X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
התכלית היא להגיש עזרה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
העליון מצמצם את גבולות עבירת ה"פגע וברח"
הנדל: אי-המתנה לשוטר היא עבירה קלה יותר, ולא עבירת הפקרה שהעונש המירבי עליה הוא 14 שנות מאסר מסביר שהמחוזיים הרחיבו את העבירה בעקבות פסיקה בעליון, שהתבססה על מאמר אקדמי ולא עשתה זאת בצורה סדורה

עבירת ההפקרה לאחר פגיעה ("פגע וברח") איננה כוללת הימנעות מהמתנה למשטרה - כך קובע (21.7.22) המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון, ניל הנדל, האומר שפסיקה קודמת של העליון הרחיבה יתר על המידה את גבולותיה של עבירה זו.
סעיף 64א לפקודת התעבורה קובע עונש מאסר שבין שלוש ל-14 שנים (בהתאם לחומרת הפגיעה) על נהג שהפקיר אדם בו פגע. הסעיף מדבר על מי ש"לא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה". הוא מגדיר הזעקת עזרה כ"הושיט עזרה מתאימה בהתאם לנסיבות המקרה ולמקום התאונה, ובכלל זה, בהתאם לנסיבות המקרה, הזעיק את גופי ההצלה המקצועיים הנחוצים למקום התאונה, המתין ליד הנפגע עד להגעתם, דאג למניעת כל נזק נוסף לנפגע ככל יכולתו והגיש לנפגע עזרה ראשונה אם ביכולתו להגישה על-פי הכשרתו".
עבירה נפרדת מצויה בתקנה 144(3) לתקנות התעבורה, הקובעת שנתיים מאסר למי שאינו מוסר את פרטיו לשוטר בזירת התאונה. בתי המשפט המחוזיים נוהגים להרשעה בהפקרה - העבירה החמורה בהרבה מבחינת העונש והתדמית - גם את מי שאינו ממתין להגעת שוטר לזירת התאונה, בנימוק שכך פסק בית המשפט העליון. אלא שהנדל קובע, כי פסיקה זו אינה עומדת במבחן הלשון והתכלית של הפקודה, וכי מדובר למעשה בהישענות על אמירות אגב של בית המשפט העליון שהתפתחו מאליהן.
לדברי הנדל, יש להיזהר מפני פרשנות המרחיבה את גבולותיה של עבירה פלילית, שכן הדבר עומד בניגוד לעקרון החוקתיות ולפיו אין מענישים אלא על עבירה מפורשת. הוא גם מזהיר מפני נטייה לבחור את הפרשנות המחמירה בין הפרשנויות האפשריות: "הניסיון המשפטי מלמד שבמסגרת הכרעות דין לא מעטות שבהן יש מחלוקת בין שופטים - ואף בבית משפט זה - השופט או ההרכב עשויים להעדיף פרשנות מחמירה בדרך בחינת המונח 'סבירות' ו'תכלית' העבירה. נודה באמת: אין פסקי דין רבים שבהם שופט קבע 'אפשר כך ואפשר כך, ולכן אבחר בדין המקל'. הסיבה לכך היא שהמשפט הפלילי מורכב. אין הוא מסתפק בהכרעות חד-ממדיות".
עבירת ההפקרה מטילה על הנהג שתי חובות, ממשיך הנדל: לעצור ולהושיט עזרה. לעומת זאת, המחוקק אינו מדבר על "חקירה" או "מסירת מידע", ואפילו בדוחק לא ניתן לומר שהללו הן חלק מהושטת העזרה. ואילו תכלית החוק היא חובת ההצלה כלפי הנפגע, והמתנה למשטרה איננה חלק ממנה.
המחוקק לא קבע את "תכליות המשנה"
הרחבת העבירה באה באמצעות מה שהנדל מכנה "תכליות המשנה" שניתנו לה - למנוע מנהג להתחמק מאחריותו ולסייע לרשויות האכיפה לחקור את התאונה. אלא שתכליות משנה אלו אינן מופיעות בחוק, אלא במאמר של פרופ' שניאור זלמן פלר משנת 1976. המאמר צוטט בהמשך בפסיקת בית המשפט העליון, אך בצורה חלקית. באחד המקרים אף התפתחה הפסיקה בשל טעות סופר; והנדל מראה, כי גם כאשר הוזכרו תכליות המשנה - ההרשעות היו לפי התכליות העיקריות.
הנדל קיבל את ערעורו של יוסף כהן, אשר בשנת 2016 פגע למוות בהילה מיכלי נחמן בכביש 6. בית המשפט קבע שהתאונה לא הייתה באשמתו, אך הרשיע אותו בהפקרה לאחר פגיעה משום שלמרות שעצר, הזעיק עזרה והמתין קרוב לחצי שעה - הוא לא חיכה להגעת המשטרה. הנדל זיכה את כהן מעבירה זו והרשיע אותו בעבירה של אי-מסירת פרטים לשוטר. לצד זאת נותרה בעינה הרשעתו בשיבוש מהלכי משפט והשמדת ראיה, בשל פעולותיו להסתרת העובדה שהוא אשר פגע במנוחה. בית המשפט המחוזי מרכז גזר על כהן 15 חודשי מאסר, אך כעת יוחזר התיק למחוזי לגזירת דינו מחדש.
השופטת ענת ברון והשופט בדימוס ג'ורג' קרא הסכימו עם הנדל. את כהן ייצגו עוה"ד אופיר סטרשנוב, תהילה בינו ושירה מוהר, ואת המדינה - עו"ד ענת גרינבאום.

