X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שר האוצר בוועדת הכספים: "מובא אליכם התקציב הכי חברתי שאי פעם שאושר בכנסת" הדגיש: נצטרך לתת מענה לקבוצות בחברה הישראלית שמקופחת, נוכח הסכמים קיבוציים שפג תוקפם ב-2019 אבל במקביל הבטיח לעמוד ביעדי הגרעון והצמיחה
▪  ▪  ▪
שר האוצר ליברמן בוועדת הכספים [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]

לאחר שנים ללא תקציב מדינה ולאחר האישור בממשלה - שר האוצר הופיע (יום ב', 4.10.21) בפני ועדת הכספים ומציג את התקציב לשנים 2021-2022. תקציב המדינה לשנת 2021, כולל הוצאות הקורונה ותשלום חובות, הינו כ-609.1 מיליארד שקלים. התקציב לשנת 2022 לעניין שימושים אלה, יעמוד על כ-562.9 מיליארד שקלים: תקציב החינוך יעמוד על 69.7 מיליארד שקלים, תקציב הביטחון - 59.8 מיליארד, ביטוח לאומי - 50 מיליארד, בריאות - 44.8 מיליארד והחזרי ריבית - 42.9 מיליארד. לפי הצעת התקציב, מוצע להעלות את יעד הגירעון בשנת 2021 לכ-6.8%, שמתוכו 3.8% הוא גירעון הנועד להתמודד עם הוצאות משבר הקורונה, ובשנת 2022 מוצע להעלות את יעד הגירעון לכ-3.9%, שמתוכו 0.4% נועד להתמודד עם הוצאות משבר הקורונה. כמו-כן, מוצע כי ההתכנסות ליעד גירעון של 1.5% תהיה החל משנת 2026 ואילך, במקום בשנת 2024 כפי שקיים בחוק.
"מה מאפיין את התקציב הזה - הוא הכי חברתי שאי פעם התקבל במדינת ישראל, וגם כמות חסרת תקדים של מנועי צמיחה. שאני מסתכל על כל מה שכלול בחוק ההסדרים, ההיגיון של התקציב הנוכחי הוא אותן רפורמות ושינויים מבניים שאמורים להכניס הכנסות למדינת ישראל ב-21-22", אמר השר ליברמן. הוא הוסיף: "יש לחשוב גם על השנים 23-24, בהן נצטרך לתת מענה לקבוצות בחברה הישראלית שמקופחת, נוכח הסכמים קיבוציים שפג תוקפם ב-2019 לדעתי. עלות כל ההסכמים שמחכים לנו בדרך, ועובדי מנהל ומשק, מורים, מטפלות, רופאים, חיילים, הכל יחד זה 11 מיליארד שקלים בהערכה זהירה. שלא יהיו שום אשליות בנידון, אי-אפשר למצוא את הכסף, לכן אנחנו דוחים את כל המו"מ לשנת 2022, אז אנחנו מקווים להגיע להסכמים עם כל המגזרים ולתת לזה ביטוי בתחילת 23.
ליברמן הבהיר שבנושא גירעון וצמיחה "אנחנו נעמוד ביעדים שהצבנו ואפילו מעבר לזה". הוא גם התייחס למדיניות הממשלה בנוגע לקורונה: "הדברים החשובים מבחינתי זו ההחלטה המהותית שקיבלנו, ומשרד האוצר היה נחוש לגבי זה - להשאיר את המשק פתוח ולא ללכת לסגרים ולנסות לנהל את החיים לצד הקורונה", אמר השר. "אני מציע לכולם להסתכל על שתי המדינות אוסטרליה וניו-זילנד שמתנהלת בסגרים נוקשים ובכל זאת יש שם התפרצות נוספת של התחלואה. לכן צריך להבין שהתשובה לקורונה היא חיסונים והיגיינה בסיסית, סגרים לא עובדים ופוגעים בכלכלה בצורה אנושה ביותר".
בדבריו הציג ליבמן מספר דוגמאות לשינויים המהותיים בתקציב הנוכחי: "אני לא זוכר אי-פעם שהוסיפו לבסיס תקציב מיליארד שקלים, משרד הרווחה 700 מיליון שקל לבסיס התקציב, לא חיכינו אפילו לאישור, 150 מיליון למאבק באלימות במשפחה הוספנו בשוטף. מיליארד שקלים למשרד החינוך, מתוכם 700 מיליון שקלים לבסיס התקציב. תקציב משרד הבט"פ תוספת של כמיליארד שקלים, הגדלה של 1,100 שוטרים וחלק ניכר מהכסף למאבק במלחמה בפשיעה במגזר הערבי. 300 מיליון שקלים תוספת למענק השנתי לניצולי השואה, תוספת לנכים של 800 מיליון שקלים, מיליארד לנכי צה"ל. תוכנית ממדים ללימודים בבסיס התקציב, ואני מקווה שהחוק יעבור בכנסת. גם מיגון הצפון - 5 מיליארד שקלים לעשור הבא, וזה רק כמה דוגמאות מהתקציב הכי חברתי שאי פעם הכנסת אישרה".
גרדוס: "הבנו שזה לא הזמן ולא נכון להעלות מיסים"
