ועדת הכספים אישרה (יום ב', 10.1.22) את הצעת עידכון קבוצות המחיר לרכב, תקנות התעבורה ינואר 2022. האמור הוא בעידכון קבוצות המחיר לרכב בישראל, אשר מהן נגזרת אגרת הרישוי השנתית לרכב וכן הטבת שווי השימוש לצרכי מס הכנסה.
כיום לא קיים מנגנון עידכון אוטומטי לעידכון קבוצות המחיר והן מתעדכנות לפי הצורך, העידכון האחרון נעשה בינואר 2017. במסגרת העידכון שאושר, נקבע עידכון גבולות קבוצות המחיר לרכב ב-5%, בהתאם לשיעור העלייה במדד מחירי רכב חדש, ב-5 השנים האחרונות, כאשר מרבית העלייה הייתה בשנת 2021.
יו"ר הוועדה, ח"כ
אלכס קושניר, ציין בפתח הדיון כי "נעשה תיקון חשוב מאוד בעקבות עלייה במדד הרכב, יש כלי רכב שבעל כורחם עברו מקבוצה זולה יותר לקבוצה יקרה יותר והתיקון מחזיר את כלי הרכב לקבוצתם, זה מטיב עם האזרחים ומשחרר פקק במסירת כלי הרכב. ברגע שקיבלנו את הפנייה אמרנו שנקיים את הדיון מהר ככל הניתן, ובהזדמנות הראשונה אנחנו מקיימים אותו".
בהמשך קרא יו"ר הוועדה ל
משרד התחבורה למסד מנגנון עידכון קבוע על-מנת למנוע עיכוב במסירת כלי רכב: "היות והמנגנון תלוי במדד המחירים לרכב, זה אמור להיות אוטומטי".
נציגת משרד התחבורה, ברוני חירמן: "אנחנו בוחנים מיסוד של מנגנון קבוע אוטומטי. בעבר עדכנו בהתאם לעליית סל המטבעות, היו שנים שעדכנו בהתאם למדד המחירים לצרכן, השינוי אמור לשקף גם את השינוי הצפוי במיסוי רכב. השנה הגענו למסקנה שהמדד הנכון ביותר הוא מדד מחירי רכב חדש. יש תמימות גם עם אגף תקציבים שזה המדד הרלוונטי, במהלך השנה נבחן איך לעגן את המנגנון האוטומטי בתקנות, וככל שיהיה לנו אישור של משרד המשפטים, נוכל להביא את זה".
ברוני ציינה כי נוכח העיכוב בהבאת התקנות חל עיכוב במסירת אלפי כלי רכב: "כדי למנוע מצב שחלק מכלי הרכב ירשמו עם קבוצת מחיר גבוה יותר, יש אלפי כלי רכב שמעוכבים. השינוי מטיב עם בערך 20% מהרוכשים, לגבי היתר אין שינוי".
בהמשך אושרו התקנות. התיקון צפוי להוביל להפחתה בהכנסות המדינה בסכום של כ-4.2 מיליון שקל.
במסגרת הדיון קראו ח"כ
ינון אזולאי ויו"ר הוועדה לנציג חברות הליסינג לפעול נגד ניצול המצב בשוק מצד חברות הליסינג, והעלאת מחירי רכבי הליסינג הנמכרים לציבור הרחב, וציינו כי הדבר מביא לעליות בשוק יד השנייה כולו.