X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חובת תום הלב [צילום: קירסטי וויגלסוורת', AP]
פרשנות פרו-צרכנית בעליון למבצעי "הזול ביניהם"
גרוסקופף: כאשר מוצע מבצע המעניק הטבה על המוצר "הזול ביותר" - היא תינתן לא על המוצר הזול בין כל אלו שרכש הצרכן, אלא על המוצר השני מבחינת גובה המחיר הסיבה המרכזית: הרשתות מאפשרות ללקוח לצרף את המוצרים כדי לזכות בהטבה - ועליהן לעשות זאת מיוזמתן

כאשר מוצע לצרכן מבצע המבטיח הנחה או אף מוצר במתנה אם ירכוש מספר מסוים של מוצרים, והמבצע מתייחס למוצר "הזול שביניהם" - הוא יופעל על המוצר השני בגובה המחיר ולא על המוצר הזול ביותר בקבוצת המוצרים שרכש הלקוח. כך קובע (יום א', 15.5.22) שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף.
השאלה מתעוררת לגבי לקוח הרוכש יותר מאשר הכמות המינימלית המזכה בהנחה או במוצר חינם, כאשר המבצע הוא למשל "המוצר השני בעשרה שקלים הזול ביניהם" או "המוצר השלישי חינם הזול ביניהם". גרוסקופף קובע, כי המבצע לא יוחל על המוצר הזול ביותר מבחינה מוחלטת, אלא על המוצר הזול שאחרי המוצר היקר ביותר. המשמעות היא מרחיקת לכת ומעניקה לצרכנים הנחות ניכרות - אם כי הגדרת המבצע ככזה החל על "הזול ביותר" תסגור פרצה זו מבחינת המוכר (כפי שמציין גרוסקופף במפורש).
כך למשל, אם מובטח שהמוצר השני יהיה בעשרה שקלים, והלקוח רכש מוצרים ב-50 שקל, 40 שקל ו-20 שקל - הוא ישלם 80 שקל (ולא 100 שקל כפי שטענו הרשתות בדיון בעליון). אם מובטחה שהמוצר השני יהיה חינם, והלקוח רכש מוצרים ב-60 שקל, 50 שקל ו-30 שקל - הוא ישלם 90 שקל (ולא 110 שקל כפי שטענו הרשתות). אין מחלוקת על כך, שאם הלקוח רכש רק שני מוצרים - הוא ישלם 90 שקל 100 שקל בדוגמה הראשונה ו-110 שקל בדוגמה השנייה.
גרוסקופף מבסס את פסק דינו על כך שהרשתות שעניינן נדון בפניו - סופר דוש, טיב-טעם וחצי חינם - הודו שהלקוח יכול לדרוש לצרף תחילה את שני המוצרים היקרים ביותר וכך לזכות בהנחה על הזול מביניהם, ולא על הזול ביותר בכל הקנייה. זאת, הן משום שמטרת המבצע היא לעודד רכישת מספר רב יותר של מוצרים, והן משום שהלקוח יכול לחלק את רכישתו בצורה מלאכותית לכמה עסקות וכך לזכות במלוא ההנחה. לאור זאת, גם במצב בו הלקוח אינו מבקש במפורש לצרף את שני המוצרים היקרים ביותר - חובתו של המוכר לעשות זאת עבורו.
מבחינה משפטית מתבסס גרוסקופף על התפיסה הפסיקתית לפיה "בבוא בית המשפט לפרש חוזים צרכניים, עליו לתת דעתו למאפיינים הייחודיים של התקשרויות צרכניות, ובראשם לחוסר השוויון המהותי המאפיין עסקות מסוג זה". כאשר בא בית המשפט לפרש חוזים כאלו שבין המוכר לצרכן, "יש להעניק מעמד מרכזי לתכלית האובייקטיבית של החוזה, קרי לאינטרסים המקובלים של עוסק הוגן וצרכן הוגן".
כאשר הלקוח אינו בוחר כיצד לצרף את המוצרים, "חובת תום הלב
מחייבת את העוסק לפעול בהתאם לטובת הלקוח, וזאת באותן נסיבות בהן מחד-גיסא בחירתו של הלקוח, לו היה נותן דעתו לעניין, ברורה מאליה; ומאידך-גיסא, פעולה בהתאם לבחירתו הנחזית של הלקוח תואמת את תכלית העסקה הצרכנית (ובענייננו, את תכלית מבצעי המכירות)". ברור ש"הלקוח המיודע היה מצרף לצורך המבצע את המוצרים היקרים ביותר תחילה, על-מנת לקבל את ההנחה המרבית ולשלם את המחיר הזול ביותר", ולכן המוכר חייב לעשות זאת עבורו.
גרוסקופף מוסיף: "הצרכן הטיפוסי סובל מחולשות שונות המונעות ממנו לפעול למען מקסום תועלתו ממימוש המבצע באמצעות שימוש מושכל בכוח הצירוף, ומציבות אותו בעמדה נחותה אל מול העוסק. על כן, ככל שברצוננו להעניק לתנאי המבצעים משמעות המתיישבת עם תכליתו האובייקטיבית של המבצע בעת שהוצע, הרי שנדרשים אנו לפרש את תנאי ההתקשרות, ובכללם את חובת תום הלב המוטלת על העוסק, באופן שימנע את ניצולה של נחיתות זו על-ידי העוסק, ויאפשר לכלל הצרכנים ליהנות מתנאי המימוש המיטביים, ללא תלות בכוח המיקוח שלהם או במאפיינים אישיים אחרים".

