ועדת הכלכלה, אישרה (יום ג', 14.6.22) לקריאה ראשונה הצעת חוק ממוזגת, של ח"כ
לימור מגן תלם ושל ח"כ
רון כץ, לתקן את חוק הגנת הצרכן העוסק בביטול עסקות בענף התיירות. ההצעה נועדה לאפשר לעוסקים הישראלים בענף התיירות להציע גם חופשות ללא זכות ביטול, דבר שהחוק כיום מונע מהם, כאשר המטרה היא לאפשר גם לתיירנים הישראלים להציע לצרכן חופשה זולה יותר ללא זכות ביטול.
ח"כ רון כץ: "הצעת החוק מציעה מצב מקובל בעולם - לאפשר למלונות למכור חופשות במחירים זולים על-ידי הצעת עסקה בלתי ניתנת לביטול, תוך קבלת ודאות לעסקה. מבדיקה שעשינו באנגליה ובמקומות נוספים זה מוזיל את החופשות בלפחות 15 אחוז. אין פגיעה בצרכן כי לא מבטלים לו את זכות הבחירה. כיום חופשות בישראל הן כמעט לעשירים בלבד ואת זה אנו רוצים לתקן. הנושא יהיה בפיקוח הוועדה, ואם המחירים לא ירדו - לא נמשיך עם זה".
ח"כ לימור מגן תלם: "הצעת החוק מטיבה עם הצרכנים ומאפשרת להם להזמין עסקת נופש יותר בזול. אם בכל העולם יש שתי חלופות: כולל אפשרות ביטול ובלי ביטול אז גם בארץ. חשבנו על מנגנון של הוראת שעה שתיבחן לאורך זמן. כבר היום אחוז גדול מהצרכנים מזמינים נופש דרך אתרים כמו בוקינג, בהם קיימת עסקה שלא ניתנת לביטול. עכשיו צריך לאפשר למלונות ולסוכני הנסיעות להציע את אותה החלופה".
היועצת משפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה ויינשטוק: "חשוב לציין שהממשלה תמכה בהצעת החוק וגם בכך שזאת תהיה הוראת שעה של שלוש שנים. הרשות בעד הוזלת מחירים אבל צריך לראות איך משיגים זאת מבלי לפגוע בצרכן. ברגע שלצרכן יש יכולת לבטל את העסקה ולעבור לעוסק אחר, העוסק יתאמץ להציע לו תנאים ויחס טוב, וזה כשלעצמו דבר חשוב עבור הצרכן".
מנהלת אגף מחקר ופיתוח ברשות להגנת הצרכן, ד"ר דליה שיליאן: "קיומם של שני מחירים לא מבטיח הוזלת מחיר לצרכן. אפשר לקחת מחיר עם זכות ביטול, לתת את אותו המחיר ללא הזכות בתוספת 15% ולהראות מצג שווא שהמחיר ירד. צריך לוודא שהחוק ישיג את מטרתו, אבל אנו תומכים".
מנהלת תחום חקיקה ורגולציה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, עו"ד תמר מירסקי: "אני רוצה להתייחס לעסקים קטנים שכן זקוקים לוודאות. חלוקת הסיכון מול הלקוח יכולה לעזור להם, בטח כשבארץ אנשים כן מזמינים בטווח קצר יחסית".
מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות בישראל, טלי לאופר: "אנחנו חושבים שזאת הצעה נדרשת מבחינה מסחרית, כדי לתמוך בחברות הישראליות. מבחינת התמיכה בעסקים הישראלים זה מגדיל את הנתח, מוסיף לנו שירותים, ומוזיל אותם ל
לקוחות".
מנהלת תחום הכשרה מקצועית במשרד התיירות, מאיה אברמוביץ': "אנחנו מוצאים שיש בזה תרומה גם לצרכנים וגם לספקים הישראלים. מבחינת הצרכנים דיברנו על הוזלת מחירים ורואים דוגמאות באתרים כמו בוקינג שמציעים חבילות זולות יותר. המסלול ללא זכות הביטול הוא מאוד אטרקטיבי. לגבי העלאת המחירים - השוק תחרותי ומבוזר, יש מלונות קטנים, צימרים ואכסניות וזה מקטין את הסיכוי להעלאת המחירים. אנו תומכים בהצעה".
מנכ"לית התאחדות המלונות, יעל דניאלי: "מאז 2018 אנחנו מנסים לגרום למדינה להתקדם וליישר קו עם מה שקורה בעולם. חוק הגנת הצרכן פוגע במלונות באופן ישיר שכן הם לא יכולים להציע שני מחירים בעוד האתרים הבינלאומיים יכולים. התחרות האמיתית שנפגעת היא בין אתרי המלונות לבין אתרי ההזמנות המתחרים. הוראת שעה לשנה לא עוזרת שכן יש פה תקופה של אי-וודאות, לרבות קורונה. לכן צריך להאריך את ההוראה לשלוש שנים ולהניח לשוק להתאים את עצמו".