משרד החינוך הודיע (יום ג', 26.4.22) על רפורמת הבגרויות החדשה המתמקדת במקצועות המח"ר (מורשת חברה ורוח): היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות. הרפורמה כוללת מעבר לכתיבת עבודות במקצועות הללו והיא אמורה לכלול הכשרה של המורים המלמדים אותם לשיטת הלימוד החדשה.
בהצהרה מצולמת הצהירה שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, כי תנאי ההעסקה של המורים לא ייפגעו וכי מדובר בנושא שסוכם עם האוצר ואשר יכלול תוספת של גמול בגובה של 0.4% לשכרם של המורים. אולם בארגון המורים טענו מנגד כי אין הסכמות בין ארגון המורים ובין משרד החינוך לגבי הרפורמה המוצעת על-ידי שרת החינוך בגלל התנגדות של משרד האוצר. "התנגדותו של האוצר מצביעה כאלף עדים על כוונתם לפגוע במקצועות ההומניים ובציבור המורים. ארגון המורים ינקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו על-מנת למנוע את הפגיעה", הצהירו בארגון.
התוכנית תחל לפעול משנת הלימודים הבאה (תשפ״ג) בקרב תלמידי כיתות י׳. תלמידי כיתות י"א ו-י"ב של תשפ״ג ותלמידי כיתות י"ב של תשפ״ד, ימשיכו במתכונת הנוכחית של הבגרויות. כל מורי המקצועות הרלוונטיים - היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות - יעברו במהלך השלוש שנים הקרובות תהליכי הכשרה בהתאם למבנה התוכנית החדשה ודרכי ההוראה.
הרפורמה תכלול שני שלבים: שלב קורסי היסוד שבמסגרתו תתבצע הלמידה בכל אחד מן התחומים באחד משלושה נתיבי לימוד - למידה מתחדשת, למידה מבוססת דיגיטל או למידה על בסיס חומרים שמפתח כל מורה. כל אחד מקורסי היסוד בארבעת תחומי הדעת יהיה שווה ערך ל-1.5 יחידות לימוד. בנוסף חצי יחידה נוספת בכל אחד מהמקצועות תוקדש לעבודה המסכמת שהיקפה יעמוד על 2 יחידות לימוד.
בשלב השני של הלימוד יידרשו התלמידים לכתיבת עבודה רב-תחומית שתלווה על-ידי ארבעת המורים של המקצועות השונים. התלמידים יעבדו בקבוצות של עד 3 תלמידים ויחקרו שורה רחבה של נושאים באמצעות ארבעת תחומי הדעת - ספרות, היסטוריה, תנ"ך ואזרחות. במשרד החינוך ציינו כדוגמאות לנושאים אפשריים את נושא המנהיגות וכיצד מנהיגות מעצבת מציאות, את משבר האקלים ושמירה על משאבי העולם, את סוגיית המלחמה, את השלום, את הטרור, את המוגנות וסוגיות חברתיות.
ההערכה של העבודות בקורסי היסוד תיעשה על-ידי כל בית ספר. משרד החינוך יבצע הערכה מדגמית של ההערכה הבית ספרית. הציון הסופי בקורסים הללו ייקבע על-ידי בית הספר.
ההערכה של בית הספר תורכב משש משימות שתתבססנה על דגמים חדשניים, אשר חוברו על-ידי כל אחד מהמפקחים הארציים מכל אחד מארבעת תחומי הדעת. משימות אלה יכללו משימות עצמיות, שיתופיות, אירועי היבחנות והצגה בעל פה. מתוך כלל משימות הערכה (כ-6), המורה ייבחר 3 משימות לבקרה החיצונית, שעליהן המשרד יעשה את הבקרה.
העבודה המסכמת תוערך על-ידי בוחן חיצוני, כאשר הציון של עבודה זו יורכב מציון בית ספרי (50%) ומציון הערכה החיצוני (50%). ציון הערכה החיצוני יורכב מהערכת העבודה הכתובה ומהערכת פרזנטציה בעל פה על העבודה.