"אי גילוי זדוני ומכוון"
גרוסקופף. התביעה התקבלה [יונתן זינדל, פלאש 90]

גרוסקופף קיבל ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז (השופטת אסתר שטמר) ואישר להגיש תביעות ייצוגיות נגד סופר דוש, טיב טעם וחצי חינם בשל הפעלת מבצעים אלו כך שההטבה ניתנה על המוצר הזול ביותר. הוא מציין, כי מדובר בשאלה פרשנית שיש להכריע בה כבר בשלב האישור ולא להמתין לדיון בתביעה לגופה - ולכן במקרה זה, משמעות פסק הדין בעליון היא קבלת התביעה ברמה העקרונית. הדיון בתביעות הוחזר למחוזי לצורך קביעת הפיצוי שיינתן לצרכנים (בפסיקה או בהסדר).
בהסכימו עם גרוסקופף אומר השופט יצחק עמית, כי שתיקתן של הרשתות - כאשר לא הבהירו שההטבה תינתן על המוצר הזול ביותר מבין כל המוצרים - מהווה הפרה של חובת תום הלב החלה עליהן והטעיה. "אי גילוי במקרה מעין זה, הוא זדוני ומכוון, לא בעניין שולי, ולאור אופי המידע, האופי הצרכני של ההסכם ויחסי הכוחות בין הצדדים - חלה חובת גילוי על העוסק", מוסיף עמית.
השופט ג'ורג' קרא הסכים עם גרוסקופף. הרשתות חויבו בתשלום הוצאות בסך 50,000 שקל כל אחת. את התובעים ייצגו עוה"ד יצחק מירון, אלעד אלעזר ועדיאל דהן, ואת הרשתות - עוה"ד עמרם גולן, רונן קצף ושי ממת.

תאריך:  15/05/2022   |   עודכן:  15/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשנות פרו-צרכנית בעליון למבצעי "הזול ביניהם"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
ועדת השרים לחקיקה אישרה רק הצעת חוק אחת של ח"כ מהקואליציה לעומת שש הצעות חוק של האופוזיציה בשל המצב הפוליטי השברירי    יו"ר ועדת הכנסת משחרר פקקים שתקעו הצעות חוק של האופוזיציה
מירב ארד
תוקף התעודות הזמניות יעמוד על 9 חודשים במקום 3 - זאת עד סוף 2022    מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה: ביום רביעי מקווה להציג פתרון לעומס התורים בלשכות הרשות
יאיר נבות
בהלסינקי עצמה תתקיים היום ישיבת ממשלה שתאשר באופן רשמי את ההחלטה להגיש בקשת הצטרפות לברית נאט״ו, ואילו בשטוקהולם מקיימת היום רה״מ מגדלנה אנדרסון סדרת פגישות במסגרת הוועידה המפלגתית של המפלגה הסוציאל דמוקרטית, שבסופה היא אמורה להצהיר רשמית על החלטת שבדיה להגיש בקשת הצטרפות לברית נאט״ו
מירב ארד
בשנת 2021 התקיימו 24 שביתות לעומת 31 בשנת 2020    עלות ימי השביתות הסתכמו בכ-74 מיליון ש"ח לעומת כ-195 מיליון ש"ח בשנת 2020
מירב ארד
"אנחנו מהדקים את השורות כדי להמשיך את הצמיחה ולקיים את הממשלה"    הודיע כי בחודש הבא יועבר התקציב בממשלה    על הטרור הפלשתיני אמר: אסור שהעולם יהפוך את היוצרות, ושחלילה שמישהו בקרבנו יטעה. בסיפור הזה יש רע ויש טוב: הטרוריסטים הפלשתינים הם אלו שרצחו לאחרונה 19 מבנינו ובנותינו, באכזריות בלתי נתפסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il