הממשלה מבקשת, במסגרת הצ"ח התוכנית הכלכלית, להאריך את משך פעילות תחנת הכוח ברידינג, כדי לספק חשמל לגוש-דן, וזאת משום שהפעלת תחנת המיתוג שתוכננה לענות על צרכי גוש-דן מתעכבת. אולם, הארכת פעילות רידינג עומדת בסתירה לחוק נפגעי אסבסט מ-2011, שחייבה הסרת כל האסבסט עד אוגוסט 2021 - כך עלה(יום א', 19.9.21) בדיון ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ ווןליד טאהא, שהחלה לדון בסעיפי הצ"ח התוכנית הכלכית.
תומר רוזנר, יועמ"ש הוועדה: "כבר בעת חקיקת חוק נפגעי אסבסט ב-2011 היה ברור שמדובר במפגע מסכן חיי אדם בצורה ודאית, ולכן הוראות החוק ברורות - נאסר לחלוטין שימוש באסבסט ויש לו"ז להסרת מתקנים קיימים. רידינג הייתה צריכה להסיר את כל האסבסט במשך 10 שנים, שזו התקופה הכי ארוכה שהחוק מאפשר.
הממשלה החליטה להאריך את פעילות רידינג ולכן היא מציעה מעין פטור רטרואקטיבי לחברת חשמל, שהפרה חוק. יש מפעלי תעשיה נוספים, שנגד חלקם מתקיימים הליכים כי הם לא הסירו את האסבסט תוך 10 שנים. לא שמענו מי קיבל את ההחלטה לא לשמור חוק. מבקשים להכשיר בדיעבד הפרת חוק. חברי הוועדה צריכים להשתכנע שיש לכך הצדקה".
שירלי לוי, רשות החשמל: "כשחוקקו את חוק האסבסט הציפו שיכולה להיות בעיה לגבי רידינג. ביחידות אחרות פירקו את האסבסט אבל חשיבות רידינג לא איפשרה. הוגשו תוכניות, אבל במקביל נוצרה מציאות קצת אחרת - הוחלט על הקמת רובע שדה דב. ממש בצמידות דופן לגדר התחנה הולכת לקום שכונה. זה מונע הקמת יחידות ייצור חדשות".
יו"ר הוועדה, ח"כ
ווליד טאהא: "אני מבקש ממשרדי הממשלה לפרט מה הלו"ז. יש מתקני אסבסט שאפשר וצריך להסיר 'מיידית'. מה זה מיידית? שירלי לוי: "5 חודשים מקבלת ההיתר. נציג חברת חשמל יפרט". רוזנר היועמ"ש: "הוועדה מבקשת תשובות מהרגולטור, לא מהגוף המפוקח".
ח"כ סמי אבו שחאדה: "אנו יודעים שצריך חשמל בחברה מודרנית. הבעיה היא תחושת הכוח של המונופול. תיווצר תחושה עמוקה של אפליה כשחלק מהמפעלים נדרשים לעמוד בדרישות החוק, והמונופול מקבל הנחות. התחנה מאוד ישנה. צריך היה למצוא פתרון לתל אביב הרבה לפני. מאות אלפי בני אדם עוברים שם בשבוע. למה רידינג צריכה 11 שנים נוספות על ה-10 שנקבעו בחוק, לפינוי האסבסט כשמאחוריה חברה ענקית בעלת יכולות?"
ח"כ
יצחק פינדרוס: "למה לא מציעים איך לקבל רישיונות בניה לתחנת המיתוג שתחליף את רידינג יותר מהר, במקום להרשות אסבסט עוד 11 שנה? שמשרדי הממשלה ישבו עם חברת החשמל שעתיי, ארבע שעות, ותביאו פתרון. אם הליכי התכנון מורכבים, כממשלה הייתי מביא תיקון לקיצור בליכי תכנון, אולי בותמ"ל, ולאשר את התחנה החדשה, במקום לאפשר לישנה עוד 11 שנות זיהום".
ח"כ
מוסי רז: "נעלמות המילים. חברה ענקית שיש לה מונופול מרשה לעצמה 10 שנים להתעלם מהחוק ומפוטנציאל הנזק, ולדעת שיום אחד יתקנו עבורה את החוק. מי מבטיח שב-2032 בכלל יקשיבו לחוק הזה? עכשיו אין לנו ברירה. צריך שיהיה חשמל בתל אביב. אבל כאן מתגלה ציפצוף אדיר על החוק. שיתנו הסברים".
ח"כ שרון רופא אופיר: "זו מציאות בלתי אפשרית. עיר גדולה צריכה חשמל, וגוף מפר חוק מקבל בגלל זה הגנה. צריך לאשר את החוק כי לא ניתן שאספקת החשמל לתל אביב תופסק, אבל איך נדאג לבריאות התושבים שלא תיפגע? ואיך נדאג שהכל יופסק ב-2032? כל הזמן התבצעו פה בדיקות ונמצאו 150 מפגעים. הוועדה צריכה לדרוש שיתוקנו כל התיקונים".
יו"ר הוועדה ח"כ ווליד טאהא דרש להכניס תיקונים בנוסח הצעת החוק, לפיהם יוקדם הלו"ז שנקבע בהצעה המקורית בשנתיים. כן הודיע שהח"כים יוכלו להגיש הסתייגויות עד ה29.9, לקראת ההצבעה על הצעת החוק.