X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הקטלוג משנת 2017 לא כלל נשים וילדות

נדחתה בקשה לייצוגית על קטלוג איקאה

כנפי-שטייניץ: הקטלוג אכן היווה הדרת נשים מקוממת, אך אין המדובר במוצר או בשירות עליהם ניתן לתבוע; לא הייתה זו מדיניות מפלה, אלא סטייה חד-פעמית ממדיניותה של איקאה
▪  ▪  ▪
"תחושה של נחיתות חברתית"
החברה התנצלה והפסיקה את ההפצה

איקאה ישראל ביצעה הדרת נשים פסולה בקטלוג שלה למגזר החרדי, אך אין מקום לאשר תביעה ייצוגית נגדה בעקבות זאת. כך קבעה (30.5.21) סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, גילה כנפי-שטייניץ.
איקאה מפיצה מדי שנה קטלוג עב-כרס של מוצריה, ובשנת 2017 הפיצה מהדורה מיוחדת שלו (בת 67 עמודים) למגזר החרדי, בו לא היו תמונות נשים וילדות - בניגוד לקטלוג הרגיל. בעקבות ביקורת בתקשורת על כך, הבהירה איקאה העולמית שהדבר מנוגד למדיניותה והזכיינית הישראלית - בשליטת מתיו ברונפמן ושולם פישר (החרדי) - הפסיקה לאחר מספר ימים את הפצתו, לאחר שהופצו 100,000 מבין 160,000 עותקיו. את הבקשה לתביעה ייצוגית הגישה חנה כצמן, בסיוע התנועה הרפורמית, בטענה שמדובר בהדרת נשים המהווה אפליה אסורה.
כנפי-שטייניץ אומרת: "אכן יש בפרסום הייעודי משום הדרת נשים, ואפילו הדרת נשים מקוממת, שמוטב היה לה למשיבה להימנע ממנה מלכתחילה. כטענת המבקשת, אף אני סבורה, כי הפרסום הייעודי, המציג דמויות של גברים וילדים בתוך סביבה ביתית ומשפחתית, תוך הדרה מוחלטת של נשים וילדות, מעביר מסר שלילי לגבי מעמדן של נשים בחברה ובתוך ביתן שלהן, מקבע תחושות של נחיתות חברתית אצל נשים וילדות, ופוגע בכבודן. בולטת במיוחד תמונת ה'ארון ל-כ-ו-ל-ם' הכולל רק בגדי גברים שלצידו הכיתוב 'החליפה של ה'ישיבה בוחער' הטרי, וזו של אחיו הגדול, הנעליים החדשות שקניתם לחג, ושורה של חולצות לבנות מגוהצות', תמונה המעבירה מסר שנשים או ילדות אינן חלק מ'כולם' ושאין להן מקום באותו ארון של 'כולם'".
עם זאת, קובעת כנפי-שטייניץ, הקטלוג אינו "מוצר" או "שירות" כהגדרתו בחוק איסור אפליה במוצרים ושירותים. "עיסוקה של המשיבה הוא במכירת ריהוט ומוצרים לבית. אין חולק כי לגבי הספקת מוצרים אלה חל עליה חוק איסור הפליה". לעומת זאת, הקטלוג הייעודי הוא רק אמצעי פרסום, ולא ניתן לראותו כ"ספר עיצוב" דוגמת הקטלוג העיקרי כפי שטענה כצמן.
"חוק איסור הפליה היה חל על הספקתו של הפרסום הייעודי, ולא על תכניו. חוק איסור הפליה, על-פי לשונו ותכליתו, נועד למנוע הפליה בהספקת מוצרים ולא כל ביטוי של הפליה", מסבירה כנפי-שטייניץ. "אם לא תאמר כן, חנות ספרים המוכרת לכל דורש וללא כל הפליה ספר הנוקט הדרת נשים (או ספר שתוכנו פונה לנשים בלבד או לגברים בלבד או ספר הנושא תכנים מפלים אחרים), תימצא מפרה את חוק איסור הפליה", וברור שלא לכך התכוון המחוקק.
כנפי-שטייניץ מוסיפה, שאפילו אם טעתה במסקנה זו - תביעה ייצוגית אינה הכלי המתאים במקרה זה. כאמור, איקאה ישראל הפסיקה כמעט מיד את ההפצה, התנצלה ולא חזרה על הפרסום בשנים הבאות. הדבר מלמד, כי אין המדובר במדיניות מפלה אלא בפעולה המהווה סטייה מן המדיניות הקבועה של איקאה. אישה שנפגעה מן הפרסום יכולה להגיש תביעה פרטנית (אם כי לדעת כנפי-שטייניץ אין עילה לתביעה כזאת), אך אין הצדקה לתביעה ייצוגית. כצמן חויבה בתשלום הוצאות בסך 30,000 שקל. את כצמן ייצגו עוה"ד אסף פינק ואורלי ארז-לחובסקי, ואת ליבנה צפוני (זכיינית איקאה) - עו"ד יאיר עשהאל.

תאריך:  06/06/2021   |   עודכן:  06/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחתה בקשה לייצוגית על קטלוג איקאה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הדרת נשים
עידן יוסף
מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "הניסוי היה מידתי מאוד והתקבלה החלטה לעצור אותו. הדבר מתווסף לעוד אתרים שרצינו לעשות בהם ניסוי בארץ"    ח"כ ארבל: "אם אנו מונעים את השירות מנשים - אנחנו מפלים"    ח"כ מרב מיכאלי: "מאיים עלי שהולכים לעולם בו המרחבים הציבוריים יהיו בהפרדה. נגישות לטבע בהפרדה - מדרון חלקלק"    פורר: "רצון לייצר מציאות של כיבוש זוחל של הדרת נשים במרחב הציבורי כדי שנקום יום אחד כולנו ונחיה בתל אביב כמו בבני ברק ובמאה שערים״
עידן יוסף
משרד המשפטים טוען כי השר לשעבר יצחק וקנין ומנכ"ל המשרד לשירותי דת פעלו בניגוד לתקנות החרום במהלך הילולת ל"ג בעומר במירון - הגבילו השתתפות נשים, ניפחו רשימות מוזמנים וקימבנו כניסה של ידוענים, בהם אשת שר
אפרים הלפרין
אתן צודקות, אבל גם נערי הגבעות צודקים
עידן יוסף
על מרדכי קידר והתבטאותו בנוגע לרצח רבין אמר אליקים רובינשטיין: ״זו היא זריית מלח על הפצעים בזמן שמה שצריך לעשות זה לזכור מנהיג״    תנועת הנשים לשלמה ארצי: "האירוע לא מהווה הדרת נשים"
איתמר לוין
קובע קני מידה על פיהם יוכלו הרשויות המקומיות לקיים אירועים לחרדים תוך הפרדה מגדרית    ההחלטה תתקבל בידי "דרג מקצועי בכיר" אחרי חוות דעת היועץ המשפטי של הרשות
רשימות נוספות
פסה"ד שהתיר הפרדה בעפולה - ללא סמכות  /  איתמר לוין
המופע בעפולה - בהפרדה מגדרית  /  איתמר לוין
"דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי"  /  עידן יוסף
שדולת הנשים או שדולת אנשים  /  אפרים הלפרין
בכייה לדורות  /  אליהו קאופמן
סימון ביילס, גרסת השופט  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il