X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קצה זנב פרוותו של הדוב [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
עמית: עיינתי בבקשה, חלשה דעתי ותקפה עלי סחרחורת
ביקורת חריפה של שופט העליון על בקשות גילוי מסמכים נרחבות ביותר שהגיש תובע נגד המדינה וחברת הראל - באמצעות עוה"ד אסף פוזנר, נתנאל פוזנר ואסף שמחי

"עיינתי בנספחים שצורפו לבקשה, ובין היתר, בבקשות לגילוי מסמכים, בשאלונים שנשלחו על-ידי המבקש למשיבות, בבקשות שהוגשו לבית המשפט, בתגובות ובתשובות לתגובות - וחלשה דעתי ותקפה עלי סחרחורת קלה". כך אומר (30.8.22) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, על הליכים מקדמיים ממושכים ביותר שמנהל יליד 1995 התובע 1.5 מיליון שקל משורה של נתבעים. התובע מיוצג בידי עוה"ד אסף פוזנר (שהיה מועמד לבית המשפט העליון), נתנאל פוזנר ואסף שמחי, שהם מטבע הדברים המנהלים את התיק ולפיכך ביקורתו של עמית למעשה מכוונת כלפיהם.
התובע טוען שהוא סובל ממחלת לב קשה שתלווה אותו כל חייו ומבקש להטיל את האחריות על קופת חולים מאוחדת וחברת הראל המבטחת אותה, על רופא ילדים, על המדינה ועל חברת טר"מ. התובע ביקש מהראל והמדינה להעביר לו כמות עצומה של מסמכים, שרובם נוגעים ללוחות התמותה מהם נגזרת תוחלת החיים שלו. שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אילן סלע, דחה כמעט את כל הבקשה וקבע, כי "נדמה כי יותר משהיא נועדה לדרוש את העברה המסמכים באופן ראוי, יש בה כדי להטריד ולהתיש את הנתבעת [הראל]".
עמית דחה על הסף את בקשת התובע לערער על ההחלטה, אף בלא לחייב את הנתבעים להשיב. מעבר לכך שמדובר בהחלטה המצויה בליבת סמכותה של הערכאה הדיונית, בפיו של עמית ביקורת נוקבת על עצם הבקשה. הוא מציין את הכמות העצומה של המסמכים שביקש התובע ומסכים עם סלע: "הבקשות מכבידות על פניהן, ודומה כי לכך נתכוון בית משפט קמא בסיפא להחלטתו בציינו את הבחנה בין עיקר לטפל ואת עקרון המידתיות שקנה לו מעמד בכותל המזרח של תקנות סדר הדין האזרחי".
עמית מציין, כי המחלוקת לגבי תוחלת החיים היא שש שנים בלבד, אבל אפילו אם הפער היה 20 שנה - לא היה מקום לדרישות נרחבות אלו. "בתיקים לא מעטים של נזקי גוף, אם כתוצאה מתאונת דרכים, תאונת עבודה או רשלנות רפואית, בית המשפט נדרש כעניין שבשגרה לשאלה הנוגעת לתוחלת חייו של הנפגע. כדי להכריע בשאלה זו, הצדדים מציגים חוות דעת מטעמם, חוות דעת הנשענות, בין היתר, על ספרות ומאמרים רלוונטיים". אין צורך בלוחות התמותה כדי להכריע במחלוקת זו, ובית המשפט יוכל להכריע בלעדיהם גם אם התובע יטען שטכנולוגיה עתידית עשויה להאריך את חייו.
הדברים אמורים גם לגבי בקשתו של התובע לקבל מידע רב בנוגע לעלייה הצפויה בשכר ובהוצאות הטיפול הרפואי, ממשיך עמית. "המבקש הפך את טבלאות התמותה, את נתוני העלייה העתידית בעלויות ואת נתוני התשואות, לראש ולדגל בתביעתו ובבקשה לגילוי מסמכים ולמתן תשובה לשאלונים. ברם, במשרעת שבין מידע חיוני לבין תועלת שולית, אני מוצא שתועלתן של אלה שולית ביותר". עוד מזכיר עמית, כי הלוחות של הראל הם סוד מסחרי, ותוהה האם ניתן להסיק מהם על תוחלת החיים של האוכלוסייה כולה. "היעתרות לדרישות המבקש הייתה מוליכה את הצדדים ואת בית המשפט לנתיבים ולמשעולים צדדיים", הוא קובע.
