המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, מתריע כי חברות ביג טק ופינטק מספקות כיום שירותים ופעילויות שבוצעו בעבר באופן מסורתי על-ידי הבנקים, תוך סיכון רווחיות הגופים המסורתיים בעולם התוכן המקוון.
"הסביבה התחרותית משתנה לנגד עיננו. המוצרים והשירותים שהיו פעם נחלתו הבלעדית של הבנק הופכים לפריקים ומוצעים במגוון רחב של פלטפורמות וערוצים ובאמצעות טכנולוגיה מתקדמת וחדשנית. פעילויות שבוצעו בעבר באופן מסורתי על-ידי הבנקים מבוצעות כיום על-ידי חברות ופלטפורמות טכנולוגיות (Big Tech ו-FinTech) וגופים נוספים רבים הנותנים שירותים מגוונים כגון שירותי תשלום, שירותים בנכס פיננסי, שירותי מטבע, שירותי מידע והיד עוד נטויה", ציין (יום ג', 6.9.22) בכנס לשכת רואי החשבון.
לדברי אבידן החדשנות והתחרות, המייצרת ערך ללקוח ורווחה לצרכן, ממשיכה להתעצם ולהתפתח בקצב מהיר. "כל אלו מהווים אתגר משמעותי למודל העסקי הקיים אגב סיכון לרווחיותם של הגופים המסורתיים בעולם תוכן זה", התריע.
עם זאת, ציין כי מנגד זוהי הזדמנות לנצל את מאפייני הסביבה התחרותית לטובת שיתופי פעולה אסטרטגים נכונים, לחשיבה מחוץ לקופסה על הדרך הנכונה לאמץ את השינויים הללו לחיזוק המודל העסקי ולגיוון מקורות ההכנסה. "לדירקטוריון החברה יש תפקיד מרכזי בהתמודדות עם אתגר המודל העסקי ועליו להתוות את האסטרטגיה שתיישם הנהלה. השינויים, הטרמינולוגיה, התמורות, הקצב והמורכבות רק מחדדות את המנעד הרחב של המרקם, כישורים, יכולות, אתגרים, הכשרות, ולא פחות מכך, האחריות של כל חבר בדירקטוריון והאחריות של האורגן כמכלול", אמר.
המפקח על הבנקים הדגיש כי גם בעולם תחרותי רבולוציוני יש לבנקים יתרונות רבים. בהקשר זה ציין את אמון הלקוחות והציבור במערכת הבנקאית והעיר כי לעתים הביקורת והציניות שנשמעת כלפי הבנקים בהקשה זה היא "בהחלט מוצדקת", כלשונו.
"אמון הלקוחות והציבור מהווה את הנכס המרכזי של המערכת, נכס אותו יש לשמר ולטפח לאