X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הפגנה מול בית בנט ברעננה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
בג"ץ: לא נקבע היכן יתגורר נפתלי בנט
הורה לשנות כמה מן התנאים במתווה ההפגנות מול ביתו ברעננה כדי להפחית את ההפרעה לתושבים מותח ביקורת חריפה על ביצוע העבודות ברעננה בלא היתר, על התמשכות העבודות במעון בירושלים ועל ההגשה המאוחרת של חוות הדעת בנוגע למעמד המעון ברעננה

בג"ץ דחה ברובן (יום ד', 18.5.22) את העתירות בנוגע להפגנות המתקיימות ליד ביתו הפרטי של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ברעננה. השופט נעם סולברג אומר כי בית המשפט לא יורה לבנט היכן להתגורר - ברעננה או במעון בירושלים. במקביל הוא מותח ביקורת על התמשכות השיפוצים בירושלים, על אי-הגשת חוות הדעת בנוגע להתאמת הבית ברעננה ועל ביצוע העבודות בו ללא היתר בנייה.
העתירות הוגשו בידי עיריית רעננה ובידי תושבים המזוהים עם מתנגדי בנט וממשלתו. הטענות המקוריות היו נגד הרעש והמטרדים שגורמות ההפגנות; מאוחר יותר יצאו התושבים גם נגד העבודות המבוצעות בבית והגבלות התנועה באזור משיקולי ביטחון ואבטחה. בעקבות הערות השופטים, חזרו בהם התושבים מן הטענות בנושא השני; סולברג אומר שהם רשאים לפנות לערכאה המתאימה.
בדומה לכך דוחה סולברג את טענותיהם לפיהם המעון ברעננה הפך לרשמי. שאלה זו אינה דורשת הכרעה בדיון זה, "היא נעדרת נפקות מעשית. דומה, כי מטרתה אינה אלא ללבות את אש המחלוקת". מה עוד, מעיר סולברג, שאם תתקבל הטענה לפיה מדובר במעון רשמי - הרי שהדבר יהיה נגד האינטרס של התושבים עצמם, משום שיהיה מקום להרחיב את זכות ההפגנה.
הוא גם דוחה את הטענה לפיה יש לחייב את בנט להתגורר בירושלים, משום שכך ישוב השקט לשרור ברעננה: "בין אם הדבר נושא חן בעיני הציבור, בין אם לאו, ראש הממשלה בן-חורין לקבוע את מקום מגוריו, אם במעונו הפרטי, או במעונו הרשמי, ולא ניתן לחייבו להתגורר במקום זה או אחר. עניין זה נתוּן למשפט הציבור; לא ניתנה סמכות לבית המשפט להכריע בו".