בהמשך לדברי שר האוצר, הציג הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס את עיקרי תקציב המדינה. "שמעתי הרבה אמירות שחוק ההסדרים הוא כבד, זה נכון שהוא כבד אבל כמה שהוא כבד הוא משמעותי ומטפל בדברים שהרבה שנים לא קיבלו טיפול. בתקציב הבא נצטרך כמו שאמר השר לקדם הסכמי שכר וכדומה, אבל גם לפתור את הגרעון, וזו אחת הסיבות המרכזיות והחשיבות של מנועי צמיחה ופיתוח של המשק שבא לידי ביטוי ברפורמות. זה הזמן עם ריבית נמוכה, לביצוע יותר השקעות".
"הדרך בו הממשלה התמודדה עם הקורונה ואפשרה למשק לעבוד, מבחינה כלכלית, גרמה לזה שהנחות התקציב לא הורעו אלא אפילו השתפרו. לפחות בהיבט הזה, המדיניות של שמירה על משק פתוח תמכה רבות ואפשרה את מה שאנחנו הולכים לעשות בשנתיים הבאות. זה עלה כסף, גם בגל הרביעי השקענו מספר מיליארדים".
"ב-2020 הייתה נפילה של בהכנסות ממיסים, אבל ב-2021 אנחנו כבר עם עלייה משמעותית בהכנסות ממיסים, המשק יצא בצורה מאוד משמעותית מהמשבר. רואים את זה גם בנתוני הצמיחה, אנחנו צופים השנה מעל 6% צמיחה. לצד כך עדיין לא חזרנו לכמויות התוצר שלפני המשבר, אבל אנחנו בדרך לשם".
השר ליברמן: "צריך לשים לב לריבית, יכול להיות שכן תהייה עליית ריבית וזה אירוע משמעותי מבחינתנו".
גרדוס: "עדכנו את מגבלת ההוצאה כך שהתווספו לתקציב כ-14 מיליארד שקלים, זה מה שמאפשר את השנה הזו שהוגדרה כשנת יציבות. אנחנו לא נעשה קיצוצים, אנחנו באים עם השקעות מאוד משמעותיות. אם לוקחים את זה לשנת 2023 והלאה, אני לא בטוח שקדימה נוכל להחזיק כזה כלל הוצאה, זה מאוד תלוי בקצב הצמיחה שיהיה פה. אם הוא יהיה מואץ אולי נוכל, אם לא נצטרך לשמור על קצב ההוצאה".
עוד הציג גרדוס את גובה ההוצאות המרכזיות בתקציב: תקציב החינוך לא כולל השכלה גבוה עומד על 69.7 מיליארד שקלים, תקציב הביטחון - 59.8 מיליארד, ביטוח לאומי - 50 מיליארד, בריאות - 44.8 מיליארד והחזרי ריבית - 42.9 מיליארד.
גרדוס הציג כי התקציב כולל השקעות משמעותיות בפרויקטיי תשתיות, השקעות בתקציבי רווחה וחברה, ביטחון ומיגון, חינוך ועוד וציין: "הבנו שזה לא הזמן ולא נכון להעלות מיסים. העלאת שיעורי המס הייתה פוגעת בצמיחה, אנחנו רוצים לעשות צעדים שנכונים יותר למשק".
לעניין השינויים המבנים ציין גרדוס: "נשאלנו, גם פה, מה הקשר לתקציב, תביאו בנפרד, אני יכול להוכיח למה כל אחד מהשינויים קשור לתקציב, למקורות שמייצרות את התקציב, לתקציב השנה הבאה ולשנים הבאות. צריך להתחיל כבר עכשיו עם השינויים המבניים כדי לייצר את הצמיחה לשנים הבאות. שמעלים גיל פרישה לנשים ורוצים לתת כלים תומכים זה צריך להיעשות בתקציב, אי-אפשר אחרת. שיוצאים לפרויקט כמו המטרו וצריך גם תכנון וגם תקצוב, פרויקט של 150 מיליארד שקל אז צריך לעשות את זה במסגרת התקציב".
כך סיכם גרדוס כי "גם פיסקלית וגם מבחינת רפורמות, אין חולק שזה אחד התקציבים הכי משמעותיים בשנים האחרונות, אני מקווה שהוא יצלח את כל המושכות פה ויוביל את המשק כמה שנים קדימה".
המשך נפתח הדיון לשאלות מצד חברי הכנסת.
ח"כ שלמה קרעי: "האוצר מציג תקציב שהוא מאוד שמח עליו, ושראש אג"ת מאוד שמח, האוכלוסיות החלשות כנראה מאוד חלשות. התקציב הזה מלא בפגיעה בחלשים. לדוגמה מס' גודש שבא להטיל מיסים על הפריפריה שבאה לבקר במרכז, שתושבי הטבעות המקומיות שמטיילים בתוך הטבעת וגורמים לגודש, לא משלמים. בסינגפור משלמים מס גודש על שימוש. במקום שהפריפריה תממן את תושבי ת"א צריך לעבור למודל כזה ולפתור את תושבי הפריפריה. אתמול היה דיון בנושא גיל הפרישה, וראינו שנשים שתפרושנה מוקדם תישארנה בלי שום מענה. אין שקל פיצוי לעסקים שנפגעים בגלל ההתנהלות בקורונה. אמר שר האוצר שיצאו 4 מיליארד בגל הרביעי, כל זה בגלל ההתנהלות המופקרת, האיחור בחיסונים. אמר שר האוצר שפעם ראשונה שתקציב הבריאות עלה ב-2 מיליארד, בממשלת נתניהו עלה התקציב כל שנה בממוצע ב-9 אחוזים. כל הפגיעה בחלשים באה לממן עשרות מיליארדים לאחים המוסלמים ולשרים בלי תיק".
