X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הנושא שנוי במחלוקת עזה [צילום: פרקר פוריפוי, AP]
טיוטה: רוב בעליון בארה"ב לביטול פסק דין ההפלות
על-פי הטיוטה של השופט סמואל אליטו, יש לבטל את ההגנה החוקתית שמעניק פס"ד Roe v. Wade ולהחזיר את ההכרעה לבתי המחוקקים של המדינות

בבית המשפט העליון של ארה"ב קיים רוב המוכן לבטל את פסק הדין הקובע את הזכות החוקתית לבצע הפלות ומעביר את ההכרעה לבתי המחוקקים המדינתיים, אשר יכריעו כאוות נפשם. כך כתב השופט סמואל אליטו בטיוטת פסק דין שפורסמה הלילה (3.5.22) באתר פוליטיקו ומצוטטת בהרחבה בתקשורת האמריקנית.
פסק הדין בתיק Roe v. Wade ניתן בינואר 1973 וקבע, כי כל חוק האוסר ביצוע הפלה הוא בלתי חוקתי. ההפלות הן אחד הנושאים הפוליטיים הרגישים ביותר בארה"ב, מהווה אבן מחלוקת קבועה בין הימין השמרני לשמאל הליברלי, גורם להפגנות סוערות ואף הוביל לאלימות ולרציחות. כל מועמד לבית המשפט העליון של ארה"ב נחקר ארוכות בסנאט - בידי סנאטורים המייצגים את שתי הדעות - על עמדתו בנושא זה.
ב-49 השנים שחלפו מאז פסק הדין, הסתמך עליו בית המשפט העליון כאשר פסל חוקים מדינתיים שביקשו לאסור הפלות - גם כאשר היה בו רוב לשופטים המתויגים כשמרנים (מינויים של נשיאים רפובליקנים). התפיסה הייתה, כי התקדים מחייב גם את בית המשפט העליון עצמו וכי מוטב לדבוק בהלכה הקיימת ולא לעורר מחלוקת עזה על-ידי הלכה סותרת.
התמונה השתנתה בשנים האחרונות. חלוף הזמן מאז פסק הדין מצדיק מבחינה משפטית בחינה מחודשת שלו. מספר מדינות בהן שולטים הרפובליקנים אישרו חוקים המגבילים הפלות - במישרין או בעקיפין (למשל על-ידי מניעת מימון מדינתי לביצוען). והחשוב מכל: בבית המשפט העליון יש כיום רוב מוצק של שופטים שמרנים, אשר אינו צפוי להשתנות בעתיד הנראה לעין - מה שמאפשר להם לשנות את ההלכה ולקבע אותה לזמן רב.
שישה מבין תשעת השופטים הנוכחיים מונו בידי נשיאים רפובליקנים ונחשבים לשמרנים: הנשיא ג'ון רוברטס והשופטים קלרנס תומס, סמואל אליטו, ניל גורסץ', ברט קוואנו ואיימי קוני-בארט. רק שלושה מונו בידי נשיאים דמוקרטים ונחשבים לשמרנים: סטיבן ברייר (שיוחלף בקרוב בידי קטנג'י בראון-ג'קסון), אלנה קגן וסוניה סוטומאיור. רוברטס אומנם מצטרף מדי פעם לליברלים, אך כל עוד יש חמישה שמרנים נוספים - הרוב שלהם מובטח.
הכהונה בבית המשפט העליון של ארה"ב אינה מוגבלת בזמן או בגיל, ולמעט ברייר הפורש ותומס - כל השופטים הם בני פחות מ-70; ארבעת המינויים האחרונים (גורסץ', קוואנו, קוני-בארט ובראון-ג'קסון) צפויים לכהן 30-20 שנה. תומס בן ה-75 לא יפרוש כל עוד מכהן בבית הלבן נשיא דמוקרט, ולכן הרוב השמרני נראה מוצק - גם אם רוברטס יתנגד לביטול Roe v. Wade.

