ברונזה, מלמד על אמונותיו של הבעלים ועל חששותיו מפני עין הרע ושדים מזיקים.
הקמיע שנתגלה הינו תליון שרשרת, עשוי ברונזה. מצידו האחד מופיעה דמות של רוכב, הדוהר על גבי סוס. ראשו של הרוכב מוקף בהילה, והוא מחזיק בידו רומח המופנה כלפי מטה, לעבר דמות נשית השוכבת על גבה. מעל לדמות הרוכב, במתאר של חצי עיגול, נחרתה כתובת ביוונית, שמשמעה בעברית: 'אל אחד המנצח את הדברים הרעים'.
מתחת לרגלי הסוס מופיעות ארבע אותיות ביוונית: I A W Θ, המהוות עיוות של שם האל היהודי (יהוה IHYH). בגב הקמיע, נחרתה צורה של עין, המותקפת על-ידי חיצים הנעוצים בה, ועל-ידי חפץ הנראה כמו קילשון. העין מאוימת על-ידי שני אריות, נחש, עקרב וציפור, המופיעים תחתיה. בחלק העליון של צד זה, מופיעה הכתובת היוונית המקוצרת: 'אל אחד'.
לדברי ד"ר איתן קליין, סגן מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות אשר חקר את הקמיע, "הקמיע משתייך לקבוצת קמיעות מהמאות ה-5'-6' לסה"נ, שמקורם מהמרחב הארץ-ישראלי-סורי, וקרוב לודאי שהם יוצרו במרחב הגליל ובאזור לבנון. לעיתים, מכונה קבוצת קמיעות זו "חותם שלמה", ובה הרוכב מנצח את הרוח הרעה - במקרה זה, דמות נשית, המזוהה עם השדה המיתולוגית גלו (Gello/Gyllou), שמאיימת על נשים וילדים וקשורה לעין הרע. בגב הקמיע, יש לזהות את צורת העין עם העין הרעה, המותקפת ומנוצחת באמצעים שונים. על כן, סביר כי הקמיע שימש להגנה מפני עין הרע, ייתכן שעל ילדים ונשים".
בתקופה הביזנטית היה היישוב ארבל יהודי, והוא נזכר במקורות ההיסטוריים מימי התלמוד פעמים רבות. התקיימה בו תעשיית פשתן וביקרו ולימדו בו חכמים רבים. "אמנם, במחקר מקובל לזהות את העונדים קמיעות מסוג זה עם מאמינים נוצריים או גנוסטיים, אך מציאת הקמיע בתחומי יישוב יהודי בו התקיים בית כנסת במאות ה-6-5 לסה"נ, עשויה להעיד כי אף יהודים בני התקופה ענדו קמיעות מסוג זה, ואלו שימשו את המשתמשים להגנה כנגד עין הרע ורוחות רעות", אומר קליין. "ברצוני להודות למוסר הקמיע על הפגנת אזרחות טובה, ואני קורא לאזרחים שמצאו בעבר פריטיםעתיקים למוסרם לידי אוצרות המדינה, שכן פריטים אלו מספרים את סיפורה המורשתי-היסטורי של ארץ-ישראל והם שייכים הן מבחינה חוקית והן מבחינה ערכית-מורשתית לכלל אזרחי המדינה".

תאריך:  26/05/2021   |   עודכן:  26/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קמיע עתיק להגנה מפני שדים נמסר לרשות העתיקות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הכנסות החברה ממכירת דירות עלו ב-14.5% ועמדו על 241.2 מיליון שקל, לעומת 210.5 מיליון שקל אשתקד    החברה מכרה במהלך הרבעון 112 יחידות דיור תמורת כ-187.8 מיליון שקל (ללא מע"מ)
איתמר לוין
ישועה סייע לסיקור לטובת ליברמן בשנים 2016-2014    הוריד כתבה לבקשת מנכ"ל ערוץ 10 דאז, יוסי ורשבסקי    טוען: אלוביץ השתמש בי למיתון פרסומים נגדו בערוץ 10 ובגלובס - ואיים שלא יעביר להם פרסום של בזק
מירב ארד
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן מסר לריבלין את ההזמנה בתום פגישתם    צפוי להיפגש עם הנשיא ביידן
איתמר לוין
הנדל: המעשה שביצעה האם, שהטביעה את התינוק בן חמשת השבועות, היה רצח ולא המתת תינוק; מאחר שלא הייתה שפויה, יש לזכות אותה ולא להסתפק בהפסקת ההליכים    המשמעות: תאושפז לתקופה מירבית של 25 שנה; לא ניתן יהיה לחדש את ההליכים גם אם תחלים
מירב ארד
המתווה כולל שלושה שלבים: מהחודש תותר כניסה של 20 קבוצות תיירים מחוסנים לישראל    מאמצע יוני - תותר כניסת מספר נרחב יותר של קבוצות תיירים מחוסנים    בתחילת יולי - היתר גם לתיירים בודדים מחוסנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il