X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
תביעה על בקבוקי 1.5 ליטר [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
העליון: לבעל מונופול אסור לגבות מחיר מופרז
ברון קובעת לראשונה: האיסור על מחיר בלתי הוגן הקבוע בחוק התחרות הכלכלית - פירושו גם מחיר מופרז ניתן יהיה להגיש בקשה לתביעה ייצוגית בטענה למחיר מופרז; בית המשפט צריך לנהוג בזהירות בטרם יתערב במחירים בשוק החופשי

לבעל מונופול אסור לקבוע מחיר מופרז, ואם יעשה זאת - ניתן להגיש נגדו תביעה ייצוגית. כך קובעת לראשונה (יום ג', 26.7.22) שופטת בית המשפט העליון, ענת ברון. לדבריה, זהו חלק מן האיסור הקבוע בחוק התחרות הכלכלית, ולפיו לבעל מונופול אסור לקבוע מחיר בלתי הוגן תמורת נכס או שירות.
ברון מציינת, כי ידוע שקביעת מחיר נמוך מדי בידי מונופול במטרה לדחוק מתחרים מהווה הפרה של החוק; כעת מתווסף איסור על קביעת מחיר גבוה מדי. זאת, כיישום החזקה הקבועה בחוק, לפיה קביעה
של רמת מחירים או מכירה בלתי הוגנים של הנכס או של השירות שבמונופולין מהווה ניצול לרעה של המעמד המונופוליסטי בשוק. קביעה זו תשפיע על מספר הליכים ייצוגיים התלויים ועומדים בבתי המשפט המחוזיים ובבית המשפט העליון, בין היתר נגד חברת תנובה, ספקית הגז נובל אנרג'י וחברת בזק.
לדברי ברון, האיסור על גביית מחיר מופרז דרוש על-מנת למנוע ניצול של הצרכנים ולצורך התמודדות עם יוקר המחיה. עם זאת, אכיפתו של האיסור מחייבת את בית המשפט להתערב בדיעבד במחירים בשוק חופשי, בין היתר משום שהיא עלולה דווקא לפגוע בתחרות ובצרכן - ועל כן יש לעשות זאת בזהירות ובריסון. יש להישמר מפני התערבות מזיקה בתחרות החופשית, שבסופו של דבר תפגע בתמריצים של הפירמות הפועלות בשוק להתייעלות ולחדשנות. כן יש להימנע ממצב שבו בית המשפט יהפוך למאסדר-על של המחירים, מדגישה ברון.
ברון קובעת את אמות המידה ליישומה בישראל של מה שמכונה "עילת המחיר המופרז" (המוכרת בעיקר באיחוד האירופי אך לא בארה"ב). לדבריה, המחוקק בחר במודע לאמץ עילה זו, כפי שניתן ללמוד מן ההיסטוריה החקיקתית של חוק התחרות, והכרה בה עולה בקנה אחד עם תכליתו של החוק. הסוגיה העיקרית היא אופן יישומה, מדגישה ברון. תנאי סף הוא היותה של הפירמה הנתבעת בעלת מונופולין בשוק הרלוונטי, בהתאם למבחנים הקבועים בחוק התחרות הכלכלית ("מי שמחזיק ביותר ממחצית מכלל האספקה או הרכישה של נכסים או שירותים בשוק מסוים, או לחלופין בעל כוח שוק משמעותי ביחס לאספקה או רכישה כאמור").
בהמשך לכך יש לעשות שימוש במבחן דו-שלבי המבוסס על שיקולים כלכליים. בשלב הראשון נבחנת מידת מופרזותו של המחיר המונופוליסטי ביחס למחיר שהיה נגבה בתנאים של תחרות בשוק, וזאת באמצעות מבחני עזר מקובלים (עלויות המוצר/השירות, השוואה למחיריהם של מתחרים ושיעורי הרווח של בעל המונופול). ככל שנמצא שהמחיר המונופוליסטי מופרז, הרי שבשלב השני הנטל עובר אל בעל המונופולין - להראות שישנם טעמים טובים לקבוע, כי המחיר הוא בכל זאת הוגן (למשל: שהוא נחוץ כדי לממן השקעות נוספות).
השלב השני של המבחן דרוש על-מנת למנוע תוצאה שרירותית, וכדי לוודא כי התועלת הכלכלית בהתערבות במחיר השוק עולה על הנזק והסכנות שעלולות להיות כרוכות בהתערבות זו. "הגנה על רווחת הצרכן היא אחת המטרות המרכזיות של דיני התחרות, ואולם בכל הנוגע לרווחת הצרכן מחיר המוצר אינו חזות הכל. התמקדות במחיר עלולה להשפיע על המגוון ועל איכות המוצרים בשוק – באופן שלפחות לגבי חלק מהצרכנים התערבות במנגנון השוק דווקא תפגע ברווחתם", מדגישה ברון. "הגם שההכרעה המשפטית בשלב זה (השלב השני) היא ערכית, נדרש שתהיה מבוססת על שיקולים כלכליים-תחרותיים – זאת על-מנת שלא לרוקן את האיסור על גביית מחיר מופרז מתוכן, מצד אחד; ושלא לפגום בתמריצי השחקנים והשחקנים הפוטנציאליים בשוק לפעול להתייעלות ולחדשנות וכיוצא באלה, מצד שני".
ברון מציינת, כי על המבקש בתביעה הייצוגית להניח כבר בשלב האישור תשתית עובדתית וראייתית להוכחת עילת המחיר המופרז. על בית המשפט להיכנס לעובי הקורה ולבחון אם העילה הוכחה לכאורה בהתאם למבחן הדו-שלבי. ברון מזכירה, כי בשלב האישור קיימים פערי מידע מובְנים בין הצדדים, המקשים על המבקש להוכיח את עילת המחיר המופרז - שכן יש צורך במסד נתונים שלמבקש בדרך כלל אין גישה אליו. לכן, ניתן וראוי לעשות שימוש בהליכי גילוי ועיון במסמכים; בית המשפט יתן צו שכזה כפוף לעמידה בתנאים שנקבעו בתקנות תובענות ייצוגיות ובפסיקה, ובכלל זה קיומה של תשתית ראייתית ראשונית לנטען בבקשת האישור.

