X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
המשמעות: נזקים במיליוני דולרים המכוסים בחברות ביטוח זרות, יוכלו להיתבע מחברות ישראליות וממבטחיהן בארץ גרוסקופף הורה לדון לגופה בתביעה של טבע, בשמה של מבטחת זרה, נגד חברת שמירה ישראלית
▪  ▪  ▪
תובעת 10.5 מיליון שקל [צילום: פלאש 90 ועידן גרוס]

חברת ביטוח זרה אשר פיצתה מבוטח ישראלי על נזק שנגרם בארץ, יכולה להגיש תביעת תחלוף (שיבוב) נגד הגורם הישראלי שגרם את הנזק. כך קובע לראשונה (יום ב', 13.12.21) שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף, בפסק דין אשר ישליך על תביעות ביטוח במיליוני דולרים. חברות ישראליות מבוטחות בידי חברות זרות בעיקר בפוליסות בהיקף גדול ובתחומים מורכבים, והאפשרות של המבטח הזר לתבוע את המזיק הישראלי ואת המבטח שלו (שגם הוא לרוב ישראלי) היא בעלת משמעות כספית ניכרת.
פסיקתו של גרוסקופף באה בעקבות שני פסקי דין בבתי המשפט המחוזיים, אשר קבעו שאין אפשרות להגיש תביעה שכזאת. באחד המקרים אומנם דחה בית המשפט העליון את הערעור על פסיקת המחוזי, אך בלא לדון לסוגיה לגופה אלא משום שלא מצא מקום להתערב בממצאים העובדתיים. גרוסקופף דן לעומק בנושא, על פני עשרות עמודים, וכאמור מסקנתו היא הפוכה. הסוגיה שבמרכז פסק הדין היא הדרך בה יכולה חברת הביטוח של הניזוק, אשר פיצתה אותו על נזקיו, לתבוע החזר ממי שלטענתה גרם את הנזק (או מחברת הביטוח שלו). גרוסקופף מסכם בנושא זה:
"הדין הישראלי מכיר במגוון דרכים בהם יכולה מבטחת הניזוק שפָּרְעָה, לזכּוֹת בשיפוי מהמזיק באותן נסיבות בהן החבויות אינן מצטברות. דרך המלך, המשמשת מבטחות ברוב המקרים, היא הגשת תביעת תחלוף על-פי סעיף 62 לחוק חוזה הביטוח. אולם בצידה של דרך זו קיימות מגוון דרכים נוספות באמצעותן יכולה מבטחת שפרעה לחזור אל המזיק: תביעת תחלוף מכוח העיקרון הכללי שבסעיף 1 לחוק עשיית עושר ולא במשפט; תביעת שיפוי במסגרת דיני עשיית עושר ולא במשפט; או הגשת תביעה על-ידי הניזוק 'בשם ובעבור' המבטחת.
"ודוק, כל אלה הם מנגנונים שתכליתם להשיג את אותה מטרה - הטלת העלות הכלכלית של הנזק שסבל הניזוק על המזיק שגרם אותו, ולא על המבטחת שנטלה את הסיכון להתרחשותו כלפי הניזוק (אך לא כלפי המזיק), באופן שישרת את שיקולי המדיניות לאורם ראוי להסדיר את מערכת היחסים המשולשת: מבטחת-ניזוק-מזיק".
החוק הישראלי חל על חברות זרות
התמונה מורכבת יותר כאשר מדובר בחברת ביטוח זרה, שאינה רשאית לפעול ישראל, אם כי היא יכולה לבטח ישראלים על פעילותם ורכושם בחו"ל. גרוסקופף מותיר בצריך עיון את השאלה האם חברת ביטוח זרה יכולה לבטח גורם ישראלי בפוליסה החלה בכל העולם וגם בישראל, אם כי הוא אומר שקיים קושי להחיל עליה במקרה כזה את החוק והפיקוח הישראלים. מכל מקום, גרוסקופף קובע שחוק חוזה הביטוח עשוי לחול גם על מבטח זר של מבוטח ישראלי, הן לגבי חובותיו והן לגבי זכויותיו - ובכלל זה זכות התחלוף.
גרוסקופף אומר: "חוק חוזה הביטוח הישראלי עשוי לחול על התקשרות שערך מבוטח עם מבטחת זרה, וזאת באותם מצבים בהם הדין הישראלי הוא שמסדיר את מערכת היחסים שבין המבטחת הזרה לבין המבוטח על-פי כללי ברירת הדין. במצב דברים זה, בין אם המבטחת הזרה עונה להגדרת 'מבטח' על-פי חוק הפיקוח, ובין אם לאו, הרי שאם המבוטח מימש את זכויותיו מכוח חוזה הביטוח, וקיבל את תגמולי הביטוח, הרי שיש לאפשר למבטחת הזרה לחזור אל המזיק בתביעת תחלוף על-פי סעיף 62 לחוק חוזה הביטוח, או למצער, יש להכיר בזכותה לתבוע את המזיק בתביעה לשיפוי מכוח דיני עשיית עושר ולא במשפט. לחלופין, יש להכיר בזכות המבוטח לתבוע 'בעבור ובשם' המבטחת הזרה את תגמולי הביטוח מהמזיק".
גרוסקופף מוסיף וקובע, כי זכות זו קיימת גם אם ההתקשרות בין המבוטח הישראלי לבין המבטח הזר היא בלתי חוקית, וזאת על-פי דיני החוזים או מכוח חוק עשיית עושר ולא במשפט; לכל הפחות עומדת למבוטח האפשרות לתבוע את המזיק "בשם ובעבור" המבטחת. אפילו אם על הפוליסה חל דין זר ולא דין ישראלי, עדיין יכולה חברת הביטוח להגיש תביעה בישראל מכוח עשיית עושר ולא במשפט.
"תוצאה רצויה גם מבחינה מעשית"
לדברי גרוסקופף, "התוצאה אליה הגעתי היא לא רק התוצאה המתבקשת על-פי הדין הישראלי; היא גם תוצאה רצויה מבחינה מעשית. היא מונעת מצב בו 'חוטא יוצא נשכר', דהיינו מזיק יוצא פטור מאחריות, מבלי שקיימת כל הצדקה עניינית לכך; היא משווה את מצבם של המבטחים הזרים לזה של מבטחים ישראלים מבחינת יכולתם לחזור אל המזיק, ובכך עשויה לסייע להוזלת פוליסות הביטוח בעבור עוסקים ישראלים, ואף להרחיב את האפשרויות שיעמדו לרשות העוסקים הישראלים; היא מסירה את הקושי ביישוב תביעות עם מבטחים זרים, בשל המכשול שעלול להיווצר בתביעת המזיק בישראל".
גרוסקופף קיבל את ערעורה של טבע על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב (יעל אילני), לדחות על הסף תביעה בסך 10.5 מיליון שקל שהגישה נגד חברת האבטחה והבקרה גושן ונגד חברת הביטוח איילון. התביעה הוגשה בשמה של חברת הביטוח הזרה National Union Fire Insurance Company of Pittsburgh, אשר ביטחה את טבע ושילמה לה 5.4 מיליון דולר בשל תקלה שאירעה בשנת 2011 במקפיא באחד ממחסניה בישראל ואשר גרמה לאובדן החומרים שהיו בה. טבע טענה, כי גושן (המבוטחת בידי איילון) אחראית לנזק בשל התרשלותה בבקרה על המקפיא. אילני קבעה, כי טבע אינה יכולה לתבוע בשמה של החברה הזרה - אך כעת התביעה תידון לגופה.
השופטים יצחק עמית ודפנה ברק-ארז הסכימו עם גרוסקופף. גושן ואיילון חויבו בתשלום הוצאות בסך 25,000 שקל. את טבע ייצגו עוה"ד אבי אלרום ואסף אלרום, ואת גושן ואיילון - עוה"ד קרן תגר ותמיר מלכה.

תאריך:  13/12/2021   |   עודכן:  13/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: מבטח זר יכול לתבוע את המזיק הישראלי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ידון עם מוחמד בן זאיד בהידוק הקשרים הכלכליים בין המדינות, בדגש על המסחר, ובתוכנית הגרעין של אירן    גורם בפמליה: האמירויות מתעניינות ברקע ההיי-טקי של בנט ובחדשנות הישראלית
איציק וולף
חתמה על חוזה עם חברת שוט-ספוטר האמריקנית המספקת מערכת זיהוי ירי אוטומטית המבוססת על חיישנים קרקעיים המספקים פרטים לגבי מיקום מקורות ירי ואשר מסייעת לגורמי אכיפת חוק להגיב באופן יעיל    ניסוי בן 12 חודשים יתקייים בישראל בשילוב המערכת האמריקנית עם מערכת רחפן אוטומטית שתאפשר זיהוי והפללה של היורים
איציק וולף
צבי שפץ חשוד כי הציג מצג שווא בפני פקיד השומה והשמיט מדיווחיו הכנסות בהיקף של 9 מיליון דולר ממכירת חברה שהייתה רשומה באי נוויס
איתמר לוין
המועמדים: גלי בהרב-מיארה, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א (אזרחי) וכיום יועצת במשרד תדמור-לוי; רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לתפקידים מיוחדים ולמשפט חוקתי-ציבורי; רועי שיינדורף, המשנה ליועץ המשפטי למשפט בינלאומי
איציק וולף
רשות ניירות ערך פנתה לחברת אלרוב וביקשה ממנה הבהרות ואת התייחסותה לסוגיות הריכוזיות העלולות להתעורר אם תאושר העסקה לרכישת כלל ביטוח על ידיה    "החברה, כלל החזקות וכללביט עשויות להוות כל אחת "חברת שכבה", כמשמעותה בחוק הריכוזיות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il