X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נכסים ב-64.1 מיליארד דולר
נדחתה תביעת ענק של נפגעי טרור נגד ערב בנק
1,132 איש תבעו מהבנק, מהגדולים במדינות ערב, 30 מיליארד דולר בטענה שמימן פיגועים בשנים 2005-1995 התביעה נדחתה על הסף בשל התיישנות ומשום שהוגשה רק לאחר שתביעות זהות נדחו בארה"ב בשל חוסר סמכות

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, תמר בר-אשר, דחתה על הסף (16.8.22) תביעה בסך 30 מיליארד שקל שהגישו 1,132 נפגעי טרור ובני משפחותיהם נגד ערב בנק, בטענה שהוא מימן את פעולות הטרור בהן נפגעו בשנים 2005-1995. בר-אשר קבעה, כי התביעה התיישנה לפני שנים רבות וכי התובעים גם אינם יכולים להגיש אותה בישראל לאחר שנדחו בארה"ב.
ערב בנק הוקם בשנת 1930 בירושלים, אך מאז מלחמת ששת הימים אינו פועל בישראל (יש לו סניף ברמאללה); הנהלתו שוכנת ברבת עמון ויש לו 600 סניפים בכ-40 מדינות. בסוף הרבעון הראשון של השנה הסתכמו נכסיו ב-64.1 מיליארד דולר - מה שהופך אותו לאחד הבנקים הגדולים במדינות ערב - והרווח הנקי היה 166 מיליון דולר. התובעים טענו, כי הוא ניהל חשבונות של פעילים בחמאס, הג'יהאד האיסלאמי וארגוני טרור אחרים; שימש כצינור להעברת כספים לארגוני טרור בשטחים; והשתתף באיסוף תרומות לסיוע למשפחות מחבלים. הם ביקשו לחייב אותו לפצות כל אחד מהם ב-20 מיליון שקל.
ההליכים החלו בתביעות שהוגשו בבית המשפט הפדרלי במחוז המזרחי של ניו-יורק מאז דצמבר 2004 והסתיימו כאשר בית המשפט העליון של ארה"ב קבע באפריל 2018, כי לא ניתן לתבוע בארה"ב תאגידים זרים בהסתמך על החוק העיקרי עליו התבססו התביעות (Alien's Action for Tort); בית המשפט הפדרלי דחה קודם לכן עילות תביעה אחרות. התביעה בירושלים הוגשה ביום האחרון של 2019, והיא זהה לאלו שנדחו בארה"ב.
ערב בנק ביקש לסלק על הסף את התביעה, בעיקר בנימוקים של התיישנות ומעשה בית דין - ובר-אשר קיבלה את שתי הטענות. בנוגע להתיישנות היא מציינת, כי כאמור מדובר בפיגועים שבוצעו לכל המאוחר בשנת 2005 - דהיינו 13 שנים לפני הגשת התביעה, בעוד תקופת ההתיישנות היא שבע שנים. התובעים התעלמו לחלוטין מסוגיה זו בתביעתם והתייחסו אליה רק בתגובה לבקשה לסילוק על הסף, וגם שם לא הציגו נימוקים משכנעים לכך שיש להחריג את התביעה מכללי ההתיישנות.
רוב פסק הדין עוסק בטענה למעשה בית דין, לנוכח העובדה שכאמור תביעות זהות נדחו על הסף בארה"ב - ועל בית המשפט בישראל לכבד את פסק הדין האמריקני. לשם הכרעה בסוגיה זו היה צורך לבחון מהו הדין החל עליה בארה"ב. בר-אשר העדיפה את חוות דעתו של השופט הפדרלי בדימוס ריצ'רד הולוול מטעם הבנק על פני זו של פרופ' סטיבן ולאדק מטעם התובעים. זאת, משום שהיא נסמכת כראוי על פסיקה רלוונטית ובמיוחד על פסקי הדין בתביעות הקודמות, בעוד זו של ולאדק אינה מדייקת בעובדות ואף סותרת טענות שהעלו התובעים בארה"ב.
הולוול הסביר שהדין האמריקני מונע מחזור של טענות שנדחו, ואף העלאה של טענות שלא הועלו בתביעה הקודמת למרות שניתן היה לעשות זאת. עוד ציין, כי על-פי החוק בניו-יורק - שם כאמור הוגשו התביעות המקוריות - תקופת ההתיישנות היא שלוש שנים ולכן התיישנו זה מכבר גם עילות התביעה לפי המשפט הישראלי.
בר-אשר מוסיפה, כי גם לפי החוק הישראלי חל על תביעה זו הכלל של השתק עילה, המונע מחזור של טענות שהועלו ונדחו. פסקי הדין בארה"ב ניתנו בסמכות והם סופיים; הטענות שהועלו בישראל חוזרות על אלו שהועלו בארה"ב וכך גם הסעדים המבוקשים; והתביעות בארה"ב אומנם נדחו על הסף ולא נדונו לגופן, אך זאת משום שנקבע שלבתי המשפט בה אין סמכות לדון בהן. את התובעים ייצגו עוה"ד גלעד מרקמן, בנימין פרלמן, גבריאל מירון וגיל ממן; ואת הבנק - עוה"ד צבי פירון, דוד חמו, משה ברנר, ששי מנחם, בועז בן-צור ועידן סגר.

