X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עמית. רומז שיש לבטל את המכשיר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
העליון יוצא בחריפות נגד הקבילה הפלילית הפרטית
עמית: "האינטרס האישי של הקובל להגשת הקובלנה יכול להיות מונע מרגשי נקם, על-מנת להציק לנאשם, להטרידו ולאיים עליו ובכך להביא להליך סרק, המשחית את זמנה של מערכת המשפט לריק"

שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, יוצא בחריפות נגד האפשרות להגיש קובלנה פלילית פרטית ולמעשה קורא לכנסת לבטל אותה. לדברי עמית (31.3.22), מדובר במכשיר מיותר ואף מזיק, המשמש לרוב לשם טרטורו של הנקבל או במטרה להכתימו בפלילים - גם כאשר יש כלים אזרחיים מתאימים לבירור הסכסוך.
קובלנה פלילית פרטית ניתנת להגשה במספר מצומצם של נושאים, ובראשם לשון הרע, הגנת הפרטיות, חוקי סביבה וקניין רוחני. עמית מונה בהרחבה את פגמיו של מכשיר זה: "בעוד שבהליך פלילי רגיל, הזכות להניע את ההליך מסורה לתביעה הכללית, שעומדת לה חזקת ההגינות, המקצועיות והעדר מניעים זרים, הרי שבקובלנה פרטית האינטרס האישי של הקובל להגשת הקובלנה יכול להיות מונע מרגשי נקם, על-מנת להציק לנאשם, להטרידו ולאיים עליו ובכך להביא להליך סרק, המשחית את זמנה של מערכת המשפט לריק.
"כתב אישום מוגש על-ידי המדינה לאחר שעבר כמה מסננות של בקרה ופיקוח, ולאחר בדיקת העובדות באופן אובייקטיבי על-ידי חוקרי המשטרה והתביעה המשטרתית או הפרקליטות. לא כך בהליכי קובלנה פלילית, שאז המושכות מופקדות בידיו של אדם או גורם פרטי, שהוא גם החוקר וגם התובע. הקובל אינו כפוף לביקורת ולבקרה, מניעיו עלולים להיות פסולים, והקובלנה הפלילית היא כלי עוצמתי שניתן להשתמש בו לרדיפה ולהתנכלות. כשלעצמי, אני מתקשה לראות מהו האינטרס הלגיטימי שניתן להשיג בקובלנה הפלילית שלא ניתן להשיג באמצעות תובענה אזרחית רגילה.
"...כשלעצמי, אני מתקשה לראות מהו היתרון בהגשת קובלנה פלילית בגין לשון הרע או פגיעה בפרטיות חלף הגשת תביעה אזרחית, מלבד הרצון 'לטרטר' את הצד שכנגד, להכתימו ולתייגו כ'נאשם' בהליך פלילי. לעיתים, אף מוגשות במקביל קובלנה פרטית לצד תובענה אזרחית בגין אותו מעשה... האפשרות לחייב את הקובל לשלם לנאשם שזוכה את הוצאות הגנתו אינה מהווה הרתעה של ממש. השטח נותר אפוא פרוץ לגחמות של קובלים פרטיים, שבמקרים רבים משתמשים בכלי הקובלנה הפרטית על-מנת להטריד או להטריל, ולהפעיל לחץ על הצד שכנגד".
עמית מסכם: "ראוי אפוא כי המחוקק יחזור ויבחן אם יש מקום להותיר על-כנו את מוסד הקובלנה הפלילית. מכל מקום, מוסד זה, בהיותו 'יצור כלאיים' של הליך פלילי ואזרחי מבחינת תוכן ומהות ההליך ומיהות יוזם ההליך, מעורר שורה של סוגיות ובעיות". הוא מציין, כי לאחרונה הגיש ח"כ צבי האוזר הצעת חוק פרטית לביטול הקובלנה הפלילית. עוד מציין עמית, כי מדי שנה מוגשות פחות מ-100 קובלנות פליליות, ו-89% מהמקרים מסתיימים בזיכוי, במחיקה, בהפסקת הליכים או בסגירה מטעמים טכניים.
עמית אומר זאת במסגרת הכרעה בערעור בנוגע לחובת הגילוי במסגרת קובלנה פלילית פרטית. הוא קובע, כי בהליך זה חל סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי, והנאשם (הנקבל) זכאי לעיין בחומר המצוי בידי המאשים (הקובל). כמו-כן, יש לחייב את הקובל להגיש לנקבל הודעות כתובות של העדים מטעמו - למעט עדים שאינם בשליטתו.
עמית דחה את עתירתה של דיאנה כהן, לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את בקשתה לחייב את בעלה לשעבר, צבי כהן, למסור לו תצהירים של כל העדים בקובלנה שהגיש נגדה. צבי טוען שדיאנה הפרה את פרטיותו, כאשר מסרה לחברת מפעלי תחנות מסמכים של חברת גילת ייזום פרויקטים שבבעלותו; שתי החברות מתחרות ומתנהל ביניהן הליך משפטי. מאחר שמדובר בעדים שאינם בשליטתו של צבי, נדחתה כאמור הבקשה לחייב אותו להגיש תצהירים שלהם. השופטים נעם סולברג וענת ברון הסכימו עם עמית. את דיאנה כהן ייצג עו"ד אלון דוידוב, ואת צבי כהן - עוה"ד ציון אמיר וגיא אלוני.

