X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סולברג: שימוש חורג צריך להינתן ביד קמוצה וההתערבות השיפוטית תהיה מצומצמת עוד יותר מאשר בענייני תכנון רגילים קובע: בעת בקשה לשימוש כזה, יש להביא בחשבון האם מדובר בעבירות בנייה
▪  ▪  ▪
מתחם ירקונים. דרושה הסדרה תכנונית בהקדם

"מוסד השימוש החורג, כשמו כן הוא - חורג מן השורה. אין זו דרך המלך, ואין זכות קנויה לאדם לדרוש כי שימוש מעין זה יאושר לו. משאלו פני הדברים, ברי כי כאשר מוסד תכנוני מסרב לאשר שימוש חורג, מידת ההתערבות של בית המשפט בהחלטה זו, תהא מצומצמת במיוחד, אף יותר ממידת התערבותו בהחלטות אחרות של רשויות התכנון, שגם היא כשלעצמה מוגבלת ומצומצמת". כך אומר (3.1.22) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, בהתייחסו לשימושים חורגים בקרקע - לרוב שימוש מסחרי באדמה חקלאית.
סולברג מזכיר, כי הפסיקה היא שהיתר שימוש חורג יינתן "ביד קמוצה, אם במשׂורה, ולא כעניין שבשגרה. זאת מתוך הנחה כי התוכנית הסטטוטורית החלה על המקרקעין נצרפה בכור ההיתוך התכנוני, לאחר שקילת כלל השיקולים והאינטרסים התכנוניים, ובתום איזון ראוי שנערך ביניהם. בעוד שבקשה לשימוש חורג חותרת למעשה תחת האיזון התכנוני שנקבע". בשל כך גם קבע המחוקק, כי היתר שכזה יינתן לתקופה מוגבלת ולשימוש שאינו מהווה "סטייה ניכרת" מן התוכנית.
לדעת סולברג, הכלל לפיו בית המשפט אינו מתערב בנושאי תכנון מקצועיים, "מקבל משנה תוקף דווקא כאשר הסוגיה התכנונית שעל הפרק איננה מובהקת וחד-משמעית. ודוק, כאשר החלטת המוסד התכנוני המוסמך מתבקשת, הגיונית, ועולה בבירור מן הנסיבות, ממילא היה בית המשפט מגיע לתוצאה זו, גם מבלעדי אותו כלל. אם כן, דווקא כאשר קיים יותר מפתרון אפשרי אחד, ואולי אף קיימת מחלוקת בין מוסדות התכנון השונים באשר לתוצאה הראויה, דווקא אז יש להחיל את הכלל האמור, ביתר שאת וביתר עוז, ולהדגיש כי בית המשפט איננו מתכנן-על, והוא ימשוך ידיו מהתערבות שיפוטית, בסוגיות מקצועיות-תכנוניות, שאינן מתחום מומחיותו, לבד מאשר במקרים חריגים ונדירים".
לא לצפות להכשרה בדיעבד
עוד מדגיש סולברג, כי על מוסדות התכנון להביא בחשבון - בעת הדיון בבקשה לאישור שימוש חורג - אם מדובר בהכשרה בדיעבד של שימוש בלתי חוקי. כמעט מובן מאליו, ואף נפסק פעמים רבות, שיש למנוע עבריינות בנייה ולפגוע ב"שכרו" של החוטא - הוא אומר. "יידע המזלזל בחוק, העושה דין לעצמו, כי אל לו להניח שעבירות הבנייה יוכשרו לבסוף בדיעבד, בבחינת 'נעשה' ואז 'נשמע'. ביום פקודה, מעשיו אלה ישקלו כולם על-ידי רשויות התכנון, ויכול שיביאו לדחיית בקשתו. כל תוצאה אחרת תביא לפגיעה בשלטון החוק, בציבור ובסביבה, תמנע את הרתעת עברייני הבנייה, ותרפה את ידיהם של גורמי האכיפה. זאת, בפרט כאשר מדובר בתופעות נפוצות, 'מכות מדינה', של בנייה לא חוקית". לצד זאת מעיר סולברג, כי אין המדובר בשיקול בלעדי וייתכן שהוא ייסוג מפני שיקולים אחרים.
