X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  פַּנְדוֹרָה
מאות אלפים בעולם הערבי הכירו את דמותו הטלוויזיונית או הרדיופונית של שאול מנשה הכתב והפרשן המיתולוגי לענייני ערבים של קול ישראל בערבית מנשה עבד יותר מ-40 שנה ברשות השידור ככתב, פרשן ומגיש בקול ישראל בערבית בשבוע שעבר הלך לעולמו בגיל 88
▪  ▪  ▪
שאול מנשה [צילום: באדיבות המשפחה]

תולדות חייו
שאול מנשה נולד ב1933 בבצרה שבעירק. בהיותו בן 18 ב-1951 עלה לארץ לבדו. זמן קצר לאחר מכן עלו לארץ גם בני משפחתו. הם התגוררו במעברת כפר חסידים ואחר כך עברו לבאר שבע. שאול שירת בצה"ל כמ"כ בגבעתי ולאחר סיום שירותו הצבאי ללמד מזרחנות באוניברסיטה העברית בירושלים. במקביל ללימודיו עבד בתחנת (מחלקת) קול ישראל בערבית שם ערך והגיש תוכניות.
עורך ומגיש התוכנית "השקר והאמת"
מנשה עבד יותר מ-40 שנה ברשות השידור ככתב, פרשן ומגיש בקול ישראל בערבית. במשך עשרות שנות עבודתו ברשות השידור כעורך, ככתב, פרשן ומגיש בקול ישראל בערבית. ליווה וסיקר שאול מנשה אין ספור אירועים במזרח התיכון ובהם הסכמי שלום עם מצריים, מלחמת לבנון ועוד. אולם דומה כי גולת הכותרת של פעילותו העיתונאית הייתה תוכנית שערך והגיש בשם "השקר והאמת" שעסקה בתעמולה-הסברה ישראלית כנגד התעמולה השקרית של מדינות ערב ומנהיגיהם. בכישרון רב, בשפה ערבית משובחת ומצוחצחת, הזים חשף שאול מנשה את השקרים בנאומיהם של מנהיגי מדינות ערב. ולא פעם שמם ללעג וקלס, במיוחד את שקריו של נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר שהיה אז מחשובי המנהיגים הערבים וידע להלהיב את הקהל בנאומים שקריים ומתלהמים.
התוכנית שודרה במשך 13 שנים והייתה בשעתה פופולרית לא רק בישראל אלא גם בעולם הערבי. היו לה מאות אלפי מאזינים. התוכנית החלה להיות משודרת ב-1962 ונפסקה ב-1975. בינואר 1985 שבה התוכנית להופיע בהגשתו של שאול מנשה, הפעם בשם חדש - יומן פוליטי (יומיאת סיאסיה). התוכנית שודרה שלוש פעמים בשבוע ב-9:30 בבוקר.
"איש הגות ציוני גדול"
לא מעט בזכותו של שאול מנשה הפכה תחנת קול ישראל בערבית לאחת מתחנות השידור המובילות והפופולריות במזרח התיכון וזכתה לשיעורי האזנה גבוהים באותן שנים. גם לאחר פרישתו לגמלאות מרשות השידור, המשיך שאול מנשה להופיע כפרשן אורח בתוכניות רדיו וטלוויזיה שונות, ביקר באולפנים והרצה בבתי אבות, במכללה לביטחון לאומי ועוד. שאול מנשה הופיעה גם כפרשן ברשתות טלוויזיה זרות ובהן בי.בי.סי ועוד.
רעייתו של שאול מנשה פרופ' טובה חצ'ק שאול, רופאה פנימית במקצועה, מספרת לי: "בעלי ידע ערבית מצוין. מכל הכיוונים הוא היה איש הגות שהבין והכיר הכל. זה לא רק לדעת את השפה, הוא ידע גם את הספרות, השירה הערבית ומנהגי הקוראן. הוא היה איש חברה, אהב אנשים, היה ציוני גדול, אהב את המדינה והיה בעל חתימת קול יוצאת מן כלל". חבריו לעבודה של שאול מנשה בקול ישראל מספרים על איש ידען ומקצוען, צנוע ונעים הליכות.
