X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
האסדה שמול חוף נחשולים-דור מטפלת בגז הטבעי מן המאגר באותו שם גרוסקופף: המדינה רשאית לקבוע מי יבצע את הבדיקות על-פי ההיתר - אך נובל אנרג'י איננה בניגוד עניינים כאשר היא מממנת את ביצוען באסדה ובחוף
▪  ▪  ▪
אסדת הקידוח בשדה "לווייתן" [צילום: יוטיוב]

לא נפל פגם בהיתר הפליטה שניתן להפעלת אסדת "לוויתן" לטיפול בגז הטבעי המופק מן המאגר הימי הנושא את אותו שם. כך קובע (יום ה', 7.10.21) שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף.
האסדה שוכנת בים, 10 ק"מ מערבית לקיבוצים נחשולים ודור ו-120 ק"מ מן המאגר. המועצות המקומיות השוכנות מול האסדה ועמותת צלול ביקשו מבית המשפט המחוזי בירושלים לבטל את היתר הפליטה שנתן המשרד להגנת הסביבה לאסדה, ביטול שמשמעותו השבתת פעילותה. ההיתר עוסק בהגבלת הפליטה לאוויר של גזים וחלקיקים המזהמים את האוויר ובדרכים להבטיח שהאסדה לא תחרוג מכמויות הפליטה שאושרו לה.
השופט המחוזי אלי אברבנאל דחה את העתירה, והערעור עסק בשניים מבין ארבעת הסעדים שהתבקשו במקור. העותרים טענו, כי למדינה יש סמכות להורות מי יבצע את הבדיקות על עמידת האסדה בתנאי ההיתר, וכי אין לאפשר לחברת נובל אנרג'י - בעלת המאגר והאסדה - לבצע אותן בעצמה משום שהיא מצויה בניגוד עניינים. מדובר בבדיקות הנעשות בידי נובל אנרג'י באסדה עצמה, ובחמש תחנות ניטור הפועלות לאורך החוף וממומנות בידי נובל אנרג'י.
גרוסקופף קובע, כי בניגוד לעמדת המדינה - יש לה סמכות לקבוע מי יבצע את הבדיקות ואף לבצע אותן בעצמה. "את הוראות האסדרה השונות שבחוק אוויר נקי יש לפרש באופן המקנה סמכות רחבה לבעלי התפקידים המופקדים על ביצועו", הוא אומר. "יש לפרש את סמכויות הממונה לקבוע את תנאי הניטור והדיגום בהיתר הפליטה באופן רחב, לרבות האפשרות כי זהות הגורם המנטר והדוגם תוכתב לבעל היתר הפליטה על-ידי הממונה".
לעומת זאת, קיבל גרוסקופף את עמדת המדינה בנוגע לזהות הגוף שיבצע בפועל את הבדיקות. הוא אומר כי יש טעם בטענת העותרות על ניגוד העניינים בו מצויה נובל אנרג'י, המעוניינת שהאסדה תפעל בצורה מלאה ככל האפשר. אולם, ביצוע עצמי של הבדיקות בתחום איכות הסביבה מקובל בארץ ובעולם, לא הוכח שעניינה של אסדת "לוויתן" מצדיק סטייה מן המקובל, ויישום הבדיקות בידי נובל אנרג'י והבטחותיה במהלך הדיון מפחיתים במידה ניכרת את החשש לניגוד עניינים.
בנוגע לנקודה השלישית מציין גרוסקופף, כי שלוש מתחנות הניטור בחוף מופעלות בידי איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל - גוף ציבורי שאין חולק על מהימנותו. הדברים קשים יותר לגבי הבדיקות באסדה, המבוצעות בידי מעבדה פרטית, אך זהותה ידועה למשרד להגנת הסביבה; נובל אנרג'י התחייבה להפעיל אותה אם כך יורה לה המשרד ולדווח לו אם היא עצמה תחליף את המעבדה. הנשיאה אסתר חיות הסכימה עם חיות.
השופט דוד מינץ הסכים עם מסקנתו של גרוסקופף, אם כי חלק עליו בנושא הסמכות; לדעתו, המדינה אינה יכולה לקבוע מי יבצע את הבדיקות ואינה יכולה ליטול זאת על עצמה. את העותרים ייצגו עוה"ד רענן הר-זהב ויונתן ברמן, את המדינה ייצגו עוה"ד רן רוזנברג ושי כהן, ואת נובל אנרג'י - עוה"ד רות דגן ויונתן קהת.

תאריך:  07/10/2021   |   עודכן:  07/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש העליון אשרר את היתר הפליטה לאסדת "לוויתן"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
איציק וולף
קבוצת דלק דיווחה כי חברת איתקה שבשליטתה הודיעה על תגלית נפט וגז טבעי חדשה במאגר פוטלה שבים הצפוני    עידן וולס: "בשורה מצוינות לקבוצת דלק ולאיתקה, במיוחד על-רקע עליית מחירי הנפט והגז שאנו עדים לה במהלך השבועות האחרונים"
עידן יוסף
ועדת הכספים אישרה את החוק המבקש למסות את תאגידי משאבי הטבע בישראל לעניין הקרן לאזרחי ישראל במסגרת מחלוקת, לקריאה שנייה ושלישית - לדרישת הוועדה הוכנסו מספר שינויים בחוק    רשות המיסים: התחולה של החוק היא לגבי צווים שטרם יצאו
עידן יוסף
בארגונים החברתיים קראו לקדם את החוק המבקש למסות את תאגידי משאבי הטבע, ומתנגדים להארכת מועדי השומות    נציגי התאגידים וארגוני החברות: אין לנו אינטרס לעכב תשלומים שיביאו לתשלומי ריבית גבוהים. לא קיימות מחלוקות גדולות לעניין תשלומי תמלוגי הקרן לאזרחי ישראל. החוק ייצור תקדים לקראת מיסוי דומה ללא החלטה שיפוטית בכלל ענפי המשק
מירב ארד
רשות המיסים גבתה עד כה היטלים בסך 741 מיליון שקל בלבד    על-פי הערכות - ההכנסות מהיטלי הגז לשנים הבאות צפויות להיות נמוכות מהתחזיות - 44 עד 53 מיליארד דולר
יצחק דנון
מאיר הדר טוען שעבודות שביצעה החברה להנחת צינור גז ליד מושב בת-שלמה, יצרו ענני אבק אשר פגעו בצורה קשה במטע המשמש שבבעלותו
רשימות נוספות
נדחתה בקשה לייצוגית על מחיר הגז לחברת החשמל  /  איתמר לוין
הסכם דלק ונובל עם חברת חשמל - הפרת מתווה הגז  /  איציק וולף
נמל חיפה נגד נובל אנרג'י  /  יצחק דנון
לבנון וישראל: שוב מו"מ   /  אדי כהן
מצרים ויוון נגד טורקיה  /  גליה לינדנשטראוס, אופיר וינטר
הקרן לתשתיות העתיד  /  דורי מור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il