X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הרכב של שלושה משופטי המחלקה הכלכלית בת"א קובע שעל חברות הנסחרות בארה"ב ובישראל יחולו דיני האחריות האמריקניים - המקלים עם המנהלים בעת טענה להפרת חובות הדיווח
▪  ▪  ▪
לא על פי מקום ההתאגדות [צילום: בן אביגדור]

דיני האחריות החלים על חברות דואליות - שמניותיהן נסחרות הן בארה"ב והן בישראל - הם על-פי החוק האמריקני, המגביל את אחריותם האזרחית של נושאי משרה לדיווחים מטעים. החוק האמריקני דורש להוכיח שהייתה כוונה להטעות או מודעות להטעיה, בעוד החוק הישראלי מסתפק בעיקרו של דבר בהוכחת קיומה של ההטעיה. כך קובע (27.1.21) הרכב המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב - סגן הנשיא חאלד כבוב והשופטות רות רונן ותמר אברהמי.
שופט המחלקה, מגן אלטוביה, קבע שהדין שיחול על חברה דואלית הוא הדין הישראלי - המחמיר יותר עם נושאי המשרה ומקל על הגשת תביעות נגדם. קביעה זו עמדה בניגוד לפסקי דין אחרים של המחלקה, ובהליך ייחודי לה - של בחינה נוספת בהרכב של שלושה שופטים - נקבע כאמור שעל חברות אלו יחול החוק האמריקני. עם זאת, במקרה הנקודתי שנדון - בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת התקשורת סרגון - נותרה התוצאה בעינה והבקשה אושרה.
ההרכב אומר כי יש להבחין בין כללי הדיווח (על מה ומתי יש לדווח לציבור) לבין כללי האחריות (מי נושא באחריות להפרת כללי הדיווח). מאחר שכללי הדיווח החלים על חברה דואלית הם הכללים האמריקניים, קשה לקבוע שכללי האחריות יהיו ישראלים - שכן הדבר יטיל על חברות אלו נטל כלכלי בדמות חובת ציות לשתי מערכות נפרדות, ובשל המיתאם הקיים בין כללי הדיווח לכללי האחריות. התוצאה תהיה "יצירתו של יציר כלאיים שאינו תואם את התפיסה הכוללת של אף אחת ממערכות הדינים, ומבלי לחזק בהכרח את ההגנה המוקנית לציבור המשקיעים".
עוד אומר ההרכב, כי תוצאה זו מתבקשת גם מתכליתו של ההסדר החוקי לרישום דואלי. "לשם הגשמת התכלית העיקרית של הסדר הרישום הכפול - עידוד חברות להירשם למסחר בישראל, נקט המחוקק בגישה מקלה שנועדה להעניק לחברות תמריץ לפיו חובות הדיווח בבורסה בישראל יתבססו על חובות הדיווח השוטף בבורסה הזרה". לצורך כך "ראוי ונכון להחיל את כללי האחריות הזרים ביחס להפרה של כללי הדיווח הזרים של כל החברות הדואליות, בין אם מדובר בחברות שהתאגדו בישראל ובין אם בכאלה שהתאגדו בחו"ל. זאת כדי לייצר הסדר אחיד שאינו תלוי בנסיבות הקונקרטיות והמשתנות של כל חברה וחברה".
התביעה נגד סרגון נותרה בעינה
ההרכב מסביר: "הבחנה ביחס לכללי האחריות החלים על חברות דואליות על בסיס מקום התאגדותן, עשויה למנוע מיזמים ואנשי עסקים ישראלים להירשם למסחר כפול בישראל (אם החברה שבבעלותם נסחרת כבר בבורסה זרה); או למנוע מהם להתאגד בישראל מלכתחילה, ובכך לפגוע בתכלית לשמה נחקק הסדר הרישום הכפול. מעבר לכל אלה, מקום ההתאגדות הראשוני של החברה הוא עניין פורמלי גרידא, ואינו משקף בהכרח את מכלול הנושאים הכרוכים ב'זהותה' (למשל המקום בו נמצאים משרדיה, האם נושאי המשרה בה הם ישראלים, האם פעילות הייצור שלה מתרחשת בישראל, האם לקוחותיה או בעלי המניות שלה הם ישראלים ועוד)".
הבקשה לאישור התביעה הייצוגית בעניינה של סרגון הוגשה בידי יהושע חזן נגד החברה עצמה ומי שהיו הדירקטורים בה, ובהם הנשיא עירא פלטי, יזם ההיי-טק זוהר זיסאפל ויו"ר הבורסה לשעבר, פרופ' יאיר אורגלר. נטען בה, כי החברה ומנהליה ידעו שקיימת אפשרות סבירה לסטייה מן התחזיות האופטימיות שמסרו בשנת 2014 בנוגע לעסקות בהודו בעלות שיעור רווח גולמי נמוך, אי-השלמת עסקות בארה"ב בעלות שיעור רווח גולמי גבוה ועוד. כבוב, רונן ואברהמי הותירו על-כנו את אישור הבקשה, בציינם שמדובר בממצאים עובדתיים ושגם לפי הדין הישראלי יש לכאורה בסיס לתביעה.
את סרגון ומנהליה ייצגו עוה"ד הלל איש-שלום, עופר לריש, נתי אגמון ולידר קופרשמידט, ואת חזן - עוה"ד יורי נחושתן ועדי יוגב. את היועץ המשפטי ורשות ניירות ערך, שתמכו בקבלת הבקשה בנוגע לדין האחריות, ייצג עו"ד ליאב וינבאום.

תאריך:  30/01/2022   |   עודכן:  30/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחוזי: אחריות לפי הדין האמריקני על חברות דואליות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
היו"ר ביטון: "קיבלתי עשרות פניות בנושא. הכוונה היא למנוע את הפגיעה בחלשים ביותר בשנה הקרובה"    בשנה הבאה, מפברואר 2023 ועד ינואר 2024, הוסכם על צמצום ל-51% מהאשראי שנתנו הבנקים לציבור ב-2015
איתמר לוין, איציק וולף
בין המינויים הבולטים - שניים בבית משפט השלום בירושלים: רשמת ביהמ"ש העליון, שרית עבדיאן, ויו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, עמיר שקד
עידן יוסף
לבית משפט הדן בתביעת פיצויים מכוח חוק איסור הפליה חסרה הסמכות להורות על הפסקת האפליה באמצעות מתן צו    התוצאה: גוף מפלה יחויב לשלם פיצויים לתובע, אך עלול להמשיך לבצע את ההפליה בהעדר צו
איציק וולף
עם הכניסה לחודש פברואר יתייקר ליטר בנזין 95 אוקטן ב-34 אגורות לליטר (5.34%)    לפני שנה עמד מחיר ליטר בנזין על 5.72 שקל לליטר 95 אוקטן
איציק וולף
מנכ"ל שלמה ביטוח, אורי אומיד: לאור הצמיחה בהיקף הפעילות בחברה בשנים האחרונות, נדרש חיזוק למבנה ההון של החברה    "התקשרנו עם גוף מוסדי גדול, עמיתים, המנהל את קרנות הפנסיה הוותיקות, אשר העמיד לרשותנו את כתב ההתחייבות הנדחה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il