X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אביגדור ליברמן וגדעון סער [צילום: עמית שאבי/פול פלאש 90]
ריבית פיגורים תהפוך לתמריץ מעודד תשלום
שרי האוצר והמשפטים מאמצים את המלצות הצוות הבין-משרדי לשנות לחלוטין את התפיסה הקיימת בחוק ביחס לריביות של חייבי הוצאה לפועל מקדמים תיקון היסטורי לריביות של חייבים בהוצאה לפועל - מהלך להפחתה דרמטית בריבית הפיגורים

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר המשפטים גדעון סער הפיצו (יום ב', 8.11.21) תזכירי חוק לתיקון חוק פסיקת ריבית והצמדה וחוק ההוצאה לפועל. השפעת המהלך צפויה להיות דרמטית בהשפעה על חלק גדול מאוד בציבור: למשל חייבים בהוצאה לפועל שתיקיהם נפתחו בגין חוזי שכירות, חוזים צרכניים, ושיקים חוזרים, וכן חייבים רבים אחרים שהם צדדים לחוזים פרטיים שאימצו את מנגנוני הריבית שבחוק פסיקת ריבית והצמדה.
כיום, מנגנוני חישוב הריביות לחייבי הוצאה לפועל הקיימים בחוק כיום אינם תואמים את תנאי השוק אשר השתנו מאוד ממועד עדכונם האחרון לפני 18 שנים. ריבית הפיגורים הכוללת הקיימת היום עומדת על שיעור של 7.5%. זהו שיעור גבוה מאוד שמגדיל את החוב ועלול לייצר תמריץ שלילי לתשלום, במקום לעודד את החייבים לשלם את חובם. גם כשהחייבים מנסים לשלם את החוב בתשלומים, ריבית הפיגורים ממשיכה להצטבר, ולמעשה משאירה את החייב חסר סיכוי מול החוב של עצמו. פעמים רבות החייב מצליח לשלם רק את הריביות, אבל לא מגיע לקרן החוב.
רכיב דמי הפיגורים בתוך ריבית הפיגורים הכוללת גבוה מאוד היום (6.5%), כיוון שנקבע ללא תלות בשיעור ריבית הבסיס אשר פחתה במהלך תקופה זו באופן משמעותי.
במהלך השנתיים האחרונות פעל צוות מקצועי בין משרדי בראשות סגן החשב הכללי, גיל כהן, והשתתפו בו נציגי משרד האוצר, משרד המשפטים-ייעוץ וחקיקה, רשות האכיפה והגבייה, הסיוע המשפטי ובנק ישראל, אשר פעל לגיבוש המלצות לתיקון חוק פסיקת ריבית והצמדה. הצוות המליץ לשנות לחלוטין את התפיסה הקיימת בחוק ביחס לריביות של חייבי הוצאה לפועל וכעת מפיצים השרים יחד תזכירי חוק לתיקון חוק פסיקת ריבית והצמדה (שבאחריות שר האוצר) וחוק ההוצאה לפועל (שבאחריות שר המשפטים), אשר יקודמו במושב החורף של הכנסת.
המהלך כולל:
  • הפרדה בין מנגנון הריבית לבין דמי הפיגורים - תוספת הפיגורים נועדה במקור לתמרץ את החייבים לשלם את חובותיהם. תכליתה הוא התנהגותי-תמריצי, זאת בניגוד לתכלית ה"פיצויית" של ריבית הבסיס. על-אף התכלית השונה, כיום בחוק פיסקת ריבית והצמדה תוספת הפיגורים מצטרפת לריבית הבסיס ונצברת במנגנון של ריבית דריבית על בסיס יומי. מכיוון שהתכליות של ריבית הבסיס ושל תוספת הפיגורים שונה, הוחלט להפריד בין השתיים ולייצר מנגנון חדש, נפרד מריבית הבסיס, שייקרא "דמי פיגורים". דמי הפיגורים יגשימו בצורה טובה יותר את התכלית של תמרוץ החייב לשלם תוך דגש על הנעת החייב לשלם ומניעת תפיחה מהירה של החוב.
  • מאפייני דמי הפיגורים - דמי הפיגורים יניעו חייבים לשלם את חובותיהם מבלי שאלו "ינפחו" את כלל חובותיהם. דמי הפיגורים ייזקפו לחוב אחת לרבעון (ולא באופן יומי) במטרה לייצר לחייב נקודת זמן ברורה לתשלום בטרם יגיע המועד שבו יתווספו דמי הפיגורים לחוב. שיעור דמי הפיגורים ייקבע באופן יחסי לריבית הבסיס כך שהזיקה לריבית הבסיס תשמר על פני הזמן. לבסוף, מכיוון שהמנגנון החדש הינו מנגנון לתמרוץ החייב לשלם - דמי הפיגורים לא ייצברו בשיטה של "ריבית דריבית" כפי שנהוג היום. מהלך זה יפחית בצורה משמעותית את תפיחת החובות. כך, תופחת ריבית הפיגורים.
  • שינוי המנגנון לחישוב ריבית הבסיס על חובות שהחוק חל עליהם - ריבית הבסיס נועדה לפצות נושים על העיכוב בקבלת התשלום המגיע להם. לצורך הגשמת תכלית זו, ההחלטה היא לקבוע מנגנון ריבית שמשקף את שווי הפיצוי המגיע לנושה על חיסרון הכיס אשר נגרם לו ועל דרכו לגייס הון חלופי. מכיוון שקיים מגוון רחב של זוכים, המנגנון המוצע מבקש למצע בין נתוני הזוכים ועלויות גיוס ההון שלהם, לצורך יצירת שיעור ריבית אחיד לכלל הזוכים. עידכון מנגנון ריבית הבסיס יאפשר לנושים לקבל פיצוי המבטא את הנזק שנגרם להם בשל העיכוב בקבלת תשלומים.

תזכיר חוק פסיקת ריבית והצמדה (תיקון מס' 9), התשפ"ב-2021 / תזכיר חוק
החוק המוצע מביא לידי ביטוי חלק ממסקנות הועדה הבין-משרדית, לרבות הותרת שתי חלופות לחישוב ריבית הבסיס, ריבית שקלית וריבית צמודה, אולם קביעת הריבית השקלית כריבית ברירת מחדל; שינוי מנגנון ריבית הפיגורים, בשל התכליות השונות של מנגנון הריבית והמנגנון התמריצי לתשלום החוב, כך שיופרדו השניים ויבנה מנגנון נפרד מהריבית שייקרא "דמי פיגורים"; זקיפת דמי הפיגורים לחוב אחת לרבעון, במקום ברמה יום-יומית; ביטול החלת מנגנון "ריבית דריבית" על דמי הפיגורים; וביטול ריבית מטבע החוץ הקבועה כיום בחוק (11 עמ')
חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס')(ריבית ודמי פיגורים), התשפ"ב-2021 / תזכיר חוק
מטרת תזכיר חוק זה לבצע את ההתאמות הנדרשות בחוק ההוצאה לפועל, בהתאם לתזכיר חוק פסיקת ריבית והצמדה (תיקון מס'), התשפ"ב-2021. במסגרת תזכיר חוק פסיקת ריבית והצמדה מוצעים תיקונים ליישום המלצות הוועדה הבין משרדית לבחינת מנגנוני הריבית בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961 (נובמבר 2021). התיקון העיקרי המוצע בתזכיר חוק פסיקת ריבית והצמדה הוא שינוי מנגנון ריבית הפיגורים על ידי הפרדתה לשני רכיבים שונים של ריבית ודמי פיגורים. בשל ההפרדה בין שני הרכיבים, מוצע בתזכיר חוק פסיקת ריבית והצמדה להסדיר את הוראות החוק הנוגעות לכל אחד מהם בהתאם למאפייניהם השונים. כך למשל, מוצע לתקן את תקופת התחולה של הריבית ושל דמי הפיגורים, את מועד התווספותם לחוב, את תחולתם על חייב שמשלם ועוד (9 עמ')
תאריך:  08/11/2021   |   עודכן:  08/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ריבית פיגורים תהפוך לתמריץ מעודד תשלום
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
מנהל בית החולים: "לא הייתה אלינו פנייה; בעת המתקפה פעלנו בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים"    מנהל טכנולוגיות ראשי במשרד הבריאות: "אנחנו נתקלים במעל 100,000 התקפות סייבר בחודש על ארגוני הבריאות"    השר לשעבר ליצמן: "בעלות של 150 מיליון ש"ח אפשר למגן את כל המחשבים ואנחנו צריכים לעמוד על זה בכל מחיר"
מירב ארד
ההליך נפתח בעקבות מסרונים שהכילו מידע אישי ורפואי לנמענים לא נכונים    בהמשך לממצאי הליך האכיפה קבעה הרשות כי מכבי לא דיווחה לרשות מיד על אירוע האבטחה החמור כנדרש
איתמר לוין
פליקס כהן סותר את טענת התביעה ולפיה אלוביץ היה זקוק בדחיפות להכנסות מעסקת המיזוג בין בזק לבין yes    הפרקליטות: התיק נגד כהן בפרשת בזק נסגר; כהן: הסגירה הייתה מהעדר אשמה
מירב ארד
חן מילא בעברו מספר תפקידי מפתח משמעותיים בתחום הביטחון והאבטחה במשרד הביטחון, ביניהם, סגן ראש המלמ״ב וראש יחידת המטה    יכנס לתפקידו בתאריך 28.11.2021
מירב ארד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il