תאריך:  16/08/2022   |   עודכן:  16/08/2022
+אבו מאזן נגד ישראל: "עשתה 50 שואות"
00:48 17/08/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה לפיד גינה את התבטאות יו"ר הרשות הפלשתינית בגרמניה: "חרפה מוסרית. ההיסטוריה לא תסלח לו"  ▪  קנצלר גרמניה לאבו מאזן: אני סבור שהמילה "אפרטהייד" לא מתארת את הסכסוך הישראלי-פלשתיני

עבאס. דברי שטנה [צילום: פלאש 90]
+עשרות בני משפחות מחבלים מעזה נכנסו לבקר את בניהן בכלא נפחא
18:21 16/08/22  |  עידן יוסף

48 משפחות מחבלים שבניהן כלואים בישראל יצאו היום מהרצועה כדי לבקר את בניהן הכלואים בכלא נפחא. בני המשפחות נסעו באוטובוס של הצלב האדום ממעבר ארז עד לכלא, שם נפגשו עם המחבלים למעלה מחצי שעה (עכשיו 14).


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחתה תביעת ענק של נפגעי טרור נגד ערב בנק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שופשת כנראה מהשמאל. לערער מיד@ ל"ת
האזרח ר.  |  16/08/22 16:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
פיטוסי, בן 20 מנתניה, היה לוחם בגדוד נחשון מחטיבת כפיר    הלוויתו תערך היום בשעה 18:45 בבית העלמין הצבאי בנתניה    מפקד פיקוד מרכז: "אירוע מצער מאוד שלא היה אמור להתרחש"
מירב ארד
מדובר בתוואי מנהור שהותקף במהלך מבצע "שומר החומות" אך בצה"ל זיהו מאמצים לשיקום תוואי המנהור הישן    מדובר למנהרה היו שתי הסתעפויות, חצתה לשטח ישראל אך לא חצתה את מרחב המכשול הביטחוני החדש
יוני בן-מנחם
הג'יהאד האיסלאמי מאיים כי אם ישראל לא תשחרר את שני פעיליו העצורים בישראל יביא הדבר להסלמה ביטחונית חדשה. ישראל ממשיכה לעצור את פעילי הארגון בגדה, גורם ביטחוני בכיר אומר כי ישראל לא תאפשר ליישם את אסטרטגיית "איחוד הגזרות" של הג'יהאד האיסלאמי
עמנואל בן-סבו
לכולם פתחתי את שער הרחמים, את שער החמלה, את שער ההתבוננות פנימה    בשער הרחמים יכנסו גם האווילים, גם המבולבלים, גם המתייסרים באמת, גם מי שנפלו במערכה שדודים לרגלי המציאות החצויה של החיים במדינה האהובה הזו
איציק וולף
המחבל, בן 25 ממזרח ירושלים, הסגיר עצמו לידי כוחות המשטרה שערכו אחריו מצוד מאז הפיגוע שאירע לפנות בוקר    האקדח ששימש את המחבל בפיגוע - בידי כוחות הביטחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il