X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שופט בית המשפט העליון, ג'ורג' קרא:

חוק עזר עונשי - באישור ועדה בכנסת

קרא השהה בתשעה חודשים את כניסתו לתוקף של פסק הדין, כך שמשרד המשפטים יוכל להשלים חקיקה המעניקה לחוקי העזר העירוניים פטור מאישור הכנסת אם החקיקה לא תבוצע, יהיה צורך להביא לאישור את חוקי העזר המטילים קנסות, כגון בתחומי התעבורה והניקיון
▪  ▪  ▪
החוקים לא הובאו לאישור [צילום: פלאש 90]

חוקי עזר עירוניים הכוללים רכיב עונשי, כגון בשל עבירות תעבורה וניקיון, חייבים לקבל את אישורה של אחת מוועדות הכנסת. עם זאת, בתשעת החודשים הקרובים לא יהיה צורך להביאן לאישור - כך שמשרד המשפטים יוכל להשלים את החקיקה שתעניק להם פטור ממנו. כך קובע (יום ה', 17.6.21) שופט בית המשפט העליון, ג'ורג' קרא.
סעיף 2 לחוק העונשין, שכותרתו "ענישה לפי חקיקת משנה", קובע: "(א) הסמכות להתקין תקנות לביצוע חוק, כוללת אף את הסמכות לקבוע עבירות על התקנות ועונשים על עשייתן. אולם עונש מאסר שנקבע בתקנה, תקופתו לא תעלה על שישה חודשים, ואם נקבע עונש קנס - לא יעלה שיעורו על הקנס שניתן להטיל בשל עבירה שעונשה הוא קנס שלא נקבע לו סכום. (ב) תקנות שבהן נקבעו עבירות ועונשים טעונות אישור ועדה של הכנסת".
בשנת 1996, לאחר שנחקק נוסחו זה של הסעיף, קבעו משרדי המשפטים והפנים, כי חוקי עזר עונשיים של מועצות מקומיות מחייבים אישור של ועדה בכנסת. לעומת זאת, אין חובה כזו על חוקי עזר עונשיים של עיריות, שכן פקודת העיריות - אשר קדמה לתיקון חוק העונשין - קובעת: "העובר על הוראת חוק עזר, דינו - קנס של 3,600 שקלים חדשים, ובעבירה נמשכת קנס נוסף של 160 שקלים חדשים בעד כל יום שבו נמשכת העבירה לאחר שנמסרה הודעה עליה בכתב מטעם ראש העירייה או לאחר הרשעה". בפועל, למעט כמה חוקי עזר שהובאו לאישור ועדת הפנים ב-1997-1996, הדבר לא נעשה. הממשלה, הכנסת והרשויות המקומיות היו תמימות דעים, שסעיף 2(ב) בחוק העונשין אינו חל על חקיקת עזר מוניציפלית.
קרא אומר כי בחינת ההיסטוריה החקיקתית מעלה, שחברי הכנסת סברו שסעיף 2(ב) חל על חוקי עזר. תכליתו של הסעיף היא להפעיל פיקוח פרלמנטרי על חקיקת משנה - ממנה נגזרת ההתערבות השיפוטית המצומצמת בה. קיומה של אוטונומיה המוענקת לעיתים לרשויות המקומיות, אינה סותרת את חובת הפיקוח הפרלמנטרי עליהן בתחום הענישה. סעיף 2(ב) נועד ליצור פיקוח שכזה הן על העבירות והן על העונשים הנקבעים בתקנות - כולל בחוקי עזר.
קרא מוסיף: "עסקינן בקביעתן של נורמות פליליות על-ידי מועצת רשות מקומית, שאינה המחוקק הראשי, כאשר 'הפללתן' של התנהגויות ויצירתן של נורמות פליליות אינן בתחומי תפקידה או מומחיותה של הרשות המקומית. הדבר אף מעלה חשש משימוש שרירותי בקביעתן של נורמות פליליות". פיקוחו של שר הפנים על חוקי העזר אינו בא במקום הפיקוח הפרלמנטרי. "גם בעצם הגבלת העונש בחקיקה ראשית אין כדי להקהות מחומרת הפגיעה שעלולה להיגרם לזכויות הפרט אם לרשויות מקומיות יינתן 'שיק פתוח' לקביעת נורמות פליליות, ללא פיקוח פרלמנטרי".
במהלך הדיונים בתיק הודיע משרד המשפטים, בשנת 2018, כי הוא הכין הצעת חוק אשר תקבע במפורש, שסעיף 2(ב) אינו חל על חוקי עזר - אך ההצעה נתקעה בשל המשברים הפוליטיים והקורונה. קרא מעניק למעשה למשרד את האפשרות להשלים חקיקה זו, שכן הוא קובע שפסק דינו ייכנס לתוקף רק בעוד תשעה חודשים, ורק אז יהיה צורך להביא את חוקי העזר העונשיים לאישור הכנסת.
קרא דחה את ערעורו של עו"ד בנימין שור, אשר נקנס על שלוש עבירות חניה בירושלים וטען שהקנס בטל משום שחוק העזר לא אושר בידי ועדה של הכנסת. הערעור נדחה משום שכאמור - רק בעוד תשעה חודשים תחול חובת אישור חוקי העזר. המשנה לנשיאה בדימוס חנן מלצר והשופט עופר גרוסקופף הסכימו עם קרא. את המדינה ייצג עו"ד איתמר גלבפיש, ואת הכנסת - עוה"ד אביטל סומפולינסקי ואפרת חקאק.

תאריך:  17/06/2021   |   עודכן:  17/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק עזר עונשי - באישור ועדה בכנסת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר העיר
איתמר לוין
סגן ראש העירייה לשעבר, מאיר תורג'מן, מואשם בקבלת שוחד ב-350,000 שקל מיזמי נדל"ן ובהם יו"ר בזק לשעבר, משה הבא    המדינה: בתמורה לשוחד קידם תורג'מן את ענייניהם של הבא, דוד בוזגלו ולורנט לוי    מואשם גם בגניבת 63,000 שקל מקופת בית הכנסת בו התפלל
יצחק דנון
טוענים ששאמה-הכהן הגיע למסקנה שהם העומדים מאחורי סדרת תחקירים שפורסמה אשתקד, כינה אותם בכינויי גנאי ופגע בגיוס נותני החסות לעמותה
יצחק דנון
שי באב"ד טוען, כי העירייה חייבת לו 2.8 מיליון שקל תמורת פיקוח על פרויקטים בתחום הבנייה - לאחר ששילמה לו 14 מיליון שקל
יצחק דנון
המועצה האיזורית דורשת עוד 5 מיליון שקל בגין מפעל מל"מ    תע"א טוענת שהמועצה דחתה את הצעותיה לבחון את שטח המפעל
יצחק דנון
חברת מסר טוענת, כי העירייה שולחת מזה שנים את הדואר הכמותי שלה דרך דואר ישראל - תוך הפרת חובתה לפרסם מכרז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il