ועדת הכלכלה המשיכה (יום ג', 5.10.21) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הסעיפים העוסקים בהגברת אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, מתוך פרק התחבורה בהצעת חוק ההסדרים (הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021). בדיון היום סוכמו כמעט כל סעיפי ההצעה, שנועדה להסמיך גם פקחים לאכוף, באמצעות מצלמות, נסיעה שלא כדין בנת"צים. מהלך שנועד לאפשר הקמת יחידה מיוחדת של
משרד התחבורה שתאכוף עבירות בנ"תצים. עם זאת, במהלך הדיון אמרו ח"כ
יסמין פרידמן וח"כ
בועז טופורובסקי כי יש עתיד דורשת להשתמש בכספי האכיפה גם לטובת בטיחות בדרכים.
נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, הציג את הסיכומים אתמול בין משרדי האוצר, התחבורה והוועדה ואמר כי משרד התחבורה יחל בתחילה את האכיפה רק בדרכים הבין עירוניים. בשנה הראשונה יוכלו הרשויות להתארגן, ולאחר מכן יהיה שר התחבורה רשאי לפנות לרשויות לבקש שיבצעו אכיפה. הרשות תתייחס לפנייה בתוך 180 ימים ותצטרך להתחיל את האכיפה בתוך 18 חודשים מיום פניית השר. אם הרשות תסרב או לא תשיב, יהיה רשאי משרד התחבורה לבצע את האכיפה.
באשר להקצאת הכספים, אמר מלצר כי הגדרת מטרת ייעוד 50% מכספי האכיפה הורחבה מעט ותכלול תפעול תחבורה ציבורית ותחזוקה, שבילי אופניים והוצאות שנועדו להפחתת שימוש ברכב פרטי ועידוד תחבורה שיתופית. ח"כ פרידמן ביקשה להוסיף גם הוצאה לבטיחות בדרכים ואמרה כי ביש עתיד מתעקשים על כך. ח"כ
איתן גינזבורג, שניהל את הישיבה,
השוב כי יש הסכמה שלא לכלול בטיחות בדרכים, שכן אין מקום לממן מהתקציב הזה גם מעגלי תנועה או פסי האטה שמקורות המימון עבורם אחרים. מלצר הוסיף כי לפי עמדת הממשלה הרשויות יצטרכו לדווח באתרי האינטרנט שלהן לגבי ההכנסות והשימושים. גינזבורג התנגד לכך ואמר כי זה לא יהיה אפקטיבי, ומספיקה שליחת הודעה למשרד התחבורה. ח"כ
לימור מגן תלם הצטרפה ואמרה כי חובת הדיווח מיותרת. לדבריה, כל מי שרוצה יכול לפנות לרשות ולקבל דיווח. נציגת משרד התחבורה, שירה יהלומי, אמרה כי המשרד רוצה לבדוק מה עושה הרשות המקומית. היו"ר גינזבורג השיב: למה משרד הפנים לא דורש לבדוק מה עושים עם כספי אגרת השמירה? אם הכסף צבוע חזקה על הרשות שהיא תעשה את תפקידה".
סגנית סמנכ"ל היחידה הכלכלית במרכז השלטון המקומי, ענת לובזנס, אמרה כי חובת דיווח לא מעוגנת בחקיקה ראשית. ח"כ גינזבורג שאלה אותה מה עשה המרכז בשביל לעודד את הרשויות לאכוף, ולובזנס השיבה: "יש רק 12 רשויות עם נתיבים עירוניים ומעט נתיבים. ככל שמשרד התחבורה יסייע להקים מערך אכיפה הם ירצו לאכוף".