ח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי: "אם היו אומרים לי לפני חצי שנה שאתה תציג תקציב חברתי ואני אסכים כמעט עם כולו, הייתי חושבת שזו תחילתה של בדיחה. אני שמחה שהייתי חלק מחברות הכנסת שקידמו את הסכם העלאת גיל הפרישה לנשים, מבחינתי זה מעגל שנסגר. ראיתי את תחזית הצמיחה של האוצר שהיא נמוכה במקביל לתחזית בנק ישראל ל-22, 4.7 אחוז מול 6 אחוז, על מה הפער? בנוסף נושא ההון השחור שהינו באחוזים מאוד גבוהים, פוגע קשות בחברה הערבית וקשור לפשיעה, מה בכוונתכם לעשות?".
ח"כ אופיר כץ: "שר האוצר חזרת ואמרת כמה פעמים בעבר עם האמירה יהיו העלות מיסים. אנחנו יושבים על החוקים ורואים שיש כן העלאות במגוון חוקים. יש חוק שהשם שלו זה מס, מס הגודש. החוק הזה גרוע, הוא פגיעה אנושה בתושבי הפריפריה, זה לא שיש חלופה של תחבורה ציבורית לתושבים האלה, ועכשיו אתם מענישים אותם בכמעט 40 שקל ליום. זה תושב שצריך בדיקה בבי"ח, זה תושב שעובד ואולי לומד בת"א. אתם גם ממסים דו-גלגלי, גם ממסים זקיפת הטבה מעובד שהמעסיק משלם לו. בנוסף אתה מתווה מדיניות שלא מעניין אותך מה עם הקורונה, אתה לא נותן לאף אחד, לא משנה איזה סקטור, פיצויי וסיוע. במסגרת התו הירוק – יש הרבה בעלי עסקים שהולכים להיפגע, איך זה מסתדר עם המדיניות שלך? אם הם באמת יפגעו, עד עכשיו לא הסכמתם אפילו לבדוק אם יש ירידה, האם במקרה הזה אתה כן מתכוון לבדוק ולפצות? לעניין גילאי 67 פלוס, הפסקתם את דמי האבטלה, מדברים על אנשים שרוצים לעבוד והכסף הזה הוא למחייה ותרופות, הם בקרוב לא יראו את הכסף הזה, שלפחות חודשיים שלושה תנו להם אחוז מסוים של תמיכה עד שיחזרו למעגל העבודה".
ח"כ אחמד טיבי: "כמה כסף יוקצה בשנת 2022 לחברה הערבית, כמה יהיה צבוע, כמו לא צבוע ולמה לא צבוע? אין כמעט אזורי תעשיה במגזר הערבי, אנחנו דורשים את זה. הישוב מתקדם ויש יותר מקומות תעסוקה. שיש אבטלה, יש פשיעה והכל זה מעגל קסמים שאחד תומך בשני. יש אזורי תעסוקה ולא אזורי תעשיה, יש הבדל".
ח"כ מאיר יצחק הלוי: "3 שנים בלי תקציב זה כאוס, מעצם היות תקציב צריך לברך את המשרד והעומדים בראשו. אני שומע פה הרבה טענות פופוליסטיות ולא אמתיות".
ח"כ יואב קיש: "אני מבין שיש ירידה דרמטית בהוצאה על הקורונה ב-2022, אני מבקש לדעת מה התוכנית שלכם לאירוע משנה מציאות בשנה הזו. נושא העלאת השכר של חיילי החובה הוא הבטחת בחירות ברורה של ישראל ביתנו, ושלך אישית. אני אומר בא נעשה כבר עכשיו צעד. זה מעורר זעם, יש משרדים שונים, יש מנסור עבאס, זה לא משנה. הייתה הבטחה ברורה ומזה לא נשארנו עם כלום. לא בשביל לנגח, בואו נעשה מהלך, גם אם לא העלאה מלאה של 50%. אני גאה שהייתי שותף להעלאה האחרונה, כרגע אני חושב שניתן למצוא תקציב מסוים ולא לחכות ולהראות כמי שמפרים ברגל גסה את ההבטחה".
ח"כ עופר כסיף: "מדובר בתקציב מהמרושעים שהיו, הוא אנטי חברתי שפוגע במוחלשים ביותר. זה רק קצה הקרחון, קרחון זו מילה מתאימה, כמו האסקימוסים שהיו שולחים קשישים למות על קרחון. יש כאן הפרטה מוחלטת של הפנסיות. העלאת גיל הפרישה, ביטול החל"ת ל-45 ומטה, מענקי ההסתגלות לוותיקים. אני רוצה להתמקד בביטול קופסאות הקורונה ב-2022, הדבר כרוך באידיאולוגיה. שאנשי הממשלה והאוצר מדברים על אילוצים אקטוארים ופיסקליים, זה לא זה, זו תפיסת עולם אידיאולוגית. תפיסה שרוצה צמיחה, הפרטה, צמצום של ההוצאה הממשלתית כערכים לא שמשרתים את האזרח, אלא משרתים תפיסת עולם אידיאולוגית. זה תקציב רע שצריך להפיל ונעשה הכל כדי לעשות את זה".
שר האוצר השיב לדברי ח"כ כסיף: "אמנם יש תפיסות שונות והפוכות, אבל אני מאמין בכלכלה ליברלית עם רשת ביטחון. אין רווחה בלי רווחים, המדינה הכי שוויונית בעולם היא קוריאה הצפונית, הכי לא שוויונית היא ארה"ב, אנחנו צריכים למצוא את האמצע. אני מאמין שהמודל שהכי מתאים למדינת ישראל הוא סקנדינביה והוא מבוסס קודם כל על הצמיחה, והם יודעים שאי אפשר לבסס רווחה בלי צמיחה. אחד הדברים הראשונים שהעברנו בכנסת הוא קרן העושר, אותן הכנסות מחברות הגז והנפט, אעלה אותו לאישור ב-18 לחודש. זו התפיסה הסקנדינבית. שאתה מדבר על תקציב אנטי חברת – אנחנו מקימים 2 בתי חולים בפריפריה, פעם ראשונה במימון וביוזמת ממשלה. בצפון החליטו על כך ב-2000, ובב"ש ב-2014, עשו חגיגות אבל לא השקיעו שקל. גם כל נושא בתי ספר לרפואה, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שרוב הרופאים בישראל לומדים בחו"ל".
ח"כ משה גפני: "הייתה חבר בכיר בהרבה ממשלות. הייתה חלק מהעניין".
השר ליברמן: "תמיד עסקתי בתחום שהייתי מופקד עליו. הממשלה הזו קיימת 4 חודשים ועושה הרבה יותר מכל הממשלות יחד".
ח"כ ינון אזולאי: "לא ראינו בשורה גדולה בנושא הדיור בתקציב, הוא עולה וימשיך לעלות. אחד הנושאים הנוגעים לכך זה נושא המחצבות, אין מחצבות חדשות, אין המשך של הקיימות. הייתה את הוועדה שלך, ועדת בלינקוב, כולם חתמו על המסקנות חוץ מאגף תקציבים ורמ"י, היא הייתה מכובדת, והיא נעלמה. אולי תפעיל את היכולות שלך ותיישם את המסקנות של הוועדה, שהגישה מסקנות ועשתה עבודה מקיפה. אי-אפשר שרמ"י ימשיכו רק לקחת כסף, הגיע הזמן לקצץ להם את הכנפיים ושיכירו את מקומם".
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב: "אני תומך במסקנות הוועדה באופן אישי, חלק מההמלצות יושמו, גילינו בעבר שהייתה בעיה גדולה בגבייה, המערך השתפר משמעותית. הפער היה בשיטת המכרוז, שהמסקנות לא התקבלו לצערי, חשבנו שצריך לקבוע מקסימום למחיר הכי גבוה. אני חושב שזה בעיה כי זה הופך את המחצבה למקור תקציבי במקור מקום תשתיתי. יש רצון בוועדת פינס שקמה לתת מענה לדבר הזה. אנחנו בודקים את האפשרות לשנות את הדבר הזה. לגבי הריכוזיות – דיברתי עם הממונה על רשות התחרות היוצאת והנכנסת ונפעל משמעותית להקטין את הריכוזיות בתחום המחצבות".
שר האוצר: "גם הנושא של איכות הסביבה אקוטי וקריטי, בנושא המחצבות עד שלא נסדיר זאת מול המשרד לאיכות הסביבה, ספק אם נוכל לזוז קדימה אבל באמת צריך למצוא פה את שביל הזהב. כי כרגע הדרך למכרוז זו דרך מאוד מאוד מורכבת".
ח"כ אזולאי: "בנוסף יש את עניין המטפלות ששובתות, יש לטפל בנושא. לצד זה, האידיאולוגיה שלך שפחות ילמדו תורה ויותר יעבדו, על זה אין לי תלונה, אבל גם שמכים צריך להיות הוגנים. לא יכול להיות שילדים שכבר שובצו במערכת, הילדים החרדים, תאמר להם אם אבא שלך לומד, אין לך מקום במעון. זו פגיעה בחסרי ישע, אימהות יפסיקו לעבוד, מי שרוצה להמשיך ללמוד תורה ימשיך וילמד תורה. בנוסף, אמרת לקחת את החרדים במריצה למזבלה, יש לך הזדמנות לחזור בך מהאמירה הזו, זו אמירה אומללה, אני חושב שיש לך פה במה מכובדת לחזור מהאמירה הזו".
השר ליברמן: "כרגע נציגי האוצר, נפגשים עם המטפלות, אני לא יודע אם וניתן לפתור אבל מו"מ מתקיים".
ח"כ משה גפני: "אני שמח שמביאים תקציב אבל אני לא שמח שמביאים את התקציב הזה. מה שהיה במגירה אגף תקציבים הוציא לך. כולנו כל חברי הוועדה מכל המפלגות אמרנו מה אנחנו רוצים שיהיה בהעלאת גיל הפרישה לנשים – שלא יהיו נשים רעבות ללחם. אז הביאו את זה, ואומרים החברים בקואליציה זה יפה ובסדר. מביאים את תוכנית הייבוא כדי לפגוע בעניין החקלאים, ומגיעים להסכמה איתם שחלק כן וחלק לא. הולכים לתת לפקיד השומה כוח שלא מתאים למדינה דמוקרטית. מערכת שלמה של חוקים, לא היו דברים טובים לאג"ת כימים האלה. ומה אתה אומר על מס הגודש? אם הייתה בא ואומר יש לי תוכנית חדשה שלא הייתה בעבר, עם איזה נושא אידיאולוגי, תוכנית שלך, אבל תוכנית שאנחנו יכולים להתמודד איתה, לא כשרות. אתה מספר לנו סיפורים על כשרות ונותן לנהל דיונים על זה, כאילו זה קשור לתקציב. גם לעניין אי-תקצוב הפיצוי לקורונה - אל תעשה את הנושא הזה של להותיר סקטורים שלמים בלי לחם לאכול בגלל הקורונה, היא לא נעלמה מאתנו. מה שעשית לאברכים ולנשים של האברכים לא יסולח לך. לא תוכל לשנות את האנשים האלה, הילדים שלהם לא ילכו למעון והנשים לא ילכו לעבוד וזה יהיה על ליבמרן. בנוסף, תישאר עם האמירה שלך על המריצות, אל תחזור מזה, ככה נדע עם מי יש לנו עסק".
