|
|
ח"כ אורית סטרוק אמרה כי במצגת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נכתב במפורש שהמידע לא כולל תאונות דרכים בהם היו מעורבים רק פלשתינים, וזה שורש הבעיה. לדבריה, התוצאה היא חוסר בניידות, בשוטרים ובאמצעי אכיפה והתפרעות שלא תתואר בכבישים. היא הוסיפה כי היא חוששת יותר מתאונות דרכים מאשר מפיגועים, וביקשה להתייחס גם לתופעת המכוניות הלא תקינות ("משטובות") שיורדות מכבישי ישראל, מועברות לפלשתינים ועולות על כבישי יו"ש. ח"כ יואב בן צור אמר כי הבעיה חוצת עמים, וציין כי ביו"ש יש חוסר תרבות נהיגה וחוסר כבוד לנהגים יהודים מצד הנהגים הפלשתינים, והדבר מוביל גם להרג של הפלשתינים עצמם. הוא הוסיף כי צריך שגם המשטרה הפלשתינית תבצע אכיפה ולהוסיף תקנים גם למשטרת ישראל. ביטון אמר בתגובה כי השקעה בכבישי יו"ש ובבטיחות תהיה טובה לשני הצדדים ולא קשורה לשמאל או ימין, היא תטיב גם את חיי הפלשתינים ולכן זה אינטרס גם של הצד השמאלי במפה הפוליטית.
|
|
|
נציג משרד התחבורה, ישראל אפריאט, אמר כי כשנכנס לתפקיד היו חסרים 4,600 תמרורים ביו"ש ולא ניתן היה לבצע אכיפה, אך מאז הדבר טופל והוכנו תוכניות לביצוע. הוא ציין כי התוכניות לא בוצעו בגלל שלא היה תקציב במשך שנתיים, אך כיום מי שנוסע בכבישים יוכל לראות עבודה בשטח. לטענתו, המשטרה לא סופרת את תאונות הפלשתינים, שהם כ-80% מהתאונות בשטח.
|
|
|
ראש מחלקת התנועה במשטרה, נועם בגיינסקי, אמר מנגד כי המשטרה לא אמונה על ספירת תאונות דרכים, אלא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לדבריו, המשטרה סופרת רק את התאונות שהיא קיבלה עליהן דיווח ונחקרות.
|
|
|
קצין אגף התנועה של מחוז ש"י, איציק שרעבי, אמר כי במחוז יש כ-1,600 ק"מ כבישים בין עירוניים, בדומה למחוז מרכז, אולם בעוד במחוז מרכז יש 31 ניידות במחוז ש"י יש 19 ניידות בלבד ו-50 שוטרים שמקבלים סיוע של עוד 10 חיילים. לדבריו, המשטרה מבצעת אכיפה גם בשישי ושבת, אבל לא אוכפת בלילה למעט ליל חמישי העמוס יותר. עם זאת, הוא ציין כי מאז 2018 כל תאונה, גם כזו שמעורבים בה רק פלשתינים, מתועדת.
|
|
|
ח"כ אמיר אוחנה, לשעבר השר לביטחון הפנים, אמר כי יש אנשים שחוששים להגיע ליהודה ושומרון מסיבה ביטחונית, אבל החשש האמיתי הוא תעבורתי.
|
|
|
היו"ר ביטון סיכם במילים חריפות את הדיון, ואמר כי זה ביזיון הכנסת שלא השתתף בישיבה נציג בכיר של משרד התחבורה. הוא הודיע כי בעוד מספר חודשים יזמן את שרת התחבורה מרב מיכאלי והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב לדון בנושא, ועד אז מצפה לטיפול יסודי בבעיות שעלו בדיון. "הוועדה סבורה שעל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ועל משטרת ישראל להקצות תקציבים ותקנים לשם מיגור הקטל בדרכים באופן יחסי ותואם לכמות האוכלוסייה ולמספר הנוהגים בכביש - ישראלים ופלשתינים כאחד. הוועדה קוראת למשרד לביטחון הפנים ולמשטרת ישראל להגדיל את האכיפה באזור יהודה ושומרון בכל ימות השבוע, לרבות בדרך של אכיפה אלקטרונית ולהפסיק את החרפה שאין ניידת תנועה בלילות, איפה נשמע דבר כזה. אכיפה צריכה להפסיק להיות תלויה בחיילים בושה שזו המציאות", אמר היו"ר.
|
|
|
עוד הוסיף ביטון, כי מהמועצה האזורית גוש-עציון נמסר לוועדה שישנם פרויקטים שמקדמים את הבטיחות בדרכים שלא מקודמים, והוסיף: "הוועדה קוראת למשרד התחבורה לקדם פרויקטים אלו בהקדם. הוועדה קוראת למשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל להגביר את האכיפה כנגד השימוש בכלי רכב שהורדו מהכביש לפירוק או שנאסר בהם השימוש (המשטובות). הוועדה דורשת מהמשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל לנהל רישום של כלל התאונות באזור יהודה ושומרון, לרבות תאונות בהן מעורבים רכבים פלשתינים בלבד, ולכלול נתונים אלו במסד הנתונים של תאונות הדרכים בישראל. הוועדה קוראת לוועדה למוקדי סיכון לבחון את מסוכנות הכבישים באזור יהודה ושומרון, על בסיס מסד נתונים מלא הכולל את כל תאונות הדרכים באזור זה, לרבות תאונות בין כלי רכב פלשתינים בלבד".
|
|