נותר לדיון רק אופן ההפגנות

לגופן של העתירות מזכיר סולברג את מעמדה הרם של הזכות להפגין, לצד הצורך לאזן אותה מול זכויות אחרות, ואת הפסיקה בנוגע להפגנות מול בתיהם של אנשי ציבור. עוד הוא אומר כי השאלות לגבי זמן ההפגנות ומיקומן הפכו לתיאורטיות, שכן בפועל ההפגנות מתקיימות בעיקר במוצאי שבתות, עם כמה עשרות משתתפים ותוך שהמשטרה אוכפת את המתווה שקבעה להן. לכן, בג"ץ לא יידרש לטענות אלו שאינן מעשיות. עוד מציין סולברג, כי השופטים רשמו לפניהם את הודעתה לפיה במקרה הצורך תעדכן את המתווה. הוא מעיר, כי ייתכן שהמתווה - המאפשר הפגנות שלוש פעמים בשבוע בסמוך לבתי מגורים שקטים - היה מצדיק התערבות, אלמלא השינוי בפועל.
כל שנותר לדיון, ממשיך סולברג, הוא אופן קיום ההפגנות - ובעיקר הגבלת הרעש שיוצרים המפגינים. המשטרה אסרה "גרימת רעש חזק או בלתי סביר בכל שעה ובכל דרך שהיא", והתירה הקמת רעש תוך כדי ההפגנות (למשל בתופים וצופרי אוויר) במשך שעתיים במצטבר ולא יאוחר מהשעה 21:30; עד 23:00 בימי השבוע ועד 24:00 במוצאי שבתות הותר השימוש באמצעי רעש פחותים. סולברג החליט להטיל שתי מגבלות נוספות: איסור הקמת רעש בשעות 16:00-14:00 ואיסור שימוש באמצעי הגברה גם במוצאי שבתות לאחר השעה 23:00. הוא גם הורה למשטרה לאכוף את הוראות המתווה בנוגע לעוצמת הרעש ולמדוד אותו בהתאם לתקנות הרלוונטיות.
סולברג מדגיש: "קביעה זו, לגבי דרך אכיפת הוראות הדין, אינה אמורה לפגוע בזכות ההפגנה, שעל חשיבותה הרבה עמדתי לעיל. האפשרות להשמיע 'קול מחאה' - נותרה כפי שהיתה. ברם - החופש להפגין אינו חופש להפריע. אומנם ככלל, הפרעה, כפועל יוצא של הפגנה, שמקור כוחה בחופש הביטוי - ראויה להכלה. אולם השמעת רעש בלתי- סביר, להבדיל מרעש 'רגיל', נאסרה על-פי הדין, מאז ומתמיד, וזאת גם בעת קיום מחאות והפגנות". מדובר אומנם במשימה מורכבת יחסית, אך היא מחויבת על-פי הדין - מוסיף סולברג.

דורש מן הממשלה בדק בית

סולברג מתייחס גם לעובדה שהפרקליטות יידעה רק באיחור את בג"ץ בנוגע לקיומה של חוות דעת של היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה, שולמית ברנע-פרגו, בדבר זכויותיו של בנט במעונו הפרטי, ב"סיטואציה שבה מתבקש מעון פרטי לשמש מעון רשמי". אומנם בדיעבד התברר שלחוות דעת זו לא הייתה השלכה על הפסיקה, אך ברור שהיה צורך לצרף אותה לתגובה המקדמית של המדינה, מדגיש סולברג. הוא מקבל את עמדת הפרקליטות, לפיה מדובר בטעות של משרד ראש הממשלה, אך דורש מן הממשלה לערוך בדק בית כדי לברר כיצד היא התרחשה.
עוד הוא מעיר על כך שהעבודות במעון ברעננה כמעט הושלמו - אך הליכי התכנון והרישוי מצויים רק בראשיתם. "את הנוהג שלפיו 'תחילה בּוֹנים, ורק אחר כך פונים', יש לשרש מן היסוד... החובה לשמור על הכללים הללו, נכונה מקל וחומר, מקום שבו עסקינן בבנייה הנעשית לצרכי ציבור. בן בנו של קל וחומר, שעה שהבנייה מתבצעת עבור ראש הרשות המבצעת - הוא ראש הממשלה". סולברג גם רואה בחומרה יתרה את טענת הממשלה בתחילת הדיון, לפיה השכנים יכולים להשיג נגד עבודות הבנייה במסגרת הליכי התכנון - כאשר כעת מתברר שהם לא החלו.
לבסוף מתייחס סולברג לסחבת בביצוע השיפוצים במעון בירושלים - בשל מורכבות ביטחונית, ענייני שימור, דרישות חדשות וסכסוכי עבודה. "דומה כי כל עיכוב שניתן להעלות על הדעת, התכנס ובא כדי 'לתקוע מקלות' בגלגלי השיפוץ. משמעות הדבר, כי המצב הבעייתי, שבו ראש הממשלה אינו יכול להעתיק את מגוריו למעונו הרשמי (אף שנמסר לנו בדיון כי הוא מעוניין לעשות כן) ו'להעלות את ירושלים על ראש שמחתו' - הולך ונמשך, וסביר להניח כי יוסיף להימשך גם בעתיד הנראה לעין... מצופה היה, כי משיבי הממשלה ימקדו את מאמציהם בהתנעת תהליך הבנייה במעון הרשמי בירושלים, כך שניתן יהיה להשלים זה הבניין, ולברך על המוגמר".