ח"כ בצלאל סמוטריץ': "הייתה עסקה בין שר האוצר לאגף תקציבים לשלם כמה שלמונים לקואליציה ואג"ת קיבל כמה דברים שלא קיבל הרבה מאוד שנים. לא דיברנו על סגרים בקורונה אלא על איזונים. גם שהקורונה התחילה והממשלות הקודמות הביאו את תוכניות הסיוע למשק, אג"ת תמיד התנגד וניסה למשוך את זה למטה. ב"ה לא הקשיבו לו והבינו שהתקציבים בקורונה הם מנועי צמיחה. הצגתם השקעה גדולה במנועי צמיחה תשתיתיים, תזכרו שצמיחה תלויה גם במנועים אנושיים. אם לא היינו משקיעים את התקציבים בקורונה המשק לא היה מתאושש".
ח"כ נעמה לזימי: "יש עוגנים חברתיים בתקציב הזה. אבל אני כחברת קואליציה לא יכולה להגיד בלב שלם התקציב חברתי. אנחנו מעוניינים שהתקציב יעבור בגלל העדר התקציב לאורך שנים, ביזוי הכנסת. יש בתקציב ביטחון תזונתי, דיור ציבורי שאפשר לעשות שם עוד כדי לעודד בנייה, תוכנית למיגור אלימות, הבטחת הכנסה ועוד. נותרה רפורמה שבעיני היא מפחידה – אג"ח מיועדות, שאומרים בנק ישראל ורשות שוק ההון שיש בה חורים, רפורמה שהשתחלה בדרך לא דרך. הדבר הנכון בעיני שלתקציב יהיה נופך קצת יותר חברתי, להוציא את הרפורמה הזו".
ח"כ קרן ברק: "כיו״ר השדולה לעסקים הקטנים והבינוניים, דאגתי בזמן הקורונה שיינתנו מענקים לעסקים הסגורים, מתוך התפיסה שהעסקים הם עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית ומשלמי המיסים העיקרי, ולכן חייבים למנוע את קריסתם, גם היום ענפי התיירות והתעופה נשארו סגורים ואתם מחויבים כפי שעשינו, להשאיר אותם חיים ובועטים ע״י מענקים ייעודיים . יתרה מכן, אי-אפשר להפסיק את החל״ת לגילאי 45 ומעלה ללא חלופה הולמת בדמות תמריצים ומענקי עידוד החזרה לעבודה למעסיקים שיחזירו עובדים בכלל ועובדים מעל גיל 67 בפרט והכשרות מקצועיות. הממשלה צריכה לסייע לציבור, ולא רק לקחת מהם״.
ח"כ נירה שפק: "כחברת קואליציה שיושבת בוועדות השונות, אני לא עושה חיים קלים. אנחנו יושבים בוועדה, הזמינות של האוצר מדהימה, אנחנו קוראים את החומרים מראש וזמינים לי בכל דקה, לא קרה שפניתי ואיש מקצוע לא היה זמין לי. צריך לומר תודה לאנשים שעובדים, גם מהשר קיבלתי מענים שרציתי. דובר פה על התקציב – על התשתיות, האדם והביטחון שלו. בסוף לא מספיק לחיות פה, צריך גם לחיות ברמה טובה. קראתי בדוח מכון המחקר והמידע של הכנסת על הכלכלה השחורה, שנמדדת ב-20 עד 25 אחוזים, דבר נוסף שראיתי את הפערים בין התכנון לביצוע בתוכניות השונות, כל שינויי ההערכה, האם יש נגיעה לזה?".
ח"כ יעקב אשר: "הכרזת באופן ברור שלא יהיו מיסים, אלא לא רק שיש, אלא יש הרבה מאוד. בנושא של מוצרים חד-פעמיים, אני לא זוכר כמה ב-20 שנותייך בכנסת טיפלת בבר קיימות של העולם, יש לי חשש שמדובר בבר קיימות של אגף תקציבים. גם השתייה המתוקה. מס גודש, מס השבחה על המטרו, כל אלה יפלו על הכי חלשים, חרדים, ערבים, והרבה אחרים. מילה זו מילה".
