X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
וילנר. לא דומה לסכנה לקורבן [צילום: הרשות השופטת]
אסיר ישוחרר למרות סכנה חיצונית לאלימות
וילנר: ועדת השחרורים רשאית לבדוק רק אם האסיר עצמו מסוכן; מניעת שחרור מוקדם רק בשל חשש שאחרים יפעלו באלימות היא הפרטה של סמכות הענישה וחתירה תחת שלטון החוק

סכנה חיצונית משחרורו המוקדם של אסיר אינה עילה להימנע משחרור שכזה - קובעת לראשונה (יום ה', 14.7.22) שופטת בית המשפט העליון, יעל וילנר. לדבריה, על המשטרה להיערך כדי למנוע סכנה זו, והימנעות משחרור מוקדם - כאשר אין עילה אחרת - אינה הדרך להתמודד עימה.
האסיר בו מדובר נדון בשנת 2009 ל-18 שנות מאסר בשל הריגה, חבלה בכוונה מחמירה, עבירות נשק וקשירת קשר לביצוע פשע. הוא הודה שנטל חלק בהריגתו של בן משפחת סווידאן, במסגרת סכסוך דמים ארוך בין שתי משפחות בכפר ערב אל-עראמשה (כפר בדואי על גבול לבנון). ועדת השחרורים קיבלה ב-2019 ושוב ב-2020 את בקשתו של האיש לשחרור מוקדם, אך בשני המקרים קיבל בית המשפט המחוזי בנצרת את ערעור המדינה וביטל את השחרור, לאור חומר מודיעיני חסוי ולפיו השחרור יסלים את הסכסוך בין המשפחות ובכך יסכן את שלום הציבור.
הדיון בעליון התמקד בסעיף 10 לחוק שחרור על תנאי, ולפיו ועדת השחרורים רשאית להביא בחשבון "במקרים בעלי חומרה ובנסיבות מיוחדות" את האפשרות שהשחרור המוקדם "יפגע במידה חמורה באמון הציבור במערכת המשפט, אכיפת החוק ובהרתעת הרבים" או שהוא יגרום לכך שהעונש בפועל יהיה קל מדי ביחס לחומרת העבירה. בעוד השיקולים העיקריים נוגעים לאסיר עצמו - בעיקר התנהגותו בכלא, שיקומו והסיכון הנובע ממנו - כאן מדובר בשיקולים חיצוניים לאסיר, מציינת וילנר.
החוק מדבר על סיכון מהאסיר עצמו
וילנר מדגישה, כי כאשר מדבר החוק (בסעיף 9) על "הסיכון הצפוי משחרורו של אסיר", הכוונה היא לסיכון הנובע מן האסיר עצמו - ולא מגורמים אחרים העלולים לסכן את שלום הציבור אם האסיר ישוחרר. חשוב מכך: ועדת השחרורים פועלת כחלק מההליך הפלילי, וככזאת שיקוליה הם מתחום הענישה ואסור לה להביא בחשבון שיקולים זרים. וילנר מוסיפה:
"המשפט הפלילי אינו מכיר בהצדקה תועלתית לענישה שעיקרה, הלכה למעשה, ריצוי גורמים שאילולא יושבע רצונם יסכנו את הציבור.
אכן, התחשבות בשיקול החיצוני בגדרי ההליך הפלילי משמעותה, דה-פקטו, הפרטה - גם אם חלקית - של סמכות הענישה, והפקדתה בידי גורמים שבשל החשש כי יסכנו את הציבור יקבעו, הלכה למעשה, את משך תקופת המאסר שיישא אסיר בפועל.
"כשם שלא מתקבל על הדעת כי בית משפט הגוזר דינו של נאשם יתחשב באפשרות כי מאן דהוא יסכן את הציבור אם לא יהיה שבע רצון מהעונש שייגזר על הנאשם, כך אין להלום כי השיקול החיצוני ישמש את ועדת השחרורים. התחשבות בשיקול החיצוני בגדרי ההליך הפלילי סותרת מושכלות יסוד של המשפט הפלילי, שלפיהם משך תקופת המאסר נקבע אך ורק על-ידי רשויות המדינה המוסמכות לכך, ויש בכך כדי לחתור תחת עיקרון שלטון החוק, לעודד הפרות חוק ולהוביל לזלזול בדין הפלילי ובמערכת המשפט".
וילנר דוחה את עמדת המדינה, אשר ביקשה להסתמך על פסק דין של הנשיאה אסתר חיות ולפיו על ועדת השחרורים להביא בחשבון סכנה לנזק נפשי העלול להיגרם לקורבן העבירה או לבני משפחתו מעצם השחרור. סכנה כזאת נובעת מן האסיר עצמו, ולכן ברור שניתן להביא אותה בחשבון; היא איננה סכנה חיצונית, כמו במקרה הנוכחי. לבסוף הזכירה וילנר, כי ועדת השחרורים אסרה על האיש להיכנס לערב אל-עראמשה או ליצור קשר עם משפחת הקורבן.
השופט נעם סולברג הציע, כי קצין משטרה בכיר ינסה לקדם שביתת נשק ואולי אפילו סולחה בין שתי החמולות, ויסביר שהשחרור המוקדם הוא הליך שגרתי שאיננו מהווה חנינה ומחיקת ההרשעה. השופטת ענת ברון הוסיפה, כי "סיכון כזה ככל שקיים, חזקה על המשטרה שעינה תהיה פקוחה, שתעמוד על המשמר ושתבצע את מלאכתה נאמנה באמצעות 'ארגז הכלים' שבידיה". את האסיר ייצגו עוה"ד ציון אמיר וענבר רוזנבאום, ואת המדינה - עוה"ד תהילה רוט ונועה רוזנברג.

תאריך:  14/07/2022   |   עודכן:  14/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסיר ישוחרר למרות סכנה חיצונית לאלימות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
וטרמן: "מדובר באתגר ואני מאמין שנשפר את יכולת הצמיחה של שופרסל, נתמודד עם התחרות והאתגרים שבדרך ונפעל להתרחבות משמעותית"    כיהן משנת 2018 כמנכ"ל רשת Be מבית שופרסל
עידן יוסף
לראשונה, ארה"ב מתחייבת בכתב על כך שלאירנים לא יהיה נשק גרעיני    לפיד: אם אירן תמשיך לרמות - יהיה לכך מחיר כואב. דיברנו על סעודיה והניסיון לבנות קואליציה יותר מתונה במזרח התיכון. לא תהיה אירן גרעינית"    ביידן בחתימה על הצהרת ירושלים: "פוטין הוא אתגר ליציבות בכל העולם"    בהצהרה, שתי המדינות מתחייבות גם להמשיך במאמצים לפטור מוויזה לישראלים: "בהקדם האפשרי"
איתמר לוין
איתמר לוין
איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il