X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשמעות: המפיץ ישלם מס שולי מירבי או מס חברות, ולא את מס רווחי ההון ששיעורו נמוך משמעותית שטיין: הפיצוי הוא על אובדן ההכנסות מן ההפצה ולא על עצם הביטול
▪  ▪  ▪
קיבלה 2 מיליון דולר

התמורה המשולמת תמורת קיצור התקשרות בין יצרן לסוכן, היא הכנסה פירותית החייבת במס מלא ולא הכנסה הונית החייבת במס מופחת. כך קובע לראשונה (יום א', 27.6.21) שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין.
מס רווחי הון עומד על 15% או 25%, בעוד המס המירבי ליחיד הוא 47% ועוד 3% מס יסף לבעלי הכנסות גבוהות; מס החברות כיום הוא 23%, לאחר שכבר היה 36%, ועליו נוסף מס של 30% בעת משיכת דיבידנד בידי בעלי החברה - כך ששיעורו המצרפי הוא 46%. מכאן החשיבות הרבה של אפיון ההכנסה כפירותית או כהונית, היכול להוביל להבדל עצום בסכום המס בו יחויב המקבל. השאלה שעמדה להכרעה, בלשונו של שטיין, הייתה:
"מהו טיבו של תשלום המשולם על-ידי יצרנו של מוצר לסוכן שבידו הסכם להפצתו הבלעדית של המוצר בתמורה לקיצור תקופת ההתקשרות נשוא ההסכם? האם מדובר בהכנסה הונית, הצומחת ממכירתה של זכות ההפצה תמורת התשלום ששולם, אשר בגינה יחוב המפיץ במס רווחי הון, או שמא מדובר בהכנסה פירותית, הצומחת מהתשלום בגין אובדן רווחים, אשר בגינה יחוב המפיץ במס הכנסה בהתאם למדרגות המס שחלות עליו?". כאמור, שטיין קובע שמדובר בהכנסה פירותית.
"הצורך להבחין בין הכנסה פירותית להכנסה הונית הינו מלאכת יסוד בדיני המס. לעיתים, מלאכה זאת איננה פשוטה", מציין שטיין. "לא קיים מבחן ממצה אחד אשר לפיו נוכל לקבוע באופן אחיד ולגבי כלל המקרים האם לפנינו הכנסה פירותית או הכנסה הונית. עסקינן במבחן רב-משתנים מורכב. המבחנים שבידינו הם מבחני עזר בלבד, ללא יוצא מן הכלל. כל הכנסה צריכה להיבחן על-פי אמות המידה המתאימות לה, בהתאם לנסיבות הפקתה, תוך שימוש במבחני העזר שהותוו לאורך השנים".
שטיין מזכיר את עקרון היסוד, לפיו "דינו של פיצוי שמקבל נישום כדין הפרצה אותה הפיצוי אמור למלא": "ראשית, יש לוודא מהי הפרצה שהפיצוי נועד למלא כעניין של עובדה, דהיינו: מהו הנזק שבגינו משולם הפיצוי; ולאחר מכן, יש לבחון את טיבה של הפרצה האמורה, כפרצה פירותית או הונית, כעניין משפטי לפי דיני המס". גם סיווג זה אינו פשוט, כולל כאשר מדובר בהסכם פיצויים - בו יש לברור את העיקר מן הטפל: האם הפיצוי על עצם מעשה הביטול הוא העיקר, או שהוא נועד להעניק ל"נפגע" את הסכום שנשלל ממנו.
