X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אחרי יותר מ-100 שנים הוחלט שהשימוש במילה 'גרב' יהיה גם בלשון זכר וגם בלשון נקבה ולא רק בלשון זכר הסיבה לשינוי ההחלטות הקודמות בנושא: מעבר הציבור משימוש במילונים מודפסים לשימוש במילונים מקוונים המאפשרים עידכון תמידי
▪  ▪  ▪
"המורגלים ללשון זכר דווקא יוכלו כמובן להמשיך בדרכם" [צילום: יהב גמליאל, פלאש 90]

האקדמיה ללשון העברית קבעה השבוע כי שימוש בלשון נקבה במילה 'גרב', שסווגה עד היום כמילה בלשון זכר בלבד, יהיה תקני. בכך, הפכה החלטות קודמות שנסמכו על קביעות מילוניות ישנות. ההחלטה מושפעת באופן ניכר מן המעבר של הציבור לשימוש במילונים מקוונים.
המילה גרב החלה לשמש בשלהי המאה ה־19, והיא מיוחסת למחייה השפה העברית, אליעזר בן־יהודה, בהשראת הערבית (לפי מילונו: גֻ'רַאבּ). בדפוס היא הופיעה לראשונה במודעות בעיתונו של בן־יהודה "הצבי" עוד בשנת תרמ"ה (1885). במקורות חז"ל באה המילה גָּרָב והוראתה 'כלי חרס גדול' או 'שק של עור', וזאת במילון בן־יהודה גם צורת היחיד של גַּרְבַּיִם 'לבוש הרגליים' [יש בכך קושי דקדוקי] ומינה זכר. ניקוד המילה כפי שהיא מוכרת לנו היום - גֶּרֶב - מתועד במילון גרזובסקי וילין משנת 1927, ששם מינה נקבה. ואולם בעקבות בן־יהודה חזרו המילונים הבאים וקבעו שמינה זכר.
אך בפי רוב דוברי העברית, בשפה המדוברת, גרב וגרביים משמשים גם בלשון נקבה, כנראה בהשפעת נעליים ורגליים.
יצחק אבינרי סבר שמאחר שמדובר במילה חדשה כדאי שמינהּ יהיה נקבה (אף שרוב השמות במשקל זה הם זכר) משום שרבים גם השמות במשקל הזה שמינם נקבה (כמו ארץ, אבן, גפן, נפש, חרב, עצם); בגלל סמיכות הגרב לנעל ולרגל שהשימוש בהן הוא בלשון נקבה ובשל השימוש הנהוג.
בעבר נידונה האפשרות של שימוש במילה גרב בלשון נקבה בוועדת הדקדוק של האקדמיה ללשון העברית. הדיון התקיים פעמיים - בשנת 2000 ובשנת 2005 - ובשני הדיונים התקבלה העמדה שיש משקל רב לקביעות הבאות במילונים, שכן ציבור גדול המעוניין בלשון מסתמך עליהן. עם זאת, נקבע השבוע כי לאחר שב־15 או ב-20 השנים האחרונות עבר הציבור במידה רבה לשימוש במילונים מקוונים, ובהם המילון באתר האקדמיה, המבוסס על מילון ההווה, ובגלל שניתן לשנות בקלות את המילונים הללו לפי החלטות האקדמיה, ממליצה הוועדה של האקדמיה להכשיר גם את השימוש בלשון נקבה. "המורגלים ללשון זכר דווקא יוכלו כמובן להמשיך בדרכם", לשון ההחלטה.

תאריך:  06/12/2021   |   עודכן:  06/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
נער פלשתיני משכם התנגש באמצעות רכב בביתן שמירה במעבר תאנים ופצע אחד המאבטחים במקום לפני שנורה למוות    שר הביטחון: האירוע יתוחקר לעומק, נעלה את הכוננות בכל המעברים"
איציק וולף
ראש הצוות המקצועי לטיפול במחלת הקורונה, זונג ננשן, פרט לראשונה מהם התנאים שבהם סבור הממשל הסיני שניתן יהיה לחזור לפעילות כלכלית נורמלית    "לא חוששים מזן אומיקרון"
יצחק דנון
אריאל ברוורמן, אשר שירת בשנגחאי ובקזחסטן, תובע 190,000 שקל בטענה להתנכלות, התעמרות, פיטורים משיקולים זרים ושימוע פגום
איציק וולף
מנכ"ל חברת המשכנתאות האמריקנית 'בטר' הודיע ל-9% מכוח העבודה של החברה כי הם מפוטרים מיד    ההודעה נמסרה במסגרת וובינר זום שקיים עם העובדים    "אם אתם פה - אתם מחלק מקבוצה חסרת מזל"
יצחק דנון
קלינור טוענת שחברת יעלים - קבלן משנה שלה - לא שילמה לעובדיה מיליונים שהעבירה לה לשם כך; יעלים טוענת שלא קיבלה מיליוני שקלים המגיעים לה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il