השר ליברמן: "לגבי הקורונה, פתיחת המשק ותמיכות – אנחנו היינו מאוד ברורים ועקביים בנושא התנהלות כלכלית נכונה, והמציאות והמספרים מוכיחים שהמדיניות שנקטנו מהיום הראשון נכונה. אמרתי שנוכל להמתין 10-14 יום משמחת תורה לראות את המגמה של התחלואה ובהתאם לכך נפתח את המשק, כולל תיירות נכנסת. הבעיה הגדולה לדעתי במשק היא תיירות נכנסת. אם נראה שבשבוע הבא אותה מגמת תחלואה תתקיים, אז אין בעיה לפחות לפתוח מסעדות בחוץ בלי תו ירוק. הבעיה הכי גדולה שבמשק חסרים 130 אלף זוגות ידיים עובדות לפחות, תדברו עם התאחדויות העובדים השונות, אין להם עובדים. מפעל באשקלון מחפש 200 עובדים ואין לו, הלחץ על האוצר להביא עובדים זרים. חלק גדול מהבעיה היא עבודה שחורה, אין ספק שהכלכלה השחורה היא אחת הבעיות הגדולות. אנחנו מדברים על לפחות 20% מכלכלת ישראל, זה לא נתון שקיים בכלכלות אחרות. מכינים גם לזה תשובות, אני לא רוצה לדבר על זה הרבה. הבעיות הן ידיים עובדות ופריון".
"גם בנושא ההכשרות עשינו מה שלא נעשה אף פעם, לקחנו את הנושא שהיה מפוזר בין משרדים שונים, איחדנו את זה בתוך משרד אחד, הכל מרוכז במשרד הכלכלה עם יותר ממיליארד שקל תקציב להכשרות מקצועיות, אנחנו מקווים שתהייה תשובה גם לתעסוקה וגם לידיים עובדות".
"לגבי האג"ח המיועדות, אין שום פגיעה, המדינה מבטיחה את התשואה, אנחנו מדברים על העודפים, אותם עודפים ישמשו את הקרן לגיבוי. לגבי דברי בנק ישראל ורשות שוק ההון, ברור שאיש לא רוצה לוותר על הסמכויות שלו. מבחינת החוסך אין רבע פגיעה, להפך יש מצב שגם הם וגם המדינה נהנים".
לעניין שיכון ודיור ציבורי: "צריך להבין שכל הממשלות בזבזו את הכסף, הייתה החלטה למכור את הדיור הציבורי לחיים שם, וכל ההכנסות היו אמורות לחזור לאוצר לחידוש המלאי הציבורי. פעם ראשונה שהממשלה רוכשת מידית 1,700 דירות, שלושת אלפים מקבצי דיור לאזרחים וותיקים, ועוד אלף דירות שאנחנו משקמים במסגרת שיקום שכונות וגם אותן מחזירים לשירות".
"הממשלה הזו קיימת פחות מ-4 חודשים, היינו צריכים תוך כדי לגבש את התקציב וחוק ההסדרים ולהביא אותו להצבעה, אני מסכים שהתקציב לא מושלם, אבל אני מסכים שעצם זה שיש תקציב זה הדבר הכי חשוב".
"שר אוצר פופולרי הוא כנראה שר אוצר כושל. העניין הוא יכולת גם לקבל החלטות לא פופולריות, אני זוכר שר אוצר מצוין, אחד מהשניים הכי טובים, בנימין נתניהו. אין שום מיסים חדשים, אגרת גודש היא אגרה. אגרת גודש נהוגה גם בלונדון וסינגפור, ורומא ומילאנו, לא צריך להמציא גלגל. לא כל החכמה אתנו. כל אחד שקצת יתעמק ויקרא את החומר מה עשו באותן מדינות וערים אחרות, זה בסופו של דבר לטובת הציבור".
בהמשך התפתח עימות בדיון. כאשר עמד שר האוצר לעזוב את האולם וח"כ יואב קיש קרא לו להשיב לשאלתו לעניין שכר חיילי צה"ל: "אתה חייב תשובות לחייליי החובה שהבטחת שתעלה את שכרם, זו התשובה היחידה שלא נתת".
שר האוצר ליברמן: "חיילי הסדיר צריכים להבין שיש כמה ח"כים שהם פשוט שקרנים".
ח"כ ינון אזולאי: "אני מציע שתצא החוצה אם אתה קורא לח"כים שקרנים. מה זה להגיד לח"כים שקרנים".
שר האוצר: "יואב קיש ב-2016 נבחרת, ומול גל המחאה של לעניין השוויון בנטל, ברחת מכל הצבעה בכנסת".
ח"כ קיש: "אז תגיד שאני לא הייתי בסדר, אבל שר האוצר ליברמן לא מסוגל לעמוד בהבטחה שלו, הוא זה שלא עומד במילה שלו לחיילי צה"ל".
שר האוצר: "בניגוד אלייך אצלי מילה היא מילה. גם בנושא מיגון הצפון, החלטה התקבלה ב-2018 הייתה ממשלה שטרפדה את זה וקידמנו. בנושא ממדים ללימודים, נושא שאני הכנסתי שהייתי שר הביטחון, לקח כמה שנים, זה נכנס לבסיס התקציב .בנושא שכר חיילי צה"ל, יש לפחות 5 קבוצות שצריך להתייחס ותקן את העיוותים שנוצרו במהלך השנים בעניינם: הורים צעירים, רופאים מתמחים, מטפלות, וזה גם כמובן חיילי סדיר ועובדי מנהל ומשק. העלויות זה 11 מיליארד שקלים, אנחנו לא מסוגלים להרים בתקציב הקרוב, לכל זה כולל שכר חיילי הסדיר והמטפלות ניתן מענה מינואר 2023.
ח"כ גפני: "אני מזכיר שהייתה שר בכל הממשלות שהיו".
שר האוצר: "תמיד התמקדתי בנושאים בהם כיהנתי כשר".
במסגרת חילופי הדברים הוצאו מהדיון ח"כ יואב קיש וח"כ יעקב אשר.

