X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נשיא ביהמ"ש למשפחה בבאר שבע, אלון גביזון:

משרד הביטחון מאפשר ניצול נכי צה"ל

אגף השיקום במשרד שוכר לנכים קשים מטפלים דרך חברות כוח אדם - אך אינו חותם עימם על הסכם כלשהו שיבהיר את חובותיהם ויטיל עליהם מגבלות, אשר ימנעו מהם לנצל כספית את הנכים גביזון התריע על הבעיה כבר בדצמבר 2014 ואף הורה להעביר את פסק דינו לראשי משרד הביטחון - אך דבר לא נעשה
▪  ▪  ▪
חובה מוסרית ומשפטית [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

אגף השיקום במשרד הביטחון אינו עושה דבר כדי למנוע מצב בו מטפלים בנכי צה"ל ינצלו כספית של הנכים המטופלים. כך אומר (30.5.21) נשיא בית המשפט למשפחה בבאר שבע, אלון גביזון. הוא מציין, כי התריע על הבעיה כבר בדצמבר 2014 - אך דבר לא נעשה.
נכי צה"ל במצב קשה מקבלים ממשרד הביטחון ליווי צמוד של מטפלים, הדואגים לכל צרכיהם. אלא שהמטפלים הם עובדי חברות כוח אדם איתן יש למשרד הסכמים, והוא אינו קובע כללים כלשהם בהם צריכים לעמוד המטפלים. בהסכמי העבודה של המטפלים אין "ולו סעיף אחד המתייחס ליחסים שבין המטפל לבין המטופל (נכה צה"ל). מדינת ישראל בחרה שלא להטיל על המטפל כל כללי התנהגות כדי למנוע את ניצולו של הנכה, ובבחינת 'איש הישר בעיניו יעשה'", מתאר גביזון.
גביזון מדגיש: "העובדה שמשרד הביטחון אינו מתקשר באופן ישיר עם המטפלים בהסכמי עבודה ועושה כן באמצעות חברת כוח אדם, אינה פוטרת לטעמי את משרד הביטחון אגף השיקום מאחריותו כדי למנוע את ניצולו של נכה צה"ל על-ידי מטפלו". לדעתו, "קביעת כללי התנהגות בהסכם העסקה יכול מחד-גיסא להרתיע מטפל שלא לנצל כלכלית את התלות של הנכה בו ומאידך-גיסא יאפשר לחברת כוח האדם ועובדי אגף השיקום לסיים העסקה של מטפל שאינו מקיים את חובתו על-פי הסכם ההעסקה".
כאמור, גביזון התריע על הבעיה כבר בפסק דין שנתן בדצמבר 2014. הוא כתב: "בין מטפל לבין מטופל מתפתחת במרוצת השנים, ומטבע הדברים, מערכת יחסים מיוחדת, אשר במקרים מסוימים יכול ותהפוך למערכת יחסים של תלות מוחלטת של הנכה במטפל. ככל שנכותו של הנכה גבוהה יותר, כך הוא תלוי יותר במטפלו, ומכאן אף גובר הפוטנציאל כי חלילה ינוצל לרעה על-ידי המטפל... אני סבור כי קיימת חובה מוסרית, ויתכן אף משפטית, של המדינה להגן על נכי צה"ל, וזאת בשים לב למערכת היחסים המיוחדת כמפורט לעיל.
"הגנה זו ניתן להשיג לא רק בהתקשרות של אגף השיקום עם חברות כוח אדם מתאימות, אלא גם בהתנהלות אקטיבית וישירה של המדינה, אשר תפקח על המטפלים עצמם (גם אם הם מועסקים על-ידי חברות כוח אדם ולא על-ידי המדינה) ואף תיקח חלק בניסוח הסכמי העבודה שבין חברות כוח האדם לבין המטפלים. ייתכן שטוב תעשה המדינה אם תדאג כי כל הסכם העסקה עליו חותמת חברת כוח אדם עם מטפל, יטיל על המטפל שורה של חיובים ואיסורים, ובאופן אשר ימנע מראש את האפשרות של ניצול הנכה, ואף יבהיר למטפל מה מותר ומה אסור לו".
גביזון אף הציע באותה עת סעיפים בהסכם זה: איסור על המטפל לעבוד 24 שעות ביממה בבית המטופל, איסור קבלת מתנה מהנכה מעל שווי מסוים, ואיסור על מגורי בני משפחת המטפל בביתו של הנכה ומגורי הנכה בביתו של המטפל. גביזון הורה להעביר את פסק דינו לשר הביטחון דאז, משה יעלון, ולמנכ"ל המשרד דאז, דן הראל. אך כעת הוא אומר: "יש להצר כי דבריי אלו נפלו ככל הנראה על אוזניים ערלות, תוך שמשרד הביטחון - אגף השיקום בחר שלא לקיים חובתו המוסרית ואף חובתו המשפטית כלפי מר ה'", הנכה שבעניינו נאמרו הדברים.
גביזון קיבל את בקשת היועץ המשפטי לממשלה ומינה את המרכז לאפוטרופסות כאפוטרופוס על ענייניו הכספיים של האיש, הסובל מנכות של 100%+ מאז מלחמת יום הכיפורים. הוא מצא, כי מטפליו של הנכה מנצלים אותו לרעה בצורה בוטה מבחינה כספית, ואחד מהם אף החתים אותו על צוואה בה הוא המוטב. גביזון מציין, כי עובדי אגף השיקום ועובדי הרווחה עשו ככל יכולתם כדי להגן על הנכה, אך "מלאכתם הייתה קלה יותר ואף נושאת פרי ככל שמשרד הביטחון היה דואג לקבוע נוסח אחיד של חוזה העסקה המחייב את המטפל בכללי התנהגות ובכלל זה איסור השתלטות על רכושו של הנכה".

תאריך:  31/05/2021   |   עודכן:  31/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אדם איתן /  "  דן הראל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משרד הביטחון מאפשר ניצול נכי צה"ל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אומר שלא ראה בעיה כאשר התערב בסיקור של מפרסמים גדולים, למרות העניין האישי שלו בהכנסות מפרסום    ישועה נענה לדרישות בענייני תוכן של משרדי פרסום ומפרסמים גדולים
מירב ארד
נציג משרד העבודה טען: "התבחינים ממתינים כמה חודשים לאישור של משרד האוצר"    נציג משרד האוצר השיב: "המשרד ממתין שהתמונה הפוליטית תתבהר טרם הפרסום"    חברי הוועדה מתחו ביקורת על העיכוב, ח"כ ינון אזולאי: "למה להמשיך להתעלל בהורים?"    גפני: "משרד האוצר חוסכים כסף על חשבון האמא מאופקים"
איציק וולף
ציין כי ישראל מתברכת בשני מועמדים ראויים לנשיאות והדגיש כי הוא מחויב לעמדתו שהביע בעבר שבליכוד יהיה חופש הצבעה בבחירות הקרובות לנשיאות
איציק וולף
משרד החוץ זימן את שגריר מקסיקו בישראל, פבלו מאסדו, לשיחת בירור לאחר שמדינתו תמכה בהקמת ועדת בדיקה וחקירה נגד ישראל על אירועי מבצע שומר החומות
איציק וולף
ועדת הכספים אישרה את עידכון שיעורי התגמולים לניצולי השואה    תקנות אושרו כפוף לרביזיה של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, על-מנת לאפשר למשרדים להביא תקנות מעודכנות ומתח ביקורת על ההתנהלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il