X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
החוקרים, מהטכניון בחיפה, פיתחו מערכת ביולוגיות סינתטיות לזיהוי תבניות המבוססת על קהילות חיידקים לפי חוקי תכנון של רשתות נירונים מלאכותיות
▪  ▪  ▪
ד"ר ראמז דניאל (משמאל) וד"ר לי שימינג [צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון]
ד"ר לי שימינג [צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון]

ד"ר ראמז דניאל [צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון]

חוקרים בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון פיתחו מערכת ביולוגית חישובית המזהה תבניות כימיות באמצעות אוכלוסיות של חיידקים חיים שמתקשרים ביניהם. את הפיתוח שהתפרסם אתמול בכתב העת Nature Communication הובילו ד"ר ראמז דניאל והפוסט-דוקטורנטית ד"ר לי שימינג.
במהלך האבולוציה התפתחו מערכות ביולוגיות רב-תאיות (Multi cellular systems) המסוגלות לבצע פעולות מורכבות ובהן תהליכים חישוביים שונים כגון ניטור, עיבוד אותות וקבלת החלטות. במערכת החיסון של יונקים, לדוגמה, פלישה של חיידקים ונגיפים מפעילה סדרת פעולות בתאים שונים וכך מכניסה את הגוף למגננה מול הפולשים. מנגנונים אלה מבוססים על פעולה של ציבור תאים גדול ועל תקשורת בין תאים אלה.
מערכות ביולוגיות טבעיות כגון המוח מתפתחות במשך מיליוני שנים מתוך הסתגלות אבולוציונית ממושכת, והן ממלאות משימות מורכבות באמצעות תיאום בין-תאי; רוב המערכות הביולוגיות הסינתטיות, לעומת זאת, מתוכננות ונבנות באופן מושכל על-ידי מהנדסים, מתוך כוונה שהן ימלאו משימות ספציפיות מוגדרות על סמך עקרונות חישוביים. בעשורים האחרונים חלה פריחה בפיתוח מערכות אלקטרוניות המבצעות פעולות מורכבות בהצלחה מרשימה. אלה הן רשתות נירונים רבודות - מערכות מלאכותיות השואבות השראה מהביולוגיה (המוח האנושי) ומבצעות פעולות שונות ובהן זיהוי תבניות.
במחקר הנוכחי עשו החוקרים את הדרך ההפוכה: יצירת מערכת ביולוגית השואבת השראה מאותן רשתות נירונים. מאמרם של חוקרי הטכניון ב-Nature Communication מתאר טכנולוגיה לזיהוי תבניות המבוססת על חישוב באמצעות מושבת חיידקים. החיידקים במערכת שנבנתה בטכניון הם חיידקי E. coli שקובעו בתוך 'בארות' על התקן מוצק. הכנסת מידע כימי (קלט) בצד אחד של ההתקן מעוררת תגובת שרשרת ביוכימית בין החיידקים, המובילה להפקת מידע אופטי (פלט) בצדו האחר של ההתקן.
לדברי ד"ר דניאל, "מה שכל כך יפה כאן הוא שיש כאן עבודה משותפת, או בשפה המקצועית collective analog. הרעיון הוא שקהילת החיידקים מורכבת מפרטים פשוטים ומוגבלים, אבל פעילותה המשותפת - מנגנון ביולוגי ידוע בשם -quorum sensing מאפשרת לה לבצע פעולות חישוביות מורכבות. כך פועל המוח וכך פועלות רשתות נירונים מלאכותיות: באינטראקציה בין-תאית; החידוש שלנו הוא בכך שהצלחנו להדגים מערכת ביולוגית מלאכותית המספקת ביצועים מרשימים על סמך אותו קונספט. כך, למעשה, היחד הוא הכוח".
המחברת הראשית של המאמר היא הפוסט-דוקטורנטית ד"ר שימינג לי, שהגיעה לטכניון אחרי תואר שלישי במדעי המוח באוניברסיטת אוהיו. "כששמעתי על המעבדה של ראמז הבנתי שזאת הזדמנות לעשות 'טוויסט' למערכות ביולוגיות מלאכותיות המבצעות חישובים. כך הגעתי לטכניון לפני שלוש שנים, והדרך מאז הייתה קשה ומאתגרת - ניסויים מורכבים מאוד והמון כשלונות. עשינו ניסיונות בחומרים שונים, בדקנו את השפעתם על החיידקים, בנינו לולאת משוב כדי לשפר את המערכת, בנינו אלגוריתם שיאפשר לנו להסיק מתוך הפלט מסקנות על הקלט, ובסופו של דבר הצלחנו וזה מרגש מאוד".
לדברי ד"ר דניאל, "הדגמנו כאן בהצלחה מודל ביולוגי המבוסס על תוכן של רשתות נירונים. הדגמנו את המודל הזה במטלה ספציפית - זיהוי תבניות כימיות - אבל הוא יכול להיות בסיס למגוון רחב של יישומים כגון ניטור רעלים במים ובמזון, אבחון רפואי (למשל זיהוי תאי סרטן), שיקום רקמות ופיתוח מחשבים ביולוגיים. מרתק לראות איך התחום של ביולוגיה סינתטית, שאחת ממטרותיו היא תכנון מערכות ביולוגיות בהשראת ההנדסה, מקבל כאן כיוון נוסף - תוכן שמגיע ממערכות נירוניות.

תאריך:  26/05/2021   |   עודכן:  26/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקרים פיתחו מערכת המבוססת על קהילות חיידקים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
הקמיע המרתק, המתוארך לתקופה הביזנטית (לפני כ-1,500 שנה), נמצא ביישוב ארבל, שהיה יישוב יהודי בימי קדם    על הקמיע מופיעות ארבע אותיות ביוונית: I A W Θ, המהוות עיוות של שם האל היהודי (יהוה IHYH)
איציק וולף
הכנסות החברה ממכירת דירות עלו ב-14.5% ועמדו על 241.2 מיליון שקל, לעומת 210.5 מיליון שקל אשתקד    החברה מכרה במהלך הרבעון 112 יחידות דיור תמורת כ-187.8 מיליון שקל (ללא מע"מ)
איתמר לוין
ישועה סייע לסיקור לטובת ליברמן בשנים 2016-2014    הוריד כתבה לבקשת מנכ"ל ערוץ 10 דאז, יוסי ורשבסקי    טוען: אלוביץ השתמש בי למיתון פרסומים נגדו בערוץ 10 ובגלובס - ואיים שלא יעביר להם פרסום של בזק
מירב ארד
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן מסר לריבלין את ההזמנה בתום פגישתם    צפוי להיפגש עם הנשיא ביידן
איתמר לוין
הנדל: המעשה שביצעה האם, שהטביעה את התינוק בן חמשת השבועות, היה רצח ולא המתת תינוק; מאחר שלא הייתה שפויה, יש לזכות אותה ולא להסתפק בהפסקת ההליכים    המשמעות: תאושפז לתקופה מירבית של 25 שנה; לא ניתן יהיה לחדש את ההליכים גם אם תחלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il