X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דחה עתירה נגד הנוהל לפיו צה"ל רשאי לערוך חיפושים כאלו בלא לקבל צו שיפוטי כנדרש בישראל וילנר: מדובר בכלי חשוב במאבק בטרור; ההבדל בין המצב הביטחוני בישראל למצב בשטחים מצדיק את ההבחנה בין ההליכים הנדרשים
▪  ▪  ▪
דרושה גמישות [צילום: ווגדי אשטייה, פלאש 90]

צה"ל רשאי לבצע חיפושים בבתיהם של פלשתינים ביהודה ושומרון בלא צו שיפוטי - קובעת (יום ד', 1.9.21) שופטת בית המשפט העליון, יעל וילנר. היא דחתה את עתירתם של חמישה פלשתינים, יש דין ורופאים לזכויות אדם נגד פעולות אלו.
סעיף 67 לצו הוראות ביטחון ביו"ש קובע: "קצין או חייל שקצין הרשהו לכך באופן כללי או באופן מיוחד, רשאים להיכנס בכל זמן, לכל מקום, כלי רכב, כלי שיט או כלי טיס, שעלול להיות טעם לחשוד כי משתמשים בהם, או שהשתמשו בהם לכל מטרה, הפוגעת בשלום הציבור, בביטחון כוחות צה"ל, בקיום הסדר הציבורי, או למטרות התקוממות, מרד או מהומה, או שיש מקום לחשוד בהם כי נמצא שם אדם שעבר על צו זה, או סחורות, חפצים, בעלי חיים, תעודות, הצפויים לתפיסה לפי צו זה ורשאים הם לחפש בכל מקום, כלי רכב, כלי שיט או כלי טיס וכל אדם הנמצא בהם או היוצא מהם".
העותרים טענו, כי הסמכה גורפת זו לבצע חיפוש ברשות היחיד ללא צורך בצו שיפוטי או בביקורת שיפוטית לפני ביצוע החיפוש, מהווה הפרה של המשפט הבינלאומי, אינה חוקית מבחינת כללי המשפט הישראלים, חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות ומהווה פגיעה חמורה ונעדרת צידוק בזכויות יסוד, ולפיכך דינה להתבטל. במהלך הדיונים בעתירה הודיעה המדינה, כי הושלמה הוראה מבצעית שכותרתה "סריקות וחיפושים בבתי פלשתינים באיו"ש" והקובעת כיצד יש לבצע אותם.
בדחותה את העתירה אומרת וילנר, כי העותרים לא הצביעו על מקור כלשהו בדין החל ביו"ש ואשר מחייב צו שיפוטי לפני ביצוע חיפוש. אמנת ז'נבה מחייבת את צה"ל לכבד את גופם, כבודם וזכויותיהם המשפחתיות של התושבים הפלשתינים, להתייחס אליהם באופן אנושי, להגן עליהם מפני מעשי אלימות ולמנוע הפליה לרעה המבוססת על גזע, דת או השקפה מדינית - אך היא אינה מהווה מקור לחיוב לקבל צו חיפוש. אותה אמנה מאפשרת לנקוט אמצעי פיקוח וביטחון כאשר יש צורך ביטחוני בכך, ובקשת צו חיפוש עלולה לפגוע בגמישות הנדרשת לשם כך. ואילו ההגנה על זכויות התושבים מצויה במסגרת ההוראה החדשה, מוסיפה וילנר.
עוד דחתה וילנר את הטענה להבחנה בלתי מוצדקת בין חובת הצו בישראל לבין העדרה ביו"ש. הבחנה זו "נובעת משוני רלוונטי - המציאות הביטחונית שבה מדינת ישראל נדרשת למאבק מתמיד בפעילותם של ארגוני הטרור באזור. בתוך כך, הסמכות לערוך חיפוש בחצרים באזור [יו"ש] נועדה למנוע מעשי טרור טרם התממשותם, וזאת בשונה מהחיפושים המתבצעים בישראל, שתכליתם היא בדרך כלל לאסוף ראיות לצורך הליכים פליליים. במצב דברים זה, מובן כי קיים שוני רלוונטי גם לעניין הצורך בגמישות בכל הנוגע לעיתוי החיפוש בין שני המצבים.
"כפי שנמסר לנו מפי המשיב, עמדת כלל גורמי הביטחון הפועלים באזור היא כי חיפוש בחצרים הוא אחד הכלים המבצעיים האפקטיביים והחשובים ביותר שנתונים כיום בידי כוחות הביטחון המתמודדים עם האתגרים הביטחוניים בו, ומימוש כלי זה באופן אפקטיבי דורש גמישות ביחס למועד עריכתו ובהתאם לאילוצים המבצעיים המשתנים לעתים תכופות. עוד צוין כי שינוי תחיקת הביטחון כך שחיפוש בחצרים יהיה חייב בצו שיפוטי מראש תוביל להשלכות ביטחוניות חמורות ולפגיעה ממשית ביכולת להתמודד עם איומי הטרור המשמעותיים והמורכבים בשטחי האזור".
השופטים עוזי פוגלמן וענת ברון הוסיפו, כי העותרים יוכלו לדרוש מן המדינה לעגן את הוראות החיפושים בתקנות או בחקיקה ולא רק בהוראה פנימית של צה"ל, והוסיפו שיוכלו לשוב ולעתור אם לא ייענו. את העותרים ייצגו עוה"ד מיכאל ספרד וחגי בנזימן, ואת המדינה - עוה"ד אבי מיליקובסקי ומיכל דניאלי.