"פורץ דרך בהצגת והנגשת תמונת ישראל בעולם הערבי"
העיתונאי שייקה הומרניק שעבד עם שאול מנשה בקול ישראל ספד לו בדף הפייסבוק: "שאול מנשה, היה איש מיוחד במינו שמיליונים בעולם הערבי הכירו את דמותו הטלוויזיונית או הרדיופונית, אבל אנו שעבדנו לצידו או עמו הכרנו איש רגיש בעל לב רחב הנכון לסייע תמיד. אני זכיתי להכיר את שאול, כפי שהיה הידוע בשם משפחתו דווקא (שמו הפרטי היה מנשה) ב-1993 כאשר הצטרפתי למחלקה המדינית ברדיו קול ישראל בערבית, והוא היה בין האנשים והנשים שקלטו אותי ברוחב לב.
שאול חלק עימי בנדיבות ורצון את הידע הרחב שהיה לו על העולם הערבי שסביבנו, ואת נפלאות השפה הערבית בה הוא שלט בווירטואוזיות והשתמש בה ככלי בידי אמן כדי להעביר את מסריו בשידור. עם כל ניסיונו וכשרונו שאול היה אדם שראה את זולתו והתייחס אליהם ולא ראה פחיתות כבוד בהתייעצות עמם לפני שגיבש עמדה או ניסח מאמר.
מוסיף הומרניק: היו לנו שיחות פוריות על שלל נושאים מקצועיים ואחרים ונוכחתי לדעת שהייתה לו סקרנות בלתי נדלית, לעיתים כמו של ילד, ושאיפה לרכוש ידע ולחלוק את הידע הזה בהרצאות וראיונות שנתן. שאול ידע בהופעותיו באמצעי התקשורת להשיב היטב על דברי בלע ושטנה כנגד ישראל.
הוא השיב בכבוד אך בעוקצנות שהותירה את בני שיחו לעיתים ללא תשובה. עם זאת שאול הציג עמדות מתונות והדגיש בכל עת את שאיפת השלום של רוב רובו של העם בישראל. תרומתו העיקרית הייתה כפורץ דרך בהצגת והנגשת תמונת ישראל כפי שהיא בפני מיליונים בעולם הערבי ועל כך הוא יזכר בציבור. חבריו ומוקיריו יזכרו אותו כאיש הטוב והרגיש שהיה. יהי זכרו ברוך".
שאול מנשה הובא למנוחת בבית העלמין בגבעת שאול. הותיר אחריו רעיה פרופ' טובה (חצ'ק) שאול, שני ילדים ונכדים.

תאריך:  29/12/2021   |   עודכן:  29/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מת הכתב והפרשן לענייני ערבים שאול מנשה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
יפעת גדות
שר הבריאות ניצן הורוביץ: "המשימה המרכזית שלנו היא להפוך את מערכת הבריאות לספינת הדגל של השוויון בישראל, וקידום נגישות הוא חלק מרכזי בכך"
איציק וולף
מכהן מאז חודש ספטמבר כממלא-מקום נשיא האוניברסיטה לאחר שהנשיא המייסד שלה, פרופ' אוריאל רייכמן, הודיע על פרישתו    "מודה לדירקטוריון ולאסיפה הכללית על האמון שנתנו בי ועל הזכות להמשיך את המפעל יוצא הדופן הזה, האוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל, ולהובילו לפסגות נוספות בארץ ובעולם"
אלי אלון
בביתו בקיבוץ עין צורים הלך לעולמו רפי אילן חבר הקיבוץ ומוותיקי הקיבוץ הדתי    איש תיאטרון וספרות, מומחה לתיאטרון עברי ולכתבי המשורר נתן אלתרמן ומי שהיה מנהל מרכז אלתרמן באוניברסיטת תל אביב, ומנהל ספריית התיאטרון בניסן נתיב    מאחרוני החברים בגוש-עציון שלפני מלחמת העצמאות    בן 93 היה במותו
יפעת גדות
ענת וסיון פרג' פותחים בישראל את הנציגות הישראלית של חברת MK Illumination, חברת מיצגי התאורה הבינלאומית, הגדולה והמקצועית בעולם ומביאים את אירופה לישראל - להאיר את הדימיון
יפעת גדות
נשיא המדינה נפגש עם איתן סטיבה, הישראלי שימריא לתחנת החלל הבינלאומית במסגרת משימת 'רקיע', והעניק לו עותק של התפילה לשלום המדינה שיקח עמו למסע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il