65% מתלונות ילדי-פנימיות בנושא ענישתם בשלילת דמי כיס - נמצאו מוצדקות. כך נמסר (יום ב', 13.12.21) בוועדת העבודה והרווחה, במהלך דוח נציבות תלונות ילדים בהשמה חוץ-ביתית. לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום, יש לערוך דיון בממצאי הדוח גם במשרד החינוך - ולשקול להרחיב את סמכות הנציבות גם למוסדות משרד החינוך. היא קראה אף לגייס לנציבות דוברי ערבית ואמהרית - כדי לאפשר לילדי קהילות אלו לפנות אליה, ושיבחה את פעילותה.
מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, סיגל מורן, ציינה כי בעקבות הדוח ערך המשרד דיון במסקנותיו, וכי רוב רובן של התלונות היו מוכרות כבר לפיקוח המשרד. היא קראה לאפשר גם לילדים מחוץ-לבית במוסדות באחריות משרד החינוך - לפנות ולהתלונן בעניינם.
לדברי סימונה שטיינמץ, נציבת תלונות ילדים בהשמה חוץ-ביתית במשרד, שערכה את הדוח, בשנת הפעילות הרביעית של הנציבות התקבלו 265 פניות בעניינם של למעלה מ-500 ילדים, מתוכן 187 פניות בלבד היו בסמכות הנציבות. מכלל הפניות 66% מהפניות נמצאו מוצדקות, כאשר 88% מהתלונות הגיעו מילדים בפנימיות משרד הרווחה, 9% מילדים בפנימיות משרד החינוך ו-3% מהילדים הנמצאים במשפחות אומנה. 92% מהפניות הגיעו מהקטינים עצמם, וחלק מהתלונות הגיעו מילדים הנמצאים בבתי הוריהם - וביקשו לצאת ממנו.
שטיינמץ פירטה כי מבין התלונות שעסקו בענישה באמצעות קיזוז דמי כיס נמצאו 65% מוצדקות, 55% מהתלונות על יחס פוגעני כאיומים עלבונות וקשיים עם אנשי צוות נמצאו מוצדקות, 60% מהפניות בעניין ביגוד לילדי-הפנימיות נמצאו מוצדקות ועוד. היא הדגישה כי לצערה עדיין נפוצה ענישה באמצעות הפחתת דמי כיס בניגוד לנהלי משרד הרווחה, כאשר הבולט שבהם נוגע לדמי הכיס של ילדים ללא עורף משפחתי, ומדובר לרוב בסכום הכסף היחיד העומד לרשותם לשימוש חופשי.
רקפת בן גיא, מנהלת האגף החוץ-ביתי במשרד, ציינה כי ש כ-30 אלף ילדים בהשמה מחוץ לבית, כאשר רובם (18 אלף) במוסדות של משרד החינוך, 3,960 ילדים מושמים במשפחות-אומנה. "אנו המערכת הראשונה שפתחנו עצמנו לתלונות ילדים, אני גאה בפנימיות והתלונות עלולות לצבוע אותן באור מטעה".
ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) התריע כי לנציבות אין סמכויות לפעול - והדבר ירתיע ילדים מלהתלונן בעתיד, ואילו אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) ציין את היעדר מודעות קיום הנציבות בחברה הערבית.
לדברי מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ורד וינדמן, רוב מוחלט של ילדי האומה לא יודעים כלל על האפשרות לפנות לנציבות, ומכאן המספר המועט של תלונות מקבוצה זו, ואילו רחל איגר-לוין, מנהלת שירות האומנה, השיבה כי לכל ילדי האומנה חולקו כרטיסי-מידע על אפשרות התלונה. אבישי פריזדה, מנכ"ל קבוצת גיא המפעילה פנימיות לילדים, הזהיר מיצירת תדמית שלילית לפנימיות - שברובן המוחלט "נעשית עבודה נהדרת, מושקעת - הנושאת פירות והצלחה".