לצד מסילת צפע-תמר, ממשיכה רכבת ישראל לקדם תוכניות להקמת שתי תחנות מטענים מרכזיות לצורך פריקת האגרגטים מרכבות והפצתם ללקוחות הסופיים: קדמה - בדרום המטרופולין, מזרחית לקריית מלאכי, ותחנה נוספת בצפון המטרופולין שמקומה המדויק ייקבע ע"י מנהל התכנון. המסופים המתוכננים יהוו נדבך ברשת ארצית של מסופי מטענים רכבתיים בהתאם לתוכנית אסטרטגית שאושרה ע"י הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים במנהל התכנון בחודש מאי 2020 ובהתאם לתוכנית האסטרטגית לפיתוח רכבת ישראל.
להקמת מסופי המטענים בפריסה ארצית יש חשיבות עליונה, כיוון שהיא מנגישה את ההובלה ברכבת לבעלי מטענים שעד כה ההובלה ברכבת לא הייתה אפשרית מבחינתם. מסופי המטענים מאפשרים את ביצוע מרבית מרחק ההובלה למסוף המטענים באמצעות רכבת, ואת העברת המטען מהרכבת להובלה קצרה במשאית (last mile) ללקוח הסופי.
לצד מסילת צפע-תמר, ממשיכה רכבת ישראל בהפיכתו של אזור הנגב המזרחי למוקד עשייה רכבתי ארצי, כאשר השנה תחל הקמת שלוחת רכבת חדשה למפעל חיפה נגב טכנולוגיות במישור רותם, לצד פעילות הובלת מטענים צומחת.