הפכו את החלטת גרוסקופף

פסק הדין ניתן בנוגע לבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברה המרכזית למשקאות קלים (זכיינית קוקה-קולה), בה נטען שהיא גובה מחיר מופרז בעד בקבוק בן 1.5 ליטר. בית המשפט המחוזי מרכז (השופט עופר גרוסקופף, כיום בעליון) לא הכריע לגופה בבקשה לגילוי ועיון במסמכים במסגרת בקשת האישור, וקבע, כי מאחר שהחברה המרכזית התנגדה לגילוי המידע המבוקש - רף ההוכחה הנדרש בשלב האישור יהיה נמוך.
בהקשר זה אומרת ברון, כי אין מקום לקשור בין נכונות החברה לגלות מידע, ובין רף ההוכחה הנדרש בשלב זה של הדיון. לערכאה הדיונית תפקיד ניהולי משמעותי בכל הנוגע לדיון בהליך ייצוגי, ולא ניתן למסור לידי אחד הצדדים את כוח ההכרעה הנתון לבית המשפט בנושא גילוי המסמכים. מהלך כזה אף מרוקן מתוכן את שלב האישור. כל אותן שאלות עובדתיות ומשפטיות שנדרש היה לברר בשלב האישור, למעשה גולגלו על-ידי בית המשפט המחוזי לשלב הדיון בתובענה לגופה. בית המשפט העליון הורה על החזרת הדיון לבית המשפט המחוזי - על-מנת שידון תחילה בבקשה לגילוי מסמכים, ובהמשך יכריע בבקשת האישור בהתאם לאמות המידה ליישום עילת המחיר המופרז כפי שנקבעו.
המשנה לנשיאה בדימוס ניל הנדל והשופט יוסף אלרון הסכימו עם ברון. הנדל חלק על ברון לגבי המבחן לקביעת קיומו של מחיר מופרז. לשיטתו, השלב הראשון צריך להיות עובדתי ולהתמקד בגובה המחיר. השלב השני צריך להיות נורמטיבי ובמסגרתו יש לבחון אם מדובר במחיר מונופוליסטי מופרז, המהווה כשלעצמו מחיר בלתי הוגן. זאת, תוך התייחסות לגובה הפער שנמצא בשלב הקודם (בין המחיר בפועל לבין המחיר הראוי) וכן לשיקולים נוספים. לפי מבחן זה, נטל ההוכחה בשני השלבים הוא על התובע, שכן השלב הנורמטיבי הוא בליבת עילת המחיר המופרז.
את החברה המרכזית ייצגו עוה"ד מוטי ארד, אמיר ונג, בועז סיטי
ומעין ברונשטיין. את מבקש האישור, רונן גפניאל, ייצגו עוה"ד רנן גרשט, אופיר נאורף שנהב יעקב, שחר בן-מאיר ויצחק אבירם; ואת היועץ המשפטי לממשלה - עו"ד לימור פלד.

תאריך:  26/07/2022   |   עודכן:  26/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: לבעל מונופול אסור לגבות מחיר מופרז
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
DSM Protective Materials תובעת 1.8 מיליון שקל, בטענה שגילתה במכרז של משטרת סאו-פאולו שהחברה הישראלית מפרה פטנט ליריעות מיגון
מירב ארד
לדבריו "אין מקום כרגע לבנט ושקד בפוליטיקה הישראלית, מקווה שיעשו חשבון נפש"    הוסיף: "מצטער שבן-גביר מציב אולטימטומים"
מירב ארד
פורום מעונות היום תקף את ההמלצה לייקר את מעונות היום: "ועדת סל המחירים ערכה עבודה רשלנית, בלתי מבוססת, ללא התייעצות עם המעונות ובהתאם הנתונים שהתבססה עליהם שגויים"    הארגונים דורשים מהאוצר תוספת תקציב של 850 מיליון שקל עד 1.2 מיליארד שקל ומאיימים להשבית את פתיחת שנה"ל
מירב ארד
בר-דוד: "שסטוביץ קימברלי דיפלומט נגמרה החגיגה"    הוסיף: "הנחיתי להקצות 40 מיליון שקל למלחמה ביוקר המחיה. הנחיתי להכין חבילות מוזלות של מוצרים במסגרת מלחמה ביוקר המחיה שיעזרו לחברי ההסתדרות. נסבסד והמוצרים יגיעו לבית הלקוח"
מירב ארד
המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל יקצה 600 מלגות, בנות 5000 ש"ח כל אחת עבור מסלול כללי    מסלול נוסף יכלול 600 מלגות עבור מקצועות המצויים במחסור באזורי הנגב והגליל    המסלול השלישי יכלול 200 מלגות עבור מקצועות בתחום החקלאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il