עוד מכה לקואליציה: במחאה על רפורמת מיכאלי-ליברמן להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית ועל מהלכים חד-צדדיים מצד משרד החקלאות, הודיע יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ
מיכאל ביטון על ביטול כל ישיבות ועדת הכלכלה וועדות המשנה שלה ועל כך שלא יגיע להצבעות במליאה, למעט אי-אמון. לדבריו, בהמשך ישקול גם להצביע נגד במליאה.
לדיון השלישי ברפורמה, שהתקיים בשעת בוקר מוקדמת (08:15) בוועדת הכלכלה, הגיעו לא פחות מעשרה חברי כנסת, חלקם מהגליל ומהנגב, למרות שמדובר בשעה חריגה, שכן רוב הדיונים נפתחים בסביבות השעה 9 בבוקר. כזכור, בשבוע שעבר נעל יו"ר הוועדה ח"כ ביטון את הדיון, לאחר שראש אגף בכיר כלכלה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, נעה ליטמנוביץ, השיבה בשלילה או בגמגום לדרישות הוועדה לתקן את הרפורמה. בתגובה הודיע ביטון לראש הממשלה ולשרי האוצר והתחבורה כי אם לא יקבל תשובה חיובית ל-70 עד 80 אחוזים מהשאלות שהעלה או שהרפורמה תוקפא עד חוק ההסדרים, יראה עצמו לא מחויב למשמעת קואליציונית.
"שלא יהפכו את זה לפוליטי ויקשקשו", אמר ביטון. "אל תפגעו בחקלאים בצפון ובחלשים בתחבורה הציבורית ותקבלו אותי שותף. עד אז לא אצביע במליאה, אולי בהמשך אף אצביע נגד. אם יש מנהיגות בישראל, ראש ממשלה וראש ממשלה חליפי, ניתן למנוע פגיעה. גם שינוי של 70-80 אחוז אקבל, או שתדחו את הרפורמה ובצעו אותה בהסכמה איתנו. לגבי החקלאות – לעצור הכל עד להסכמה עם החקלאים, כולל התקנה שנדונה בוועדת החינוך. מה שכואב לי זה הפגיעה בעניים. אם היו עושים רפורמה בלי לפגוע בעניים - מחלנו על כבודנו. יגידו עכשיו שזה פוליטי וזו רדיפה אישית, אבל בסוף באופקים, בבית שאן, בטבריה, מצפה רמון, קריית שמונה, שדרות – מחיר התחבורה הציבורית עלה ב-130%. שום דבר לא התייקר ככה. ואתם רוצים להסתיר את זה מעיני הציבור? חשבתם שזה יעבור בשקט? לא במשמרת שלנו".
ביטון ציין בפתיחת הדיון כי קיבל אתמול מכתב ארוך משרת התחבורה
מרב מיכאלי. לדבריו, המכתב מלא מילים ונעדר מעשים. לליטמנוביץ, שהגיעה לדיון לבד, לא היה מה לבשר והיא ניסתה לגונן על הרפורמה. ביטון שאל מדוע לא הגיעו לדיון המנכ"ל או הסמנכ"ל ונענה כי היא מסתדרת. לקראת סיכום הדיון הגיע יועץ משפטי מ
משרד התחבורה, אך מכיוון שאיחר לא ניתנה לו זכות הדיבור. ביטון שאל כמה נוסעים קבועים וכמה מזדמנים, וליטמנוביץ השיבה שיש כמה דרכים למדוד זאת, אך היא אינה זוכרת זאת בעל פה.
חברי הכנסת מחו על הסקר המתוקשר שהשיקה אתמול הרשות לתחבורה ציבורית וחלקם אף דרשו לבטלו. ח"כ מופיד מרעי (כחול לבן) אמר כי מדובר בסקר לא מקצועי, וציין כי למשרד התחבורה יש די והותר נתונים ומידע מהציבור שעל בסיסם ניתן לערוך סקר רציני. ח"כ
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית): אמרה כי זהו סקר פופוליסטי שנועד לצורכי בחירות, שכל מטרתו היא לקדם
תחבורה ציבורית בשבת למרות שוועדת הכלכלה קבעה שמשרד התחבורה אינו מוסמך לכך בחוק. ח"כ
אורי מקלב (
יהדות התורה) החרה החזיק אחריה. ביטון שאל האם לא הגיוני שרפורמה תבוא אחרי הסקר ולא לפניו, וליטמנוביץ השיבה כי המשרד עורך סקרי שביעות רצון ומשתמשים בהם. היו"ר השיב כי זו אינה תשובה של חוקרת שאמורה להתבסס על עובדות.