ועדת הכלכלה החלה (יום א', 19.9.21) את הדיונים בסעיפי התחבורה מתוך חוק ההסדרים - בהם תיקונים לחוק נתיבים מהירים ושינויים בהסדרי החניה ברשויות המקומיות.
בפתח הדיונים הציגה מנכ"ל משרד התחבורה, מיכל פרנק, את ההצעה לתקן את חוק נתיבים מהירים, ואמרה כי מדובר בבשורה שמבקש המשרד להביא להקלה בגודש התנועה בטווח הקצר. לדבריה, המטרה היא לעודד שימוש בתחבורה ציבורית באופן שיקל על כולם.
סגנית הממונה על התקציבים באוצר, עדי חכמון, הציגה נתונים לפיהם הגידול בנסועה, מאז 2004, עמד על 49% בעוד שהגידול בכבישים עמד על 12% ורוב הכבישים החדשים נסללו בפריפריה. כמו-כן, לפי הנתונים, אובדן התוצר למשק מגודש התנועה עומד על 24 מיליארד שקל בשנה, ואם מוסיפים לכך גם את הפגיעה מזיהום אוויר ותאונות הסכום מזנק ל-40 מיליארד שקל בשנה. "אם לא נטפל בזה המצב ילך ויחריף ואי אפשר להדביק את הפער דרך סלילת גבישים. אנחנו רוצים להשקיע יותר בתחבורה ציבורית וגם לגרום לאדם הפרטי לעזוב את הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה הציבורית", אמרה.
התיקונים לחוק נתיבים מהירים נועדו, בין היתר, לאפשר להיכנס לנתיב ללא הרשמה מראש. עם זאת, מי שייכנס ללא הרשמה מראש ישלם נוסף על האגרה גם דמי גבייה. כמו-כן התיקונים יאפשרו לשרת התחבורה לתת עדיפות לתחבורה ציבורית ולכלי רכב שיתופיים בנתיב, כדי למנוע מצב שבו הנתיב פקוק והאוטובוסים עומדים יחד עם כלי הרכב הפרטיים.
ח"כ יעקב אשר אמר כי צריך לעשות שינוי גדול בתחבורה הציבורית כדי לגרום לאנשים לעזוב את הרכב הפרטי, והמבחן הוא לא רק במעבר של אנשים חדשים מהרכב הפרטי אלא גם בשיפור השירות למי שכבר משתמש בתחבורה ציבורית. פרנק השיבה כי המהלכים באים יד ביד עם תוכנית חומש של תוספת שירות בתחבורה הציבורית. חכמון אמרה כי מדובר בתוספת של 8 מיליארד שקלים וחצי.
ח"כ בועז טופורובסקי אמר כי יש כאן רפורמות נהדרות שישנו את חיי אזרחי ישראל, אך בכל מה שקשור לבטיחות בדרכים ישנה הליכה אחורה. הוא מתח ביקורת על משרד התחבורה, ואמר: "יש התייחסות רצינית לתחבורה ציבורית, אבל בבטיחות בדרכים נרצה לראות תוצאות. אנשים מתים, מעבר לזה שהציבור מרגיש שזו גזירת גורל אם גם במשרד התחבורה מרגישים ככה זה איום ונורא וזה לא יעבור לסדר היום. ככל שאני יכול להשפיע על זה אשפיע, כמו למשל שהקנסות מנסיעה בנתיבים מהירים ילכו לבטיחות בדרכים ולא לדברים אחרים", אמר.
היו"ר מיכאל ביטון וח"כ לימור מגן תלם התייחסו לפניית עמותת נגישות ישראל לוועדה, באשר לשימוש של נכים בנתיבים המהירים. בעניין זה ביקש ביטון את התייחסות נציגי הממשלה בעניין לדיון הבא. ח"כ איתן גינזבורג התייחס לדמי הגבייה ואמר כי זה צריך לצאת מהצעת החוק.