שרת התחבורה והבטיחות בדרכים הנחתה (יום ד', 24.8.22) את יו"ר חברת נת"ע, עו"ד
מיה ליקוורניק, לבצע ניתוח השלכות תפעוליות ותקציביות על-מנת לאפשר את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בשבתות באופן קבוע.
מיכאלי אומרת כי מאז כניסתה לתפקיד שרת התחבורה, היא פועלת לאפשר הפעלת
תחבורה ציבורית בשבת, אך מה שמנע ממנה לפעול עד עתה הם האילוצים הקואליציוניים וההתחייבויות בין לפיד לבנט. אולם גם כאשר הייתה משוחררת ממחויבות קואליציונית, לא איפשרה מיכאלי הפעלת תחבורה בשבת, לרבות ברכבלית.
כעת הנחתה השרה את חברת נת"ע לבחון את האפשרויות ולהציג תוכנית מסודרת שתאפשר את הפעלת הרכבת הקלה בשבת כבר עם הפעלת הקו בחודש נובמבר. אולם נראה כי יותר מאשר הנחיה לביצוע, יש כאן בעיקר קמפיין בחירות. זאת משום שהדבר מגדיל משמעותית את העלות, כרוך בשינוי הסכמי ההפעלה, יוצר בעיה בכל הקשור להעסקת עובדים במנוחה השבועית ואף עשוי להתברר כמסובך משפטית. יתרה מכך, פתיחת קו רכבת מבלי שיהיו אליו קווים מקשרים, שהפעלתם בשבת אסורה חוקית, עשויה להתברר כבעייתית גם מבחינה תחבורתית.
לדברי מיכאלי, אי-ההפעלה בשבת תפגע פגיעה משמעותית בציבור שאינו מחזיק ברכב פרטי. יתרה מזו, הוסיפה, התשומות העצומות בסך עשרות מיליארדים, המושקעות על-ידי המשרד דרך נת"ע בתשתית התחבורתית העתידה להוות את עמוד השדרה של התחבורה בגוש-דן בשני העשורים הקרובים, מצדיקות מיצוי מלא שלה 7 ימים בשבוע לטובת הציבור.
בנוסף אומרת שרת התחבורה כי ההפעלה של הרכבת הקלה בשבת צפויה גם תועלת משקית רחבה יותר, הצפויה להביא להפחתת יוקר-המחיה של הציבור הנע בגוש-דן, לחיזוק תפקוד המשק, להפחתת הזיהום והשימוש ברכב הפרטי, ומעבר לכלי תחבורה חשמלי ונקי יותר. הי אלא התייחסה לכך שהשבת בישראל היא יום מנוחה, כך שהתועלת המשקית נמוכה.
מיכאלי: "לאזרחיות ואזרחי ישראל מגיע שיסתיים המצור בסוף השבוע. תמיד האמנתי שאסור להגביל את חופש התנועה. לא ביום, לא בשעה ולא בשום כלי תחבורה, רכב פרטי או אוטובוס ציבורי. כיום יותר ויותר מהציבור הישראלי זקוק לתחבורה הציבורית במהלך סוף-השבוע, רוצה אותה וגם רבות ורבים מאלה שלא ישתמשו בה, תומכים בה. מחובתנו לגרום לזה לקרות. לצמצם את הפער בין אלו המחזיקים ברכב הפרטי לאלו שאינם, לסייע בהורדת כלי רכב מהכביש ולעשות את השינוי שמדינת ישראל של שנת 2022 כל כך זקוקה לו. אני קוראת לרה"מ לא לבזבז את חלון ההזדמנויות ההיסטורי שנפתח לנו ולהצטרף אלי במהלך לשינוי פני התחבורה הציבורית בישראל".