X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חיות: לאחר פטירתו של הרב הראשי לשעבר, זיכויו בפרשת התארים המזויפים בשל הדמנציה בה לקה - הוא שאלה תיאורטית אינה מצדיקה דיון נוסף
▪  ▪  ▪
הרב בקשי-דורון. העלים עין [צילום: יעקב כהן, פלאש 90]
בוטלה הרשעתו של הרב בקשי-דורון
איתמר לוין
הורשע בחלקו בפרשת התארים הרבניים הפיקטיביים בשנים 2003-1998 ונדון לקנס של 250,000 שקל * הנדל קובע: דמנציה היא עילה להפסקת הליכים; נאשם הטוען לחוסר כשירות חייב להוכיח זאת רק ברמה של ספק סביר ולא במאזן הסתברות
לרשימה המלאה

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, דחתה (יום א', 12.9.21) את בקשת המדינה לקיים דיון נוסף בזיכויו של הרב אליהו בקשי-דורון המנוח, שהיה הרב הראשי לישראל, מפרשת התארים הרבניים הפיקטיביים. בית המשפט העליון זיכה את הרב בקשי-דורון בחודש מאי השנה, לאחר פטירתו, בקובעו, כי הוא לא היה כשיר לעמוד לדין בשל מחלת הדמנציה בה לקה, ולכן היה מקום להפסיק את ההליכים נגדו. במסגרת פסק הדין, נקבעה גם הלכה לגבי הכרה בדמנציה כליקוי המונע העמדה לדין. כמו-כן נקבע בדעת רוב, כי הנאשם צריך לעורר רק ספק סביר בדבר כשירותו לעמוד לדין.
בשנים 2003-1998 קיבלו 1,500 שוטרים, חיילים וסוהרים תוספות שכר בסך 4,000-2,000 שקל לחודש, לאחר שהציגו אישורים של הרבנות הראשית על לימודים תורניים גבוהים. אולם, הלימודים היו פיקטיביים והאישורים ניתנו בידי בכירים ברבנות שידעו שמדובר בפיקציה; הנזק לקופת המדינה היה מאות מיליוני שקלים. הרב בקשי-דורון, שהיה הרב הראשי בשנים 2003-1993, הורשע במרמה והפרת אמונים בשל העלמת עין מאי-עמידה בתנאים המתחייבים, ונדון לשנת מאסר על תנאי ולקנס של 250,000 שקל. בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את טענתו של הרב בקשי-דורון, לפיה לא היה כשיר לעמוד לדין בשל הדמנציה. הוא נפטר אשתקד ממחלת הקורונה, ובני משפחתו ביקשו להמשיך את הדיון בערעור.
השופטים ניל הנדל וג'ורג' קרא קיבלו את הערעור. השאלה המשפטית המרכזית הייתה מהו נטל ההוכחה על נאשם הטוען להעדר כשירות: ספק סביר (דהיינו כ-10%) או מאזן הסתברות (51%). הנדל קבע, כי די בהוכחת ספק סביר וקרא הסכים עימו. השופטת יעל וילנר סברה בדעת מיעוט, כי נטל ההוכחה הוא ברמה של מאזן ההסתברות, ולכן דחתה את הערעור (ראו קישור משמאל). המדינה ביקשה לקיים דיון נוסף בקביעת הרוב לגבי נטל ההוכחה.
בדחותה את הבקשה אומרת חיות, כי אכן מדובר בהלכה חדשה, אך "הנסיבות הייחודיות של המקרה שלפנינו אינן מצדיקות קיום דיון נוסף בפסק הדין. השאלה אם ניתן לקיים דיון נוסף בעניינו של נאשם שנפטר בנסיבות שבהן בני משפחתו ביקשו להמשיך את הדיון בערעור שהיה תלוי ועומד, איננה שאלה פשוטה וניתן למצוא בה פנים לכאן ולכאן. אכן, דיון נוסף בשאלות עקרוניות 'על גבו' של מנוח שהרשעתו בוטלה בערעור מעורר על פניו תחושת אי-נוחות רבה. לפיכך הבהירה המדינה כי היא מוותרת על 'ההשלכה הקונקרטית בעניינו של בעל הדין הספציפי'. יוצא, אפוא, כי מדובר בדיון תיאורטי, וכבר נפסק בעבר כי, ככלל, 'הליך הדיון הנוסף לא נועד למתן פתרון לשאלות תיאורטיות שהכרעה בהן לא תשפיע על זכויות בעלי הדין'".
עוד אומרת חיות, כי נכון לעכשיו נראה שהשלכותיו של פסק הדין מצומצמות - וגם זו סיבה שלא לקיים דיון נוסף. "בכך אין, כמובן, כדי לשלול את האפשרות כי בנסיבות אחרות ובהתאם לניסיון שייצבר, ניתן יהיה בעתיד לשוב ולהידרש להלכה שנקבעה בפסק הדין", היא מציינת. את המדינה ייצגה עו"ד רחל מטר, ואת משפחת בקשי-דורון - עו"ד ירון קוסטליץ.

תאריך:  12/09/2021   |   עודכן:  12/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון לא ידון שוב בזיכויו של הרב בקשי-דורון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מזכ"ל הסתדרות המורים דורשת ממנהלי בתי הספר להימנע מלחייב מורים לצלם את השיעורים שהם מעבירים בכיתות עבור תלמידים הנמצאים בבידוד בטענה לפגיעה בפרטיות    "הנכם נדרשים לפעול במסגרת החוק והדין ולהימנע מלחייב מורים לצלם שיעורים"
מירב ארד
ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, אישרה היום, פה אחד, את הקמתן של תשע ועדות משנה חדשות
מירב ארד
במהלך הדיון העלו חברי הוועדה סייגים שונים לעניין אופן אישור העמותות, ובמסגרת כך נקבעה רביזיה על אישור ההקלות לעמותות שאינן בעלות אישור ניהול תקין, עד לקיום דיון מהותי בסוגיה
מירב ארד
ח"כ בן-גביר קלקל את החגיגה ובשלל "ברכות" ערך קבלת פנים ליו"ר החדש: "אדם שאמר על מחבלים שרצחו חיילים שלנו, את הילדים שלנו שהאסירים בבתי הכלא הם לוחמי חופש, אסירים אידאולוגים, אסירי מצפון הוא בדיחה על חשבוננו"
מירב ארד
שר הבריאות הודיע בישיבת הממשלה: "נערכים לבידוד של מאומתים בלבד"    בנט: "נאמץ את המודל. יש רצון עז שהכיתה כולה לא תצא לבידוד אלא תעשה בדיקות"    השרים אישרו את הארכת תוקף הגבלת היציאה מישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il