תאריך:  01/09/2021   |   עודכן:  01/09/2021
+סוכלה הברחת ציוד אב"כ למנהרות חמאס בעזה
14:55 01/09/21  |  עידן יוסף

במעבר תרקומיא סיכלו הבודקים הביטחוניים של רשות המעברים הברחה חריגה של ציוד אב"כ. על-פי החשד, יועד הציוד למנהרות של חמאס בעזה. מדובר בציוד רב שאסור בכניסה לשטח עזה וכולל בין השאר: מסננים, שסתומים ואף הנחיות הרכבה בעברית. הציוד נתפס והועבר לחקירת גורמי הביטחון.

[צילום: רשות המעברים]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אישר: חיפושים בבתי פלשתינים ביו"ש - בלא צו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עמנואל בן-סבו
כשמממן רוצחי יהודים משתתף בצער על רצח חייל    מחזיר אותי לימים של שחיטת יהודים ופיצוצי אוטובוסים, ספירת 'קורבנות השלום', והגינויים המחליאים של הנהגת הטרוריסטים
יוני בן-מנחם
התלות של הרש"פ בישראל ובארה"ב גוברת לצורך הישרדותה נוכח היחלשות מעמדה ברחוב הפלשתיני. יו"ר הרש"פ מהדק את השת"פ הביטחוני עם ישראל ומתרחק מפיוס עם חמאס בתקווה לחלץ את הרש"פ מקריסה כלכלית
בעז שפירא
עורכי הדין של חוננו מתייצבים בבקשות להארכת מעצר, חוננו נפגשים עם העצורים והאסירים בכלאם, חוננו מעניקים תחושה של "גב" לנרדפים, ליהודים נורמטיביים וליהודים מסורים שכל חטאם אהבתם לארצנו הקדושה
איציק וולף
ביומיים האחרונים נכנסו דרך מעבר כרם שלום משאיות רבות שעליהן חומרי גלם לבנייה - חצץ, מלט וברזל    החצץ והמלט מוצעים למכירה ברצועה לכל דורש - גם בשוק הפרטי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - עברית, בלי/עם ריח, צלמים-של-שבת, אשפות וסיכלות    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    שנה טובה! תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il