ועדת החוץ הביטחון קיימה (יום ב', 17.5.22) דיון על היחסים הכלכליים בין ישראל לרשות הפלשתינית - בהשתתפות השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג'. בפתח הדיון, שהיה דיון חסוי, נשאו יו"ר הוועדה והשר לשת"פ אזורי דברים פתוחים לתקשורת.
יו"ר הוועדה, ח"כ
רם בן ברק: הממשלה הזו, על מורכבותה, מכילה גורמים מצד ימין ומצד שמאל, החושבים שיש צורך בפתרון כזה או אחר, אך אני מקווה כי על דבר אחד אין ויכוח - חיזוק הכלכלה הפלשתינית, חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל לרשות הפלשתינית ודאגה לרווחתם של הפלשתינים ביהודה ושומרון היא אינטרס ישראלי מובהק שכולנו צריכים לדאוג שיתקיים. אני שמח לקיים את הדיון היום ולארח כאן את השר עיסאווי פריג', אשר פועל במרץ להשיג את המטרות הללו.
השר עיסאווי פריג': "באתי לכאן מתוך דאגה ומחויבות. המשרד לשיתוף פעולה אזורי אחראי מכוח פרוטוקול פריז, הנספח הכלכלי של הסכמי אוסלו, על הוועדה הכלכלית המשותפת (ה-JEC). מהות הוועדה היא עידכון מכסות ייבוא לרשות הפלשתינית והיבטי אסדרה אחרים. בתקופתו של
סילבן שלום כשר לשיתוף פעולה אזורי התקבלה החלטת ממשלה לפצל את סמכות הוועדה בין משרד האוצר למשרד לשיתוף פעולה אזורי. משרד האוצר אחראי על כל הנושא הפיסקאלי ושאר הדברים נשארו תחת ה-JEC, שנפגשה בפעם אחרונה ב-2009.
"עם כניסתי לתפקיד קיימתי סדרת מפגשים בין שרים ישראלים לעמיתיהם ברשות הפלשתינית, בהם שרי הבריאות, הגנת הסביבה, שר הביטחון גנץ נפגש מספר פעמים עם אבו מאזן, השר במשרד האוצר חמד עמאר נפגש עם שר האוצר הפלשתיני - דברים שלא התרחשו 10 שנים וזו תחילתו של שינוי.
"התחלתי מהלך לכינוס ה-JEC. מאז אני נתקל בחומת ברזל שמונעת מאיתנו לכנס את הוועדה. יש בינינו הסכמה בין מרכיבי סיעות הקואליציה שלא מקדמים את הסוגיה המדינית, אך שצריך לחזק את הכלכלה הפלשתינית. למרות זאת לצערי ה-JEC לא מתכנסת. יש וועדות האחרות כמו וועדות המים והתקשורת המשותפות, מפגשים עם אנשי מקצוע, אבל מפחדים לכנס את ה-JEC.
הרשות הפלשתינית נמצאת במשבר פיננסי, היא איבדה את שליטתה בשטחי הגדה. היא לא שולטת מעבר לרמאללה במילימטר אחד, הצפון והדרום מתנהלים באופן כמעט עצמאי. אני מודאג מאוד, לכן פניתי ליו"ר הוועדה בינואר כדי לקיים דיון לעומק בתקווה שאכן נתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי.
המשך הדיון, כאמור, היה חסוי, אך להלן נקודות עיקריות מחלק זה:
השר פריג' שיתף את חברי הוועדה בשיחות ופגישות שקיים במסגרת ועידת המדינות התורמות בבריסל בשבוע שעבר. פריג' אמר כי יכול היה להציג לאנשי הוועידה שבשבעת החודשים האחרונים נעשתה יותר התקדמות מאשר בשבע השנים שלפניהן. הוא הדגיש כי הדבר הוא תולדה של שיתוף הפעולה אשר הוא והמשרד לשיתוף פעולה אזורי מקבלים משרי הממשלה והדרגים השונים במשרדי הממשלה.
עם זאת, ציין השר פריג', כי הקהילה הבינ"ל מפעילה לחץ רב על ישראל להתקדמות נוספת, בהקדם, עוד לפני הוועידה הבאה בנובמבר, כאשר הלחץ העיקרי הוא על כינוס ה-JEC, ולכן מדובר במהלך שיהווה תשובה והסרת לחץ בינלאומי.