תאריך:  04/10/2021   |   עודכן:  04/10/2021
+משרד התחבורה יאכוף רק בנת"צ בין עירוני
21:08 04/10/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כך יו"ר ועדת הכלכלה ביטון על סיכום עם שרת התחבורה, לפיו משרד התחבורה יאכוף נסיעה בנת"צים עירוניים רק בעוד שנה ורק ברשויות שיסרבו לעשות זאת בעצמן

[צילום: דוברות המשטרה]
+סקר דיירקט פולס: הליכוד מתחזק, בנט נחלש, סער נעלם
17:36 04/10/21  |  עידן יוסף

סקר דיירקט פולס, בשאלה למי היית מצביע אילו הבחירות היו נערכות היום: הליכוד 35; יש עתיד 19; שס 9; העבודה, הרשימה המשותפת, כחול לבן 8; הציונות הדתית, יהדות התורה 7; ישראל ביתנו 6, רע"ם 5; ימינה, מרצ 4; תקווה חדשה 0.

+ראש הממשלה יצא מהמליאה לפני הזמן והתבקש לשוב
17:30 04/10/21  |  עידן יוסף

מבוכה לנפתלי בנט: מיד לאחר נאומו של נתניהו, הוא יצא מהמליאה והתבקש לחזור ולהמתין עד יציאת הנשיא הרצוג.

+המוסד יצא למבצע גילוי מידע על רון ארד
16:44 04/10/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לוחמי המוסד יצאו בחודש שעבר למבצע כדי לאתר מידע על מקום הימצאו  ▪  ראש הממשלה בכנסת: "עשינו עוד מאמץ בדרך להבנה מה עלה בגורלו של רון ארד"  ▪  אירן בתגובה להאשמות על ניסיון החיסול בקפריסין: "חסרות בסיס"

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+פורסמה תמונת סמלי השלטון במרפסת הכנסת
16:22 04/10/21  |  עידן יוסף

תמונת סמלי השלטון המסורתית במרפסת הכנסת פורסמה. בתמונה: נשיא המדינה, ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי, יו"ר הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון וראש האופוזיציה.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+ההצעה לאופוזיציה הוגנת ביותר
16:11 04/10/21  |  מיקי לוי   |   לרשימה המלאה

נאום יושב-ראש הכנסת בפתיחת המושב השני של הכנסת העשרים וארבע (כנס החורף) [כ"ז בתשרי תשפ"ב, 03.10.2021]

+"הגיעה העת להפסיק את ההחרמה"
16:10 04/10/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

היו"ר מיקי לוי טוען כי האופוזיציה אינה נוהגת נכון בהחרימה את איוש ועדות הכנסת, והצדיק את ההצעות מצד הקואליציה, שעליה נמנה גם הוא  ▪  ח"כ דודי אמסלם: "תודה רבה שאתה מאפשר לנו לשבת כאן"

מיקי לוי והנשיא הרצוג [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+מיכאלי: מחר יוקם קבינט לשוויון מגדרי
15:28 04/10/21  |  עידן יוסף

"מחר יוקם, לראשונה במדינת ישראל, קבינט לשוויון מגדרי" - כך הכריזה בפתח ישיבת סיעת העבודה השרה מרב מיכאלי, שתעמוד בראשות הקבינט: "הוועדה תפעל לניסוח וליישום המדיניות".
ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) הגיב: "הקורונה משתוללת, וקבינט הקורונה לא מתכנס. הטרור משתולל, והקבינט הביטחוני לא מתכנס. אבל חשוב להקים קבינט נוסף - קבינט לשוויון מגדרי, כנראה שזה הקבינט היחיד שיתכנס בממשלה הזו, וכנראה הקבינט היחיד שבו שרי הממשלה ישתתפו ולא ייצאו באמצע כדי לפגוש את אויבינו".

[צילום: מן הטלוויזיה]
+אושר מתווה הלימודים ברשויות אדומות
15:18 04/10/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ועדת החינוך אישרה: ברשויות אדומות הלימודים בכיתות ה' עד ז' יתקיימו בהתאם לחלופות שמטרתן צמצום התפשטות נגיף הקורונה  ▪  לבקשת יו"ר ועדת החינוך - הבחירה באפשרות של לימודים מרחוק תהיה חלופה אחרונה

[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+נתניהו: נחזור לשלטון בעוצמה בגלל שעטנז הממשלה ולכידות השורות באופוזיציה
14:48 04/10/21  |  עידן יוסף

ח"כ בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד: "אזרחי ישראל רואים עד כמה הממשלה הזאת גרועה. הם חושבים שהם בטוחים, אנחנו יודעים שהעולם עגול. כבר היינו באופוזיציה עם 12 מנדטים וחזרנו בעוצמה - כך יקרה גם הפעם. זה יקרה בגלל הכישלונות שלהם, בגלל המחדלים, בגלל השעטנז. כדי לעשות זאת נשמור על נחישות ולכידות השורות".