רוב של חמישה לביטול התקדים

בפני בית המשפט העליון מונחת כיום עתירה נגד חוק שאישרו בתי המחוקקים של מדינת מיסיסיפי, האוסר ביצוע הפלות לאחר השבוע ה-15 להריון. הרוב השמרני יכול להשתמש בעתירה זו כדי לבטל את התקדים. פוליטיקו פרסם טיוטת פסק דין שכתב אליטו (כאמור - אחד מן השופטים השמרנים) ולפיה קיים רוב של חמישה שופטים לביטול Roe v. Wade: הוא עצמו, תומס ושלושת השופטים אותם מינה הנשיא דונלד טראמפ - גורסץ', קוואנו וקוני-בארט.
הנוהג בבית המשפט העליון של ארה"ב הוא שהשופטים מעבירים בין עמיתיהם את טיוטות פסקי הדין שלהם, בניסיון לשכנע אותם לתמוך בדעתם (הרוב המכריע של פסקי הדין ניתנים פה אחד או ברוב גדול החוצה את קווי השמרנים/ליברלים). לכן, הטיוטה של אליטו אין משמעותה שזה יהיה פסק הדין הסופי. אולם, היא מאותתת על כיוון הנראה כיום אפשרי מאוד. כנהוג בארה"ב, פסק הדין יינתן בעת הפגרה בחודשים יולי-ספטמבר. אחת ההערכות היא, שאת הטיוטה הדליפה דווקא לשכתו של שופט שמרן, בניסיון להוביל להחלטה הפוכה - באמצעות יצירת סערה מוקדמת אשר תדגים את הצפוי אם אכן יבוטל התקדים.
בטיוטה כותב אליטו, כי Roe V. Wade הוא פסק דין שגוי, אשר גרם למחלוקת במקום לאחד את הציבור בנושא רגיש זה. "לדעתנו חובה להפוך את Roe V. Wade", נאמר בטיוטה, משום שהוא מהווה ניצול לרעה של הכוח השיפוטי. "הגיעה העת לשים לב לחוקה ולהחזיר את נושא ההפלות לנבחרי הציבור", דהיינו: לאפשר לבתי המחוקקים המדינתיים להכריע בנושא. "פסק הדין שגוי מיסודו. ההיגיון שבבסיסו חלש במיוחד ולהכרעה היו השלכות שליליות", הוסיף אליטו. עוד מדגיש אליטו, כי ביטול פסק הדין לא יפגע בזכויות אחרות כגון הזכות למניעת הריון, יחסים חד-מיניים ונישואין חד-מיניים.

תאריך:  03/05/2022   |   עודכן:  03/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טיוטה: רוב בעליון בארה"ב לביטול פסק דין ההפלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
נשיא אוקראינה הגיב על דברי שר החוץ הרוסי שהתייחס למוצאו היהודי    האו"ם מדווח שמפלישת הרוסים לאוקראינה נהרגו יותר מ-3,000 אזרחים במדינה
עידן יוסף
בכירים במשטרה מזהירים: למתחם יגיעו המונים ולא נוכל להגביל את הכניסה   המשטרה מעריכה שיהיו 50 אלף איש עם תחילת האירוע    ניצב שמעון לביא: "תחושת דז'ה וו משנה שעברה. הכל מסתבך בפלפולים משפטיים"    הכבאות: הצמחייה יבשה והחשש המרכזי משריפות בשטחים מחוץ להר ובחניוני האוטובוסים
איציק וולף
שישה צוותי כיבוי מתחנת נוף הגליל השתלטו על השריפה שפרצה באחד מן המבנים במפעל הממתקים של שטראוס עלית בעיר    אין נפגעים והנזק - מקומי בלבד
איציק וולף
שלושה מן החוסים במעון בית דפנה שבחולון מתו ביומיים האחרונים    השלושה סבלו ממחלות רקע ונבדק חשד כי נפגעו מהרעלת מזון    מטבח המעון נסגר ומשרד הרווחה הורה על הקמת ועדת בדיקה
איציק וולף
הקים יחד עם דיוויד ציטרון את קרן שבע (Sheva) להשקעות בחברות הזנק    הקרן היא בהיקף של 50 מיליון דולר ומיועדת להשקעות בשלב המוקדם של החברות    צפויה להשקיע בין מיליון ל-2 מיליון דולר ב-20 חברות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il