תאריך:  03/04/2022   |   עודכן:  03/04/2022
+העליון ביטל מעיקרו פס"ד של אגמון-גונן
18:13 03/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בצעד נדיר מאוד ביטל סולברג את פסק הדין שהעניק גמול ושכר טירחה בתביעה ייצוגית בפרשת גבעת עמל - ולא הסתפק בקבלת הערעור עליו  ▪  "אל לנו לקבוע מסמרות בשאלות עובדתיות, בדרך אגב, מבלי שטענות אלה יעברו את כור ההיתוך השיפוטי"

סולברג ואגמון-גונן. לא ניתנה הזדמנות להגיב [צילום: ליאב פלד ויונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון יוצא בחריפות נגד הקבילה הפלילית הפרטית
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
עמית זה לא השופט לשעתו?
רון8  |  3/04/22 07:51
2
מקווה שלא יקשיבו לבקורת שלו ל"ת
אורח  |  3/04/22 08:25
3
להלן לעניין
חזקת ההגינות  |  3/04/22 10:03
4
אל תקשיבו לעמית
יש  |  3/04/22 13:33
5
צנזור, צבוע, ל"ת
פרסם  |  3/04/22 14:40
6
אין כל חדש בדבריו
שאול א.  |  3/04/22 18:16
 
- שאול היקר
שאלה?  |  3/04/22 19:15
 
- לא מדויק
שאול א.  |  3/04/22 23:29
 
- שאול
היקר  |  4/04/22 06:24
 
- אני לא צריך לקרוא כדי לדעת
שאול א.  |  4/04/22 19:40
7
מעשה שהיה
איפכא מסתברא  |  4/04/22 16:30
 
- ומה זה מוכיח?
שאול א.  |  5/04/22 19:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
ביהמ"ש העליון הפחית ב-210,000 שקל את הסכום שיחזיר עו"ד יעקב כהן לקופת הפירוק של פרויקט חברת קלרין בטבריה - לצד ביקורת חריפה על התנהלותו    נדחתה תביעת המפרק הנוכחי לחייבו להחזיר מיליוני שקלים
איתמר לוין, איציק וולף
מציע, על דעתה של חיות, שהראיונות שמקיימת הוועדה לבחירת שופטים עם המועמדים לבית המשט העליון ישודרו בשידור חי    המשמעות: הפוליטיקאים החברים בוועדה יוכלו להעלות שאלות ונושאים בעלי זיקה פוליטית
איתמר לוין
ניסתה למנוע שחרור של מטבעות וירטואליים שנתפסו אצל עבריין הימורים ומיסים, למרות שההסכם עימו אפשר זאת    "התוצאה אליה שואפת המדינה עלולה לפגוע קשות במוסד הסדר הטיעון ובזכויות הנאשם בהליך הפלילי במישור הרחב יותר"
איתמר לוין
גרוסקופף: "הלקוח אינו נדרש לבלוש אחר עורך דינו ולוודא כי זה מבצע את מלאכתו כהלכה"    חייב את עו"ד אריה וייס לפצות במיליון שקל לקוחות לשעבר, תושבי חוץ, בשל רשלנות בייצוגם בעת רכישת דירה במיליוני שקלים בירושלים
יצחק דנון
32 חרדים שהצטרפו לקבוצה לרכישת קרקע בשכונת רמות תובעים את עורכי דינם, בטענה שהעבירו את כספם לאחרים, ומבנק לאומי בו התנהל חשבון הנאמנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il