[צילום: דוברות הליכוד]
+"נצא מהקואליציה אם החרדים ייכנסו"
14:43 04/10/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

דוחה את הלחצים לצרף לקואליציה את שס ויהדות התורה, וטוען כי הדבר יוביל לשינוי הרכב הקואליציה ולחזרת בנימין נתניהו לשלטון  ▪  לפיד לחברי הקואליציה: לא לייצר מלחמות מיותרות, עוד לא העברנו תקציב

[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+ראשי מפלגות האופוזיציה נועדים עם נתניהו
14:12 04/10/21  |  עידן יוסף

‏בלשכת ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נערכת כעת ישיבת ראשי מפלגות האופוזיציה סמוטריץ', דרעי, גפני וגפני. ליצמן נפקד כי שוהה בארה"ב.

+ארבע ועדות זוטרות הוצעו לאופוזיציה
13:30 04/10/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ח"כ ניר אורבך: לאופוזיציה הוצע ראשות ועדות שיעסקו בניצולי שואה, קידום חברתי, נוער בסיכון, ובטיחות בדרכים  ▪  ועדת הכנסת קבעה כי הדיון שייערך היום בהודעת ראש הממשלה, ובהצעה להביע אי-אמון בממשלה, יהיה דיון סיעתי משולב ולכל סיעה הוקצו ארבע דקות

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+ליברמן מסרב לחזור בו מההתבטאות המריצות
13:03 04/10/21  |  עידן יוסף

‏"אני רוצה לדעת אם להזמין לך מריצה לבחוץ" - שר האוצר ליברמן סירב להענות לדרישתו של ח"כ ינון אזולאי לוותר על האגו ולחזור בו מההתבטאות בעניין המריצות: "אמירה אומללה, אמירה אנטישמית. לא שוכחים לך את זה".

+"הסיכוי לתחלואה חוזרת בקרב ילדים נמוך ב-50% מאשר בקרב מבוגרים"
09:37 04/10/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הוסיפה: במעקב שבוצע ע״י האגף לאפידמיולוגיה נמצאה ירידה במועילות החיסון של המחוסנים הוותיקים מ 95% ל-40% במניעת הדבקה  ▪  האטרקציות הפתוחות יכללו בהקלות שיובאו לוועדת חוקה ביום חמישי הקרוב

[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אביר קארה / Abir  kara  אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון טל / Alon  Tal  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov  אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גבי לסקי / Gaby  Lasky  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  חיים ביטון / Haim Biton  חיים כץ / Haim Katz  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon  יוסף שיין / Shain Yossi  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ישראל ביתנו  לימור מגן תלם / Limor Magen Telem  מאזן גנאים / Mazen  Ghanem  מאי גולן / May  Golan  מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה (מוסי) רז / Mossi Raz  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  ניר אורבך / Nir  Orbach  נירה שפק / Nira  Shpak  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סימון דוידסון / Simon Davidson  סלאלחה עלי / Salalha Ali  סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עובדים זרים  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עופר עיני  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  פטין מולא / Patin  Mula  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קורונה  קוריאה הצפונית  קרן ברק / Keren  Barak  רון כץ / Ron Katz  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בלינקוב / Ram Blinkov  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליברמן הציג את התקציב: "נעמוד ביעדים שהצבנו"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 24
מירב ארד
הוסיפה: במעקב שבוצע ע״י האגף לאפידמיולוגיה נמצאה ירידה במועילות החיסון של המחוסנים הוותיקים מ 95% ל-40% במניעת הדבקה    האטרקציות הפתוחות יכללו בהקלות שיובאו לוועדת חוקה ביום חמישי הקרוב
עידן יוסף
התעשיינים ונציגי יבואנים מבקשים להחריג מרפורמת היבוא ברזל לבניין, דודי שמש ועוד    משרד האוצר: בכל מוצר יש סיכון - מה שמקובל בעולם צריך להיות מקובל בישראל    יו"ר ועדת הכלכלה ביקש מציגי הממשלה לוודא שיצרנים ישראלים לא יופלו לעומת היבואנים וכן ביקש לרכז את כל הבקשות להחרגות ולהשיב להן לקראת ההצבעות בדיונים הבאים
עידן יוסף
ועדת הכספים החלה לדון בפרק המקדם שכירות מוסדרת וארוכת טווח בחוק ההסדרים    הדיון התמקד בהסרת חסמים להרחבת פעילות קרנות הריט המאפשרות השקעה בנכסי נדל"ן לציבור הרחב, וזוכות להטבות מס במסגרת החזקת נכסים המיועדים לשכירות לטווח של 20 שנה    יו"ר הוועדה, דרש ממשרד האוצר וממשרד הבינוי והשיכון להעמיד את נתוני הקרנות בפני הוועדה כדי לבחון את כדאיותן הכלכלית
עידן יוסף
ועדת השרים לחקיקה תומכת בהצעת חוק לפיה המכון לרפואה משפטית יפעל בכל שעות היממה, לרבות שבתות ומועדי ישראל    שר הבריאות הורה על היערכות ליישום
עידן יוסף
מנכ"ל משרד הכלכלה: "עד 2065, ללא צעדי מדיניות משמעותיים לשילוב האוכלוסייה החרדית והערבית בשוק העבודה, ההכנסה הממוצעת מעבודה לנפש תרד ב-23.6% ותירשם פגיעה של 25% בגידול בתוצר"    ועדת הכספים דנה בתקציב משרד הכלכלה והתעשיה לשנים 2022-2021
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il