גילויה של התרבות הקיקלאדית ביוון במאה ה-19 הביאה לחשיפתם של אלפי פסלוני שיש, רובם של נשים, שהתגלו בעיקר בקברים. כיום ידוע שתרבות זו התקיימה בין השנים 2,300-3,000 לפני הספירה בקירוב, והיא נחשבת לתרבות המפותחת הראשונה שהופיעה ביוון הקדם-קלאסית. בימינו, אין מוזאון שאינו מעוניין להתפאר בדמות קיקלאדית. אולם כאשר הוצגו לראשונה הפסלונים במערב אירופה בשלהי המאה ה-19 הם נחשבו למכוערים, לפרימיטיביים ולכול היותר עוררו עניין דל.
בראשית המאה ה-20, אמני האוונגרד, ובהם פיקאסו וברנקוזי, ביקשו להתנער מהמסורת החזותית של התרבות הקלאסית, תוך אימוץ השפעות מתרבויות זרות ועתיקות, כמו אלו האפריקניות והפרה-קולומביאניות. כך, זכו גם הפסלונים הקיקלאדיים להערכה רבה בזכות השילוב בין האלגנטיות של השיש הלבן המעובד בצורה קפדנית, לבין הכוח החיוני של צורותיהם והמסתורין האופף אותם.
אמדיאו מודיליאני (1920-1884) השתייך לקבוצת האמנים, שאימצה את האסתטיקה הקיקלאדית, כמקור השראה לתיאור ברור ומינימליסטי של החיים המודרניים. הדמיון בין יצירותיו של מודיליאני לפסלונים הקיקלאדיים, ניכר בפנים המוארכות של הדמויות ובאף שנוצר כקו יחיד וארוך במרכז הפנים, בעוד ששאר תווי הפנים נוספו כרמז דק.
"בעזרת קווים בודדים מודיליאני הצליח לברוא דמויות בעלות נפח, הבעה ואופי ייחודיים. הנשים ברישומיו מביטות ישירות לעבר הצופה בעיניהן הריקות. תנוחותיהן השלוות והנינוחות מגלמות את הרעיון של 'האישה המודרנית', שאינה מתנצלת על נוכחותה במרחב הציבורי ודורשת שליטה על גופה ועל מיניותה", הוסיפה ברקוביץ'.
"התצוגה היא הראשונה בסדרת מוצגים מיוחדים המביאה מפגשים בין פריטים ארכיאולוגיים ויצירות אמנות מאוסף מוזאון הכט. החיבור המפתיע בין ארכיאולוגיה לאמנות נועד לגרות את הצופה למחשבה ביקורתית וליצירתיות. סדרה זו היא סנונית ראשונה לתהליך ההתחדשות וההתרחבות של מוזאון הכט, עליו שוקד צוות המוזאון בימים אלה", אמר ד"ר ערן אריה, מנהל ואוצר המוזאון.
התערוכה מוצגת בין ה-1 בדצמבר 2021 עד 25 באפריל 2022
מוזמנים למוזאון - הכניסה חינם!