סולברג דחה את ערעורם של יצחק ברינג וחברת פטרוזיליה, בעלי אולם האירועים "גני דלוינו", על סירובה של הוועדה המחוזית מרכז לאשר להם בדיעבד שימוש חורג בקרקע חקלאית במתחם ירקונים. האולם פועל מזה שנים רבות, ללא היתר בנייה, ללא רשיון עסק ותוך שימוש בלתי חוקי, על קרקע חקלאית. מדובר באולם ששטחו 1,400 מ"ר (רק ל-250 מ"ר ניתן היתר בנייה), הממשיך לפעול למרות שבעליו הורשעו ובשנת 2013 ניתן צו לסגור אותו - אשר ביצועו נדחה שוב ושוב. הוועדה המקומית פתח תקוה אישרה את הבקשה לשימוש חורג, במטרה להעניק ארכה להסדרת השימוש, אך הוועדה המחוזית הפכה את ההחלטה. בית המשפט המחוזי מרכז (השופט יעקב שינמן) דחה את עתירת האולם ובעליו נגד ההחלטה, וכאמור סולברג דחה את הערעור.
בשולי פסק דינו מעיר סולברג: "הדעת אינה נוחה מהימשכות הליכי התכנון ב'מתחם ירקונים', הנמתחים על פני שנים רבות, ומפרנסים, למרבה הצער, הליכים משפטיים רבים, שעשויים היו להתייתר. גם אם אין בכך כדי להביא לקבלת הערעור, ראוי כי הדברים יובאו לעיונם של גורמי התכנון הרלוונטיים, על-מנת שאלה יפעלו להסדרה תכנונית של המקום בהקדם, ויביאו לגאולת הקרקע מן הרִיק התכנוני שאליו היא נקלעה".
השופטת יעל וילנר הסכימה עם סולברג. השופט יצחק עמית סבר בדעת מיעוט שיש לקבל את הערעור ולהעניק אישור לשימוש חורג לחמש שנים, בנימוק שקיים אופק תכנוני להכשרת האולם. האולם ובעליו חויבו בתשלום הוצאות בסך 30,000 שקל. את המערערים ייצג עו"ד יובל גלאון, את הוועדה המחוזית ייצג עו"ד רנאד עיד, ואת הוועדה המקומית - עו"ד מיכל אגסי.

תאריך:  04/01/2022   |   עודכן:  04/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: ביהמ"ש כמעט שלא יתערב בהחלטות על שימוש חורג
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
יועמ"ש הוועדה לשירותי דת: הליקוי הגדול הוא שאין ועדת משמעת לרבנים ראשיים בערים    יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי, קוראת להעביר את בחירת רבני ערים לשלטון המקומי - "מה שמתאים לתל אביב לא מתאים לבני ברק"
איציק וולף
החברה הישראלית החלה בהכנות להתאמת מערכת הרובוט-שף למאפייני השוק האמריקני    בכוונת החברה לייצר בשלב הראשון מספר מכונות 'רובוט-שף' מטיפוס 1.1 וכמו-כן להתקין ולהשלים תהליך רגולציה בארה"ב לאישור הפעלתן באתרים מוגדרים עוד במהלך שנת 2022
איציק וולף
פרופ' נחמן אש ציין כי התשובה הטובה ביותר לזן אומיקרון המדבק זה החיסון    "לקח כמה ימים עד שאישרנו, אבל ברגע שאישרנו, אנו בטוחים שזה יסייע לנו, לכל אחד, להתמודד עם המחלה ולנו כמדינה, להתמודד עם המגפה הזו"
איתמר לוין
עמית הנחה את המשטרה והמינהל האזרחי כיצד לפעול כדי למנוע דוחק של פלשתינים - לאחר שהצהיר שאינו מתערב בשיקולי ביטחון ובריאות    מזכיר את "מסלול הייסורים" של הפלשתינים בדרכם לעבודה בישראל
איציק וולף
בחודש דצמבר 2021 נרשמו עליות בהוצאות בעסקות בבתי העסק ובעסקות האונליין. במשיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים נרשמה דווקא ירידה לעומת החודש הקודם    ההוצאה היומית באשראי ירדה בדצמבר ב-6.5% ועמדה על 1.1 מיליארד שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il