"ההבחנה בין עיקר וטפל נעשית אף היא בעזרת מבחני עזר", מסביר שטיין. "אחד ממבחנים אלו מעמיד לדיון את השאלה האם ביטול החוזה שבגינו משולם הפיצוי מחסל את העסק של מקבלו או פוגע במבנהו הבסיסי של העסק עד כדי איון של עיקר פעילותו. אם כך יהיו פני הדברים, ייחשב הפיצוי להוני ומקבלו יחויב מס בגין רווח הון. מאידך-גיסא, אם העסק של מקבל הפיצוי יכול להמשיך להתקיים ולהפיק רווחים בזכות התקשרויות בחוזים אחרים, הדומים לזה שבוטל, אזי ייחשב התקבול לפירותי במהותו ומקבלו יחויב במס בגין הכנסה רגילה".
יישום כללים אלו על פיצוי בגין הפסקת חוזה הפצה מוליך את שטיין למסקנה, לפיה העיקר הוא פיצוי על אובדן ההכנסה ולא על עצם הביטול. בידי המפיץ יש זכות להפיץ את מרכולתו של היצרן, לתקופה מסוימת ובמקום מסוים; הוא אינו הבעלים של המוצרים עצמם. לכן, הזכות שבידיו היא פירות העץ ולא העץ עצמו - ומכאן שההכנסה בגין הביטול היא פירותית ולא הונית.
שטיין דחה את ערעורם של חברת צמל מדיקל ובעליה, יהושע כץ, בנוגע לסיווג הפיצוי בסך 2 מיליון דולר שקיבלה בשנת 2009 מחברת Corevalve האמריקנית. צמל שיווקה בישראל מסתמי לב תוצרת Corevalve בהסכם לשלוש שנים שנחתם ב-2008. אולם, שנה לאחר מכן נמכרה Corevalve ל-Medtronic, וזו ביטלה את ההסכם. בית המשפט המחוזי מרכז (השופט שמואל בורנשטיין) קבע שמדובר בהכנסה פירותית, וכאמור שטיין אימץ את קביעתו - אם כי מנימוקים שונים בחלקם.
המשנה לנשיאה בדימוס, חנן מלצר, הסכים עם שטיין אם כי חלק על כמה מהערותיו; השופט נעם סולברג הסכים עם שטיין. כץ וצמל חויבו בתשלום הוצאות בסך 35,000 שקל. את החברה ובעליה ייצגו עוה"ד אמנון רפאל, אסף ששון ושלומי לזר, ואת פקיד שומה פתח תקוה - עו"ד יורם הירשברג.

תאריך:  28/06/2021   |   עודכן:  28/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: פיצוי למפיץ על הפסקת ההתקשרות - הכנסה פירותית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
צבא ארה"ב תקף יעדים של מליציות פרו-אירניות סמוך לגבול סוריה ועירק, בתגובה למתקפות על יעדים אמריקניים בעירק    הפנטגון: "נועד להרתיע ולהעביר מסר ברור"    לפחות 5 נהרגו
עידן יוסף
מהפגנות שקטות וקטנות במרחק 150 מטרים ועד הפגנות גדולות במרחק 400 מטרים מביתו של נפתלי בנט ברעננה    מותר יהיה להפגין עד חמש הפגנות בשבוע - ארבע בימים א'-ה' ואחת בסוף-השבוע
עידן יוסף
המשוררת והמלחינה נעמי שמר, אחד הקולות המקוריים בתרבות הישראלית ומי ששינתה את הצליל של המוזיקה הישראלית בעשור הראשון למדינה, הלכה לעולמה
עידן יוסף
בכלל האוכלוסייה נמצא כי הגורם הדומיננטי ביותר הוא הפחד מפני אירועים חיצוניים כגון התקפות טרור ומלחמה של מדינת אויב כלשהי עם ישראל    גברים בעלי מוכנות נפשית ופיזית גבוהה יותר לקראת אסון    צעירים נוטים לסמוך פחות על ההנהגה
איציק וולף
פרופ' חזי לוי הגיש את ההתפטרות לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, זמן קצר לפני כינוס קבינט הקורונה    נציגי משרד הבריאות יציגו בפני השרים מתווה להרחבה מחודשת של ההגבלות החברתיות ולהרחבת ניטור מי השופכין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il