לקראת דיון הוועדה לקידום מעמד האישה שיתקיים בשבוע הבא ויעסוק בדיווח לוועדה לפי סעיף 9(א1) 5 לתקנות למניעת הטרדה מינית - דיווח המוסדות להשכלה גבוהה לשנת 2021 - נחשפים נתוני המוסדות להשכלה גבוהה המדווחים ומהם עולה כי 142 מוסדות אקדמיים מתוך 152 מוסדות העבירו לוועדה דיווח כמתחייב.
מדובר בעלייה משמעותית ביחס לשנים קודמות: בשנת הלימודים התשפ"א הוגשו 121 דיווחים, בשנת תשע"ט הוגשו 106 דיווחים, ביחס לשנת הלימודים תשע"ו הוגשו 65 דוחות, ובשנה שלפני (ביחס לשנת הלימודים תשע"ה) הוגשו 35 דוחות סך הכל. על-פי הרישומים לוועדה יש כעשרה מוסדות שלא דיווחו כלל ובהם: המכללה האקדמית לחינוך וספורט אוהלו, מ"א הגליל העליון מרכז קלור למוזיקה ומכון בית יעקב ירושלים. בוועדה הדגישו כי הרוב המכריע של המוסדות דיווחו לפי הפורמט האלקטרוני האחיד שגובש.
יחס לא פרופורציונלי בין מספר הסטודנטים למספר האחראיות
מניתוח נתוני המוסדות לגבי סוגיית חובת מינוי האחראיות עולה כי מרבית המוסדות מקיימים את החובה למנות אחראית וכן את החובה למנות לפחות שתי אחראיות כאשר יש במוסד למעלה מ-2,000 תלמידים. עם זאת, העירה עו"ד ענת מימון היועצת המשפטית לוועדה כי "יש מקום לשנות את היחס המוצע לגבי מספר האחראים למוסד, כדי למנוע מצב בעייתי שבו במוסדות עם אלפי סטודנטים ימונו רק שניים, כפי שנדרש בתקנות".
כך לדוגמה במוסד הגדול ביותר, אוניברסיטת תל אביב עם 29,596 סטודנטים, יש שתי אחראיות בלבד. כך גם באוניברסיטת בן-גוריון, בה יש 19,966 סטודנטים - ישנן רק שתי אחראיות, וזאת בשונה מהדיווח לגבי שנת הלימודים שעברה בה דווח על ארבע אחראיות. בנוסף, ישנם מוסדות רבים בהם יש אחראית אחת בלבד על קרוב ל-2,000 סטודנטים. לפיכך מוצע לשקול לשנות את היחס בין מספר סטודנטים לאחראית במוסד ליותר מאשר רק 2:>2,000; 1:<2,000, יש לשקול אימוץ כלל לפיו מספר האחראיים יעלה בהתאמה ככל שמספר הסטודנטים יעלה (לדג' אחראית אחת לכל 1,000 סטודנטים, וכך לדוגמה במוסד עם 5,000 תלמידים ימונו לפחות 5 אחראיות).
בוועדה ציינו כי לפי הוראות התקנות כדי לאפשר גישה נוחה לאחראי בהתחשב במספר המקומות ופיזורם הגאוגרפי ויש למנות יותר מאחראי אחד. "במרבית הדיווחים שהועברו לוועדה אין התייחסות לפיזור הגאוגרפי של המוסד ולפיכך קיים קושי לדעת האם דרישה זו מתקיימת. מוצע להוסיף לפורמט הדיווח נתון בדבר מספר הקמפוסים של כל מוסד ומקומם הגאוגרפי וכן המקום שבו נמצאת האחראית, ונתונים בדבר מינוי אחראיות בהתאם לנתונים אלו", הדגישה עו"ד מימון.
אין אחראים מקרב הסטודנטים
סוגיה נוספת שעלתה מסיכום הוועדה מגלה כי רובן המכריע של האחראיות נמנה על הסגל האקדמי או המנהלי וכמעט ואין אחראיים מקרב הסטודנטים ולכן המליצה הוועדה לבחון את הגברת השיתוף של הסטודנטים ושל אגודות הסטודנטים במוסדות השונים.
תלונות ופניות לגבי הטרדה מינית: בכלל המוסדות שדיווחו היו 298 פניות לאחראיות מתוכן הוגשו 215 תלונות רשמיות והשאר היו שמועות, פניות ותלונות בעילום שם. מדובר במספר נמוך יחסית ביחס למספר המוסדות (מתוכם כאמור להלן יש חלק גדול שדיווח שלא היו אצלם תלונות או פניות כלל) וביחס למספר הרב של הסטודנטים שלומדים במוסדות אלה.
מוסדות ללא תלונות
ישנם כ-93(!) מוסדות בהם אין תלונות, פניות או שמועות על הטרדה מינית כלל, זאת למרות שבחלק גדול ממוסדות אלו לומדים אלפי סטודנטים, בנוסף יש עוד כ-14 מוסדות בהם יש תלונה או פנייה אחת בלבד.
יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן המליצה לעשות בדק-בית ולבחון את פעילות המוסדות האלו בתחום, שכן היעדר תלונות ופניות לחלוטין יכול להעיד על בעיה בנגישות האחראית או במודעות לנושא ולדרך ההתמודדות עם הטרדה מינית. לכך יש להוסיף שישנם מספר לא מבוטל של מוסדות בהם ניתן לזהות כבר מגמה של היעדר תלונות או פניות בכל דיווח שהם מגישים, בכל שנה.
