X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ברק-ארז: עמותה פרטית לחלוטין תוכל לסרב ביתר קלות לקבל חברים חדשים, לעומת עמותה שהיא גוף דו-מהותי ואשר מקבלת תמיכות מהמדינה או מפעילה סמכויות סטטוטוריות
▪  ▪  ▪
ברק-ארז. שני פרמטרים מרכזיים [צילום: לע"מ]

עמותה יכולה לבחור את מי לקבל לשורותיה, אך בהקשר זה קיים הבדל בין עמותה פרטית לבין עמותה בעלת מאפיינים של גוף דו-מהותי. הראשונה תוכל לדחות מועמדים ביתר קלות מאשר השנייה, והביקורת השיפוטית על השנייה תהיה גדולה יותר. כך קובעת לראשונה (7.12.21) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק.
החוק והתקנון המצוי (המחייב עמותות להן אין תקנון משלהם) מעניקים למוסדות העמותה (הוועד והאסיפה הכללית) את הסמכות לקבל חברים או לדחות בקשות להתקבל, אך אינם אומרים מהם השיקולים שיש להפעיל בעת קבלת החלטות אלו. "לעמותה נתון שיקול דעת בבחינת בקשות הצטרפות אליה, והיא רשאית לדחות בקשות הצטרפות של חברים מטעמים ענייניים הנוגעים למטרות העמותה, לפעילותה הסדירה ולניהולה התקין", אומרת ברק-ארז. "מעבר לכך ישנם שני פרמטרים מרכזיים המשפיעים על היקף שיקול דעתה של עמותה בכל הנוגע לדחיית בקשות חברות, ובהתאם לכך, להיקף הביקורת השיפוטית על החלטותיה בעניין זה.
"ראשית, יש לבחון מהם התנאים הקבועים בתקנון העמותה לעניין קבלת חברים. קביעת תנאים בתקנון עשויה להרחיב את שיקול הדעת הנתון לגופי העמותה כך שתקום חזקת חוקיות להחלטה לדחות קבלתו של אדם שאינו עומד בקריטריונים שנקבעו מראש. בהתאם לכך, הביקורת השיפוטית על החלטות בעניין זה תהיה מצומצמת יותר ותבחן האם ההחלטה התקבלה על בסיס העילות שנקבעו בתקנון, אם לאו (וכפוף לכך שמדובר בעילות שאינן נוגדות את תקנת הציבור).
"עמותה שלא קבעה הוראות מיוחדות לקבלת חברים וחל בעניינה ההסדר המפורט בתקנון המצוי מוגבלת אך לשיקולים הנוגעים למטרות העמותה, לפעילותה הסדירה ואופי פעילותה, ולניהולה התקין. בהתאמה, הביקורת השיפוטית שתופעל על החלטותיה של עמותה כאמור היא רחבה יותר, וככלל לא תיבחן רק השאלה האם מדובר באפליה אסורה, אלא גם אם הטעמים לסירוב נוגעים עניינית למטרות העמותה ופעילותה.
בית הכנסת יבחן מחדש
"שנית, יש לבחון האם מדובר בעמותה פרטית, שאינה מקבלת סיוע מיוחד מהמדינה, או שמא מדובר בעמותה בעלת מאפיינים של גוף דו-מהותי (למשל עמותה המקבלת תמיכות מהמדינה, או מפעילה סמכויות סטטוטוריות). כאשר מדובר בעמותה שהיא גוף דו-מהותי, או בעלת מאפיינים ציבוריים, ההגנה שתינתן לאוטונומיה של גופי העמותה ולחופש ההתאגדות אל מול עקרונות אחרים כמו שוויון והגינות תהיה חלשה יותר. לעומת זאת, עמותה שהיא פרטית באופן מובהק היא בעלת שיקול דעת רחב יותר לדחות בקשות הצטרפות אליה".
ברק-ארז הורתה לוועד עמותת בית הכנסת סולם יעקב החדש, המפעילה בית כנסת בחולון, לבחון שוב מספר בקשות לחברות בה. זאת, לנוכח העובדה שבית הכנסת הוקם על קרקע שהקצתה לה העירייה ולכן היא אינה עמותה פרטית לחלוטין. לדברי ברק-ארז, יש לבדוק האם המבקשים אכן מתפללים באופן קבוע בבית הכנסת כטענתם ולהחליט האם עברו הפלילי של אחד מהם מונע את הצטרפותו.
השופטים אלכס שטיין ויצחק עמית הסכימו עם ברק-ארז במישור העקרוני, אם כי עמית סבר בדעת מיעוט שיש לדחות את הערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שאשרר את החלטת העמותה שלא לקבל את המבקשים להצטרף לשורותיה. את המבקשים ייצגו עוה"ד דורון ברזילי ונעמי עיני-פלדמן, את ועד העמותה ייצג עו"ד אופיר טביב, ואת היועץ המשפטי לממשלה - עו"ד אביעד אמרוסי.

תאריך:  08/12/2021   |   עודכן:  08/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון קובע כללים לבחינת בקשות לחברות בעמותה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
יו"ר הוועדה: "איך חיים בשלום משפטית עם מצב שאדם שנדבק באומיקרון ושהה באחת מ-50 המדינות ישהה במלונית עד הסוף ולעומתו אדם שחלה באומיקרון באירופה יוכל לשהות בביתו? מצב בו נשאים שונים של אותו זן לא מחויבים באותם סטנדרטים אינו מתקבל על הדעת"    משרד הבריאות: "אין אף יבשת ללא ריצוף לאומיקרון"; "עד היום הצלחנו להגיע ולדגום 95% מהמגעים. זו יכולת שקיימת במספרים קטנים"; "משרד הבריאות הבריטי צפוי למסור בשבוע הבא דוח קליני ראשון על התחלואה באומיקרון"
עידן יוסף
העצרת בת"א התקיימה ברקע שינויי החקיקה שמקדמת הממשלה בסוגיות דת ומדינה וברקעחשיפת הקשרים בין אנשי רע"ם לחמאס בעזה    למפגינים חולקו סרטים בצבע כחול, שיהיו מעתה סמל המחאה
עידן יוסף
ההכרעה במתן חיסוני קורונה למחלימים בני 11-5 תמתין עד לקבלת נתונים נוספים לגבי השפעת זן האומיקרון על התחלואה    עם זאת, אם חלפו 3 חודשים מההחלמה רשאי ההורה לחסן את ילדו
איציק וולף
ביידן הבהיר לפוטין כי ארצות הברית ובעלות בריתה יגיבו בלחץ כלכלי כבד ובאמצעים נוספים אם ההסלמה הביטחונית תהפוך לעימות צבאי בין רוסיה לאוקראינה
איתמר לוין
ערוץ 12 חושף מתקפה חסרת תקדים של היועץ המשפטי, הטוען שבעקבות כתב האישום נגד נתניהו - נפתחה מלחמה על הדנ"א של ישראל והעם היהודי    מקורבי נתניהו: אמירות משיחיות של פקיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il