תאריך:  21/07/2022   |   עודכן:  21/07/2022
+הקטל בדרכים: קצין צה"ל נהרג בכפר מע'אר
09:04 21/07/22  |  עידן יוסף

הקטל בדרכים: סגן אלוף ספאא מוחמד עזאלדין, בשנות ה-40 לחייו מכפר מע'אר שבגליל, נהרג לאחר שנפגע מרכב בעת שיצא מחתונה של קרובי משפחה.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מצמצם את גבולות עבירת ה"פגע וברח"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
יצחק דנון
חברת דרך חדשה בתנועה, העוסקת בבטיחות בדרכים, טוענת שהמעקים מדגם Protec 120 עלולים לפגוע בנוסעים במקרה של התנגשות בהם
איתמר לוין
קובע לראשונה: קצבת השאירים שמקבלת אלמנתו של איש קבע לשעבר, לא תקוזז מן הפיצוי שתשלם למשפחתו חברת הביטוח לאחר שנהרג בתאונה
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה: אי-אפשר לקבל את זה שעל 4.5 מיליון איש ביו"ש אין אף ניידת תנועה בשישי בלילה    שרת התחבורה מיכאלי: האתגרים מרובים והתקציב הנדרש לא בהישג ידנו - לא עשינו תוכנית מיוחדת לאף אזור בארץ אלא הלכנו לקריטריונים מקצועיים של מוקדי סיכון    מנכ"ל המשרד לבט"פ: תגברנו את המשטרה אבל זה לא הלך למחוז ש"י    ח"כ סטרוק: אם היו נתוני אמת אז השרה לא הייתה יכולה שלא להשקיע כספים בכביש יו"ש ומנכ"ל המשרד לבט"פ לא יכול היה שלא להקצות שוטרים
עידן יוסף
הכי הרבה הרוגים - אבל הם לא נספרים, שוויון בחלוקת דוחות - אבל לא בתשלום הקנסות, הכי הרבה כלי רכב לא תקינים - אבל הם לא יורדים מהכביש, הכי הרבה תאונות - אבל הכי מעט שוטרים    סקירה של הכנסת חושפת את הנתונים
עידן יוסף
השרים ליברמן ומיכאלי סיכמו כי תקציב נוסף של 110 מיליון שקלים יוקצה לפתרונות בביצוע מיידי בכל 100 הק"מ מנחל שיטה ועד צומת ערבה    בעוד כשנה תושלם תחילת הביצוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il