מסע דיג באוקיינוס בניסיון ללכוד דגיגון
עמית מוסיף, כי "כי המגמה בדיני הנזיקין היא של האחדה ופישוט של הדברים. יצירת 'מפה סטטיסטית' אינדיבידואלית לכל ניזוק בהתאם לסיווגו כמבוטח לפנסיה או כמבוטח בביטוח אחריות או בביטוח סיעוד או בביטוח בריאות, אם כצווארון לבן או כצווארון כחול אם כמתגורר בפריפריה או במרכז, כפי שעולה ממסמך שפרסמה רשות שוק ההון - כל אלה נוגדים מגמה זו". לדבריו, הצדדים בזבזו על שאלות אלו זמן שמעבר לכל פרופורציה - וזאת בהליך גילוי מסמכים שמטרתו לייעל את הדיון.
בהתייחסו לבקשת גילוי המסמכים שהופנתה כלפי המדינה, אומר עמית: "מטבע הדברים כי ברשות המדינה עשוי להימצא מידע רב על אודות כל אזרח במדינת ישראל בכל תחומי החיים. אין משמעות הדבר שכל אימת שפלוני מגיש תביעה כנגד המדינה, על המדינה לפשפש בכל זרועותיה, משרדיה ויחידותיה אחר מידע הנוגע לפלוני ושאינו נוגע לליבת המחלוקת. לפנינו דוגמה נוספת לדרישה מכבידה ובלתי מידתית של המבקש, דרישה שהיא בבחינת מסע דיג באוקיינוס רחב ידיים בניסיון ללכוד דגיגון כלשהו שאין כל ידיעה על עצם קיומו, מקורו, זהותו, גודלו ומקום הימצאו".
לבסוף מציין עמית, כי הנתבע עצמו התלונן בפני בית המשפט המחוזי על כך שההליך נמשך שבע שנים וטרם החל הדיון לגופו. בתגובה רומז עמית, כי העיכוב נגרם במידה רבה בשל בקשותיו המופרזות של התובע: "התיק מדשדש שנים במסדרון, והכל בשל לוחות התמותה, שאין בהם כל צורך ותועלתם לקידום התיק היא מזערית, אם בכלל. מקום שבו הדוב עדיין לא ניצוד ומסע הציד אף טרם יצא לדרכו ונמצא עדיין בשלב קדם המשפט, אין טעם ואין תוחלת להתכתש על קצה זנב פרוותו של הדוב. הגיעה העת לבירור התביעה לגופה".

תאריך:  30/08/2022   |   עודכן:  30/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עמית: עיינתי בבקשה, חלשה דעתי ותקפה עלי סחרחורת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יצחק עמית
שופט מוטה  |  30/08/22 19:09
2
עורכי הדין נבזיים
ירושלמית  |  30/08/22 22:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
ההנהלה העבירה לתקשורת תלונה של מנהל בתי הדין, הרב אלי בן-דהן, בעקבות כתבה בחדשות 12 - ובה שמו של גורם שהיה מעורב בכתבה וטיב ההליך שהוא מנהל בבית הדין הרבני    החוק והתקנות אוסרים לחלוטין פרסום פרטים מתוך תיקים כאלה
איתמר לוין
אדם שהצית אולם תצוגה לרכב בנוף הגליל נדון במחוזי ל-27 חודשי מאסר; עמית הקפיץ את העונש לחמש שנות מאסר    מדגיש שיש להחמיר משמעותית את העונשים בעבירת ההצתה ורומז לבתי המשפט המחוזיים לגזור עונשים כבדים עוד יותר
עידן יוסף
הוא ישוחרר מחר למעצר בית שיימשך שמונה ימים    נוסף לתקיפה, הוא חשוד באיומים, בביגמיה ובהטרדה    זוגתו נמלטה מהמקום לאחר המקרה ואלאסד פתח במרדף אחריה עד לתחנת המשטרה במודיעין    היא הועברה למקלט הגנתי והוא נעצר    ראש המועצה מכחיש את החשדות נגדו
יצחק דנון
אליעזר מובשוביץ טוען שהלקוחה, גזל אברהם, אינה משלמת לו תמורת טיפולו בעסקת קומבינציה בה קיבלה דירות בשווי 85 מיליון שקל
איתמר לוין
מינה את גיסו, הרב מרדכי רלב"ג, לראש בית הדין הרבני בירושלים - למרות התראות היועצים המשפטיים לממשלה ולבתי הדין    ברק-ארז: המינוי יבוטל והרב לאו לא יהיה מעורב במינוי עתידי שלו, אשר ייעשה בידי מנגנון חיצוני ובלתי תלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il