תמונה עגומה ומינהל בלתי תקין

השופט יוסף אלרון אומר כי במסגרת הדיון התגלו תמונה עגומה ומינהל בלתי תקין בנוגע לאיחור בהגשת חוות הדעת לגבי מעמדו של המעון ברעננה. הוא מקבל את הטענה שהדבר לא נעשה בכוונה, אך "התנהלות שכזו קשה עד מאוד להלום. במילה 'שגגה' נעשה שימוש תכוף, אולם אין בה כדי לתקן את הפגם או לעמעמם את חומרתו. 'שגגה' זו התמשכה על פני חודשים רבים, ויש לתמוה על כך".
אלרון מוסיף: "בכל הנוגע להתנהלות המדינה ביחס לעבודות הנדרשות בבית ראש הממשלה ברעננה ובמעון ראש הממשלה בירושלים, מתקבל רושם מטריד כי הדברים נעשים ללא יד מכוונת ותוך הגררות שאיננה ברורה. במענה לשאלתי מיהו הגורם שקיבל החלטות בעניין, התקבלה תשובה עמומה ובלתי מספקת - 'משרד ראש הממשלה'. סתמו ולא פירשו... התנהלות המדינה בסוגיה זו, וגרירת הרגליים ביחס לביצוע העבודות הנדרשות במעון ראש הממשלה בירושלים, גרמה סבל רב לדיירים תמימים אשר שכונתם הפכה למוקד הפגנות למשך מספר חודשים. שכנים מסוימים נאלצו לסבול בשל עבודות הבנייה המאסיביות, אחרים בשל הגבלות תנועה או מקיום ההפגנות בסמוך לביתם. אלה גם אלה כך נדמה - לא ידעו את נפשם ממצב דברים זה שנכפה עליהם, ועל כך יש להצר".
השופט עופר גרוסקופף מוסיף, כי ככל שמדובר בהפגנה מול מעונו הפרטי של איש ציבור - "מקום חלופי להפגנה יסכון אם, ורק אם, הפגיעה הנגרמת לתושבים השכנים ממימוש זכות ההפגנה בו פחותה משמעותית מהפגיעה הנגרמת מקיום ההפגנה מול בית נבחר הציבור, כגון שהמקום החלופי מצוי בסמיכות לשטח ציבורי החוצץ בינו לבין בתי המגורים, או כשהמרחק בין השטח החלופי לבין מגורי התושבים הוא משמעותי דיו על-מנת לצמצם את הפגיעה, ולהביאה לגדר הנסבל".
עוד אומר גרוסקופף, כי כאשר יסתיימו השיפוצים במעון בירושלים, "ניתן וראוי יהיה להחמיר את הדרישות המוצבות ביחס למקום החלופי המאושר להפגנות, באופן שיצמצם את הפגיעה הנגרמת לתושבי רעננה. ודוק, החמרה זו אין משמעה כי לא תתאפשר הפגנה ברחבי העיר, אלא שמיקום ההפגנות יעודכן באופן שירחיק אותן במידה נוספת מבתי המגורים, ויפחית את הפגיעה ביושביהם". גם הוא מצטרף לביקורת על ביצוע העבודות ברעננה בלא היתר ועל התמשכות העבודות בירושלים.
הממשלה חויבה בתשלום הוצאות בסך 7,500 שקל בכל עתירה. את העירייה ייצגו עוה"ד אילנה בראף ולימור דניאלי-שוסטר, את התושבים ייצג עו"ד אוריאל נזרי, את הממשלה ייצגה עו"ד מוריה פרימן, ואת המבקשים להצטרף - עוה"ד גלי נגדאי, אוהד שפק ומתן גוטמן.

תאריך:  18/05/2022   |   עודכן:  18/05/2022
+לפיד הנחה לסגור את שלוחת משרד החוץ בת"א
11:27 19/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

נשקלת האפשרות לסגור את המשרדים בצ׳מפיון ולהעתיק את הפעילות לירושלים למרות שבמכרזים נכתב שהיחידה תפעל מת"א  ▪  העובדים: נקמנות מצד השר על הפרסום לפיו הוא מקיים פגישות שלא במגדל צ'מפיון

לפיד. נקמנות אישית או החלטה מקצועית? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+חוק הגבלת כהונה גווע סופית
19:20 18/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

המליאה ננעלה מבלי שנמסרה הודעה על הצבעה, למרות שהמועד האחרון עומד לפוג  ▪  בקואליציה החליטו כי בהיעדר 61 בקואליציה לא יביאו אותו להצבעה  ▪  המשותפת סירבה לתמוך במקרה שההצבעה על החוק תהפך להצבעת אי-אמון

מנסור עבאס, יאיר גולן ואלי אבידר [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביר קארה / Abir  kara  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אבידר / Eli Avidar  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  בני גנץ / Benny  Gantz  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוסף אלרון  יועז הנדל / Yoaz  Hendel  יחיאל משה טרופר / Yehiel  Tropper  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy  מאיר כהן / Meir  Cohen  מוריה פרימן / Moria Friman  מירב כהן / Meirav  Cohen  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מתן כהנא / Matan  Kahana  נחמן שי  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  נעם סולברג / Noam Sohlberg  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  עופר גרוסקופף / Ofer Groskopf  עידן רול / Roll Idan  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  קארין אלהרר / Karin  Elharar  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: לא נקבע היכן יתגורר נפתלי בנט
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כמה יעלה שיפוץ ביתו של לפיד? ל"ת
שיפוץ זוחל בבירה   |  18/05/22 22:07
2
50 מליון ש"ח - מינהל בלתי תקין
א.ל. ר"ג  |  19/05/22 12:32
 
- בזבוז הכספים
האמיתי  |  19/05/22 15:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 36
עידן יוסף
המליאה ננעלה מבלי שנמסרה הודעה על הצבעה, למרות שהמועד האחרון עומד לפוג    בקואליציה החליטו כי בהיעדר 61 בקואליציה לא יביאו אותו להצבעה    המשותפת סירבה לתמוך במקרה שההצבעה על החוק תהפך להצבעת אי-אמון
אפרים הלפרין
צפיתי באינטרנט בראיון המוקלט של עמית סגל ויאיר לפיד    עמית נראה מתוח ולפיד נראה נינוח    לפיד הוא תותח של מילים    תשובותיו של לפיד נשלפו לפני שנשאלו השאלות    לפיד הוא נמ"ר של נייר - נודניק ממדרגה ראשונה העשוי מנייר ממש כשם שהיה מעל דפי ידיעות אחרונות
מירב ארד
ציין: החזרה לכנסת משמעותית מול השותפים הקואליציונים כגורם מייצב"    על ההילולה במירון ציין: הושרעו 60 מיליון ש"ח - פי 4 מבשנים קודומות. עושים הכל באסון לא יחזור
מירב ארד
למרות עליית מחירי החיטה בעולם, עלייה במחירי האנרגיה, בשרשראות האספקה וחומרי הגלם, עמדתי היא כי אין סיבה לחרוג ממדיניות הפיקוח הקיימת    ציינה כי "הלחם המפוקח הוא מוצר בסיסי, שצריך להיות נגיש בכל בית"
עידן יוסף
לראשונה מזה עשרות שנים, הוועדה המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה החליטה סופית להמליץ להסיר את הפיקוח הממשלתי ממחיר הלחם, לאחר שהוחלט כי בשוק קיימת תחרות מספקת בין מאפיות    לפי ההערכות, ביטול הפיקוח יגרור התייקרות חדה של הלחם האחיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il