ועדת המכרזים של חברת נת"ע סיימה (יום א', 30.1.22) את בחינת ההצעות במכרז להקמת הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש-דן.
למכרז הוגשו עשר הצעות על-ידי חמש קבוצות. כל קבוצה הגישה שתי הצעות - אחת לירוק ואחת לסגול. בסיום ההליך המכרזי החליטה ועדת המכרזים לבחור בהצעתה של קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה, להקמת הקו הירוק ובהצעתה של קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית להקמת הקו הסגול.
במסגרת ההליך המכרזי ולאחר הליך שימוע שהתקיים, הוחלט על-ידי ועדת המכרזים של נת"ע, על פסילת הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי,CRRC CRCC ואגד לקווים הירוק והסגול. משמעות הדבר היא שהסינים מחוץ למכרז, מה שמפחית את כאב הראש של המדינה מול לחץ אמריקני לצמצום מעורבות סין במיזמי תשתית בארץ. עם זאת, המפסידות עשויות לעתור כנגד ההחלטה, כך שלא מדובר בסוף פסוק.
מנכ"ל נת"ע חיים גליק בירך את הזוכים: "זוהי בשורה אדירה לתושבי כל גוש-דן. רשת הרכבת הקלה קופצת הערב צעד משמעותי קדימה, עם שתי קבוצות ישראליות ובינלאומיות, שנבחרו להוביל את מטרופולין ת"א לעתיד תחבורתי חדש בטוח ונוח. זהו מכרז עצום ומורכב, ואני מצפה שהזוכים יצדיקו את האמון שניתן בהם, ויוכיחו את יכולתם להוביל את המיזם בבטחה, בהתאם ללוחות הזמנים ולתועלת תושבי גוש-דן וכלל הנוסעים".
המכרז נעשה בשיטת PPP
(Public Private Partnership), שתכולתו כוללת הקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה ומימון של מיזמי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה .
הקו הירוק, העתיד לפעול מסחרית ב-2027, אמור לקשר בין חולון וראשון לציון, לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשיה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ ויוקמו בו 63 תחנות (מתוכן 4 תת-קרקעיות).
הקו הסגול העתיד לפעול מסחרית ב-2026, יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר-אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות.
שני הקווים יצטרפו לקו האדום הצפוי לפעול מסחרית בסוף שנה זו, למערכת הסעת המונים שתסיע בשנה למעלה מ-200 מיליון נוסעים בשנה.
שרת התחבורה מרב מיכאלי מסרה: "הסעת המונים היא עתיד התחבורה שלנו. היא הדרך היחידה שלנו להתקדם בחיים וכחברה. ברכות לחברות הזוכות. אני בטוחה שחברת נת"ע יחד עם הזוכות מבינות את גודל האחריות ואת גודל המשימה. בהצלחה לכולם, לעבודה".