טיפול מהיר בתלונות
מסיכום הנתונים לקראת הדיון הקרוב מסתבר כי הרוב המכריע של התלונות טופל בתוך שבועות ספורים מיום שהוגשו. מדובר בפרק זמן סביר שעומד בקנה אחד עם דרישת התקנות לבירור התלונה "ביעילות וללא דיחוי". בירור תלונות אחדות נמשך מספר חודשים.
אשר לפרסום פסקי הדין ואופן הטיפול בתלונות: באוניברסיטת תל אביב בחרו לפרסם את פסקי הדין ואת אופן הטיפול בתלונות, ובוועדה הציעו לבחון אימוץ מדיניות דומה, כחובה או כהמלצה, במוסדות אחרים.
בסוגיית חובת עריכת השתלמויות לאחראית: בכ-45 מוסדות מתוך המוסדות שדיווחו לוועדה, אחת האחראיות או יותר לא עברו השתלמות בהיקף הקבוע בתקנות (18 שעות לפחות), או לא פרטו בדוח כמה שעות השתלמות עברו האחראיות.
בוועדה ניתחו את דיווחי פעולות הדרכה לסגל ולסטודנטים ומהם ניתן לראות כי במרבית המוסדות המדווחים ננקטו אמצעים שונים של הדרכה והסברה. האמצעים הנפוצים הם: הדרכות, סדנות, הצגות, הפצת לומדה, תליית שלטים ופוסטרים ברחבי הקמפוסים ועוד. במספר מוסדות בהם העבירו הדרכות דיגיטליות באמצעות לומדה - ביצעו את הלומדה רק חלק מהסטודנטים ומהסגל ולכן בוועדה טענו כי יש לבחון כיצד להעלות את שיעורי ההשתתפות בפעילויות שכאלה, לרבות בלומדות אלקטרוניות.
אנשי סגל קיבלו הצעות לקשר מסטודנטים
השנה ישנם מספר דיווחים בהם מרצים ואנשי סגל קיבלו הצעות לקשר מסטודנטים ולכן הומלץ לבחון ייזום הכשרות והסברה גם בכל הנוגע של פניות והצעות לקשר מצד סטודנטים לסגל אקדמי.
קיום הדרכות מותאמות בנושאים שונים: הוסבר כי כדאי לבחון התייחסות של המוסדות למקרים של הטרדות שמתרחשות מחוץ לכותלי המוסד הלימודי (לדוגמה בהתנסויות מעשיות וטיפוליות) ומה מקומו של המוסד בטיפול במקרים מסוג זה. כן יש לבחון ולהבהיר את אחריות המוסדות להטרדות מיניות שמתרחשות במרחב המקוון. באחד המוסדות התקיימו הדרכות הנוגעות למרחב המקוון - הוועדה מציעה לבחון אימוץ הדרכות מסוג זה במוסדות נוספים, במיוחד בתקופה שבה הלמידה המקוונת הפכה לכלי משמעותי ונפוץ.
המלצה נוספת ביקשה לבחון הדרכות בנושא מוגנות במרחב של מעונות סטודנטים, באוניברסיטת תל אביב ישנה התייחסות לסוגיות של הטרדה וביטחון במעונות.
לגבי הדרכות ייעודיות לקבוצות שונות: באוניברסיטת בן-גוריון התקיימה הדרכה שעניינה "הטרדה מינית של סטודנטיות ערביות במוסדות להשכלה גבוהה". מוצע לבחון ולאמץ הדרכה כזו במוסדות נוספים. באוניברסיטת תל אביב התקיימה הדרכה ייעודית ללהט"ב ולטרנסג'נדרים - גם פה מוצע לבחון ולאמץ הדרכה מסוג זה במוסדות נוספים.
בבצלאל דווח על ביצוע הכשרה ייעודית לסטודנטיות בשלוחה החרדית של המוסד, ההדרכה בוצעה בהתאם לקהל היעד. במספר מוסדות ניתן לראות נוכחות נמוכה מאוד בהדרכות ובהרצאות שהתקיימו - יש לבחון כיצד להגביר מודעות והגעה לפעילויות ההדרכה שמתקיימות. במרכז האקדמי פרס צויין כי הוקצה חדר נפרד לפעילות האחראית, מוצע לבחון אם יש מקום לייצר הנחיה או המלצה ליצירת מרחב בטוח ונגיש, גם פיזית, ביתר המוסדות.
יו"ר הוועדה סיכמה: ״מוסדות רבים הגישו דיווחים, אך עבודה רבה עוד לפנינו. מוסדות ההשכלה שלא דיווחו על מקרי הטרדה, ואלה שדיווחו על מקרים ספורים למרות שלומדים בהם אלפים, מעוררים שאלות קשות. המשימות הן לוודא שיש מספר מספיק ממונות בפריסה גאוגרפית רחבה, להבטיח כי לסטודנטים וסטודנטיות יש גישה נאותה אליהן, ולהגביר את מעורבות הסטודנטים בהליכים כדי שיהיו כמה שיותר שקופים, מכילים ושוויוניים. נמשיך לעקוב ולפקח״.