X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עמית דחה את טענתה של שפיר לפיה יש לבטל את זכיית שו"ב בפרויקט - שהיקפו 11 מיליארד שקל במשך 26 שנים - בשל החשדות נגדה למתן שוחד לעובדי ציבור באפריקה
▪  ▪  ▪
2,500 דונם, 12,000 חיילים [צילום: משרד הביטחון]

קבוצת שיכון ובינוי תקים ותנהל את קרית המודיעין בנגב - פרויקט בן 26 שנים בהיקף כולל של 11 מיליארד שקל (מתוכם 5 מיליארד שקל עלויות הקמה), אשר ישתרע על פני 2,500 דונם ויאכלס 12,000 חיילים. כך קובע סופית (יום ג', 23.11.21) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית.
חברת הקמפוס שבשליטת שו"ב, אשר הוקמה להתמודדות במכרז של משרד הביטחון, זכתה בו ביולי 2020 ובפער ניכר מן הבאות אחריה - קבוצת שפיר וחברה משותפת לאלקטרה ומנרב. שפיר טענה שיש לבטל את זכייתה של שו"ב בשל החשדות נגדה לתשלום שוחד לעובדי ציבור באפריקה, בנימוק שחשדות אלו פוסלים אותה מהתמודדות. החברה ובכירים בה זומנו בפברואר השנה לשימוע לפני שיוחלט האם להעמידם לדין, ובית המשפט אישר למדינה לתפוס 250 מיליון שקל של שו"ב. בעקבות זאת החליטה ועדת המכרזים להעלות את הערבות שנדרשת שו"ב להפקיד (מ-90 ל-110 מיליון שקל) ולחייב אותה למנות בקר חיצוני שיטמיע נורמות ציות למניעת מתן שוחד בחו"ל.
בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופטת רחל ברקאי) דחה את עתירת שפיר נגד זכייתה של שו"ב ועמית דחה את ערעורה. הוא אומר כי אין חולק על כך ששיקולים נורמטיביים-ערכיים הקשורים בהליכים פליליים וטוהר המידות הם חלק ממערך השיקולים שעל ועדת המכרזים לשקול; הדבר נאמר במפורש במסמכי המכרז להקמת קריית המודיעין.
אולם, קובע עמית, אין לקבוע כלל גורף של פסילת כל מתמודד נגדו תלויים חשדות לפלילים, ועמית מאמץ חלק מן השיקולים שהציגו הצדדים: מהות העבירה ונסיבותיה (היקף העבירות, מועד ביצוען, הקשר שבין העבירה לבין תחום המכרזים, הפגם המוסרי והרווח שצמח מביצוע העבירות); השלב שבו מצוי ההליך הפלילי; התשתית הראייתית הידועה; והתנהגות המציע לאחר ביצוע העבירה או גילוי החשדות. הכלל לפיו בית המשפט אינו בא במקום ועדת המכרזים תקף גם בהיבט זה, אם כי מדובר בשיקול שונה מאלו המקצועיים הטהורים ולכן מרחב ההתערבות השיפוטית גדול יותר, מוסיף עמית.
אין חשש לאיתנות הפיננסית
בנוגע לקרית המודיעין, דוחה תחילה עמית את הטענה לפיה שו"ב הסתירה מוועדת המכרזים את המידע על החקירה נגדה. היא מסרה עדכון בשלב מתקדם יותר ודיווחה על החשדות במכרזים אחרים הקשורים למעבר צה"ל לנגב. במרכז פסק דינו מאמץ עמית את שיקוליהם של ועדת המכרזים ובית המשפט המחוזי. החשדות אומנם חמורים, אך המעשים החלו לפני שנים רבות, אין טענה למתן שוחד בישראל ואין ראיה לקיומה של נורמת התנהגות כזו בארץ. החשדות מתייחסים לתקופה בה שו"ב הייתה בשליטת שרי אריסון, בעוד כיום היא בשליטת נתי סיידוף, כל מנהליה הבכירים התחלפו והיא העלתה לרמה הגבוהה ביותר את רמת הציות והאכיפה הפנימית למניעת שוחד ושחיתות. עוד יש להביא בחשבון את הפער הכספי והאיכותי הניכר בין הצעותיהן של שו"ב ושפיר.
עמית מוסיף: "הוטרדתי בשאלה האם המדינה, בכובעה כמאשימה בהליך להחזקת התפוסים מצד אחד ובכובעה כעורכת המכרז מצד שני, אינה 'מדברת בשני קולות'. ברם, יש לזכור כי מדובר בהליכים שונים שלכל אחד מהם תכלית שונה. 'הענשת' מציע בדרך של דחיית הצעתו במכרז, הגם שהיא עדיפה על פני זו של המציע-המתחרה במישור הכספי והאיכותי, עלולה הלכה למעשה לפגוע בציבור. מכל מקום, עצם האפשרות לפסול מציע או להגבילו על-רקע הליכים פליליים, תורמת ליצירת הרתעה והוראות המכרז נותנות בידי הוועדה כלים להגביל את השתתפותו של מי שהיעדר מהימנותו ואמינותו עלול לפגוע במכרז או בהתנהלות החוזית במקרה של זכייה במכרז".
עוד דוחה עמית את הטענה לפיה החילוט פגע באיתנות הפיננסית של שו"ב וכי היא צפויה לקנסות של מיליארדי שקלים אם תורשע. ועדת המכרזים קיבלה חוות דעת חיצונית לפיה אין סכנה לאיתנותה של שו"ב, עמדה על הדירוג הגבוה שלה וציינה את יכולתה לבצע סגירה פיננסית של הפרויקט. הוא גם אינו מקבל את העמדה, לפיה שו"ב משתמשת בכספי עבירה כדי לממן את הקמת קריית המודיעין.
השופט עופר גרוסקופף מוסיף, כי שפיר ביקשה למעשה לפסול את שו"ב בצורה רוחבית מהשתתפות במכרזי המדינה. לשיטתו, "על-פי המצב המשפטי הקיים, פסילת מציע מלהשתתף במכרזים ציבוריים בשל שיקול טוהר המידות אפשרית אמנם, ואולם יש לצמצמה למקרים חריגים שבחריגים, כגון כשמדובר במציע שקיימות ראיות חזקות הקשורות אותו לגורמי פשע מאורגן או המלמדות שפעילותו או רווחיו משמשים לקידום פעילות טרור". לצד זאת, הוא מציע להסדיר בחקיקה את הסוגיה של השתתפות חשודים בפלילים במכרזים ציבוריים.
השופט אלכס שטיין הסכים עם עמית. שפיר חויבה בתשלום הוצאות בסך 50,000 שקל. את שפיר ייצגו עוה"ד רלי לשם, גיורא אונגר, דניאל פז ומור האזרחי; את המדינה ייצג עו"ד יצחק ברט; ואת שו"ב - עוה"ד גלעד וקסלמן, שיר גידיץ-הלל, נרי לביא, פיני רובין ונועם רונן.

תאריך:  23/11/2021   |   עודכן:  23/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש העליון: שיכון ובינוי תקים את קרית המודיעין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד, עידן יוסף
הצווים היו אמורים להיכנס לתוקף ב-1.12.22    יו"ר הוועדה: אנחנו חייבים להקפיד על שני עקרונות: אחד גביית מס אמת, ושתיים מניעת עודף מיסוי על התעשיה וגם על הצרכנים    ברשות המיסים הצביעו על למעלה מ-100 מיליון שקל שהמדינה מפסידה נוכח תעשיית זיוף הדלקים אך הודו כי הפטור הניתן כרגע במסגרת הצווים "אינו פטור מושלם" וציינו כי יפעלו לייעל את המנגנון ככל הניתן
עידן יוסף
ראש מערך הגיור, הרב ולר דחה את האשמות שעלו בדיון על גיור זמרות וספורטאיות    "לא היה ולא נברא. שבוע שעבר גוירה אלופת ישראל בקראטה. גם זמרת שאינה מופיעה בשבת יכולה בהחלט להתגייר"    השר אלעזר שטרן: "הרב עובדיה יוסף היה שותף לתפיסת העולם שנביא בחקיקת הגיור"
איתמר לוין
טוען ששרה ויאיר נתניהו ביקשו ממנו, מתוך "פאניקה מוחלטת", לוודא שבני הזוג אלוביץ ימחקו את ההתכתבויות איתם    אומר ששרה נתניהו שלחה אותו לומר לפילבר שיפגע רגולטורית בבזק בשל הסיקור מצד וואלה; לא עדכן על כך את בנימין נתניהו
איתמר לוין
הסיבה: העדר הסכמות בין תשעת חברי הוועדה על איוש ארבעה מבין 15 המושבים בבית המשפט העליון    סער: מקווה שנגיע להבנות ולהסכמות תוך זמן לא רב
מירב ארד
בנוגע יחסי הצבא והחברה הישראלית אמר: "כשמסתכלים על נתוני הגיוס בשנים האחרונות, רואים דעיכה בצבא העם כצבא לעם"    הוסיף: "מה שמדאיג אותי יותר מכל זה השסע בחברה הישראלית, היעדר סולידריות, שיח מתלהם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il