קיזוז כ-50 מיליון שקל בחודש מכספי המיסים המועברים למשפחות מחבלים פריג' אמר כי
האיחוד האירופי עוצר כספים לרשות הפלשתינית בשל תכני הסתה בספרי לימוד, והאמריקנים עצרו תרומות בשל חוק 'טיילור פורס', אך גם האירופים וגם האמריקנים פעילים בנסיונות לגייס כספים עבור הפלשתינים ממדינות וממקורות אחרים.
הוא אמר כי הרשות הפלשתינית לכודה במשבר משולש: משבר כלכלי פיננסי חריף; ומשבר לגיטימציה כפול וחריף מאי פעם: משבר פנימי מול החברה הפלשתינית ומשבר בזירה הבינ"ל ובתוך כך בעולם הערבי.
השר ביקש להבהיר לחברי הוועדה כי
ישראל ממשיכה לקזז כ-50 מיליון שקל בחודש מכספי המיסים שישראל גובה עבור הרשות הפלשתינית, בגין הכספים שהרשות מעבירה למשפחות של פעילי טרור. פריג' אמר כי מתחילת הגבייה כבר הצטברו מעל למיליארד ושבע מאות מיליון שקל. לאורך הדיון ביקש השר מפריג' מחברי הוועדה מספר פעמים כי יסייעו בידיו להסיר את ההתנגדויות בממשלה לכינוס ה-JEC, והדגיש כי אינו מבקש לפתוח את הסכמי פריז, אלא לעדכן אותם. לדבריו, מאז ההסכמים לא עודכנו רשמית נתונים רבים, למרות חלוף הזמן והגידול באוכלוסייה, ובהם כמויות המוצרים שמותר לרש"פ לייבא מחו"ל, ההתחשבנות בין ישראל לרש"פ על אגרות מעבר, ואפילו גובה התשלום שישראל גובה מהפלשתינים על עצם הגבייה של המיסים עבורם.
השר פריג' אמר כי כינוס ה-JEC יכול להיות שער לשינויים כלכליים נוספים: החל מהניסיון ליישם גם ברש"פ את החוק האוסר פרסומים המעודדים עישון, ועד לנסות להחיל ברש"פ את חוק הגבלת השימוש במזומן. השר פריג' הדגיש כי כל עוד חוק זה לא חל ברשות הפלשתינית, גורמי הכלכלה השחורה בישראל ימשיכו להלבין את המזומן שלהם דרך הרשות ללא יכול ישראלית לפיקוח מספיק.
בהקשר זה בישר לחברי הוועדה כי מחודש אוגוסט הקרוב, יוכלו מעסיקים ישראלים לשלם משכורות לעובדי הפלסטיים החוקיים שלהם בהפקדה ישירות לחשבון הבנק, ולא יצטרכו לשם להם במזומן. הדבר יביא להמשך צמום השימוש במזומן בישראל, ולהגברת הפעילות והיציבות של מערכת הבנקאות הפלשתינית.
ח"כ
אורית סטרוק ביקשה לפני הדיון מיו"ר הוועדה לשנות את סיווג הדיון, ולפתוח אותו לכלל חברי הכנסת ולתקשורת. בבכתבה לרם בן-ברק כתבה: "מבדיקות שערכתי לאחרונה, עולה כי שר הביטחון
בני גנץ, יחד עם השר לשת"פ אזורי עיסאווי פרייג', מובילים סידרה של שינויים מרחיקי-לכת בתחום גביית המיסים עבור הרש"פ ע"י ישראל. שינויים אלה, שעיקרם העברת גביית המיסים לידי הרש"פ, מנוגדים לעקרונות היסוד של הסכמי פריז, שנועדו למנוע מהרשות הפלשתינית עצמאות כלכלית, וממילא מדובר בשינויים המקדמים הלכה-למעשה את הקמתה של מדינה פלשתינית 'בדלת האחורית', במחשכים, ללא הסכמה לאומית, וללא דיון פרלמנטרי פתוח.
יתרה מכך: העברת גביית המיסים לידי הרש"פ תסכל, בפועל, את החוק להקפאת כספי טרור שחוקקה הכנסת, ותאפשר לרשות הפלשתינית להמשיך לממן טרור נגד ישראל באין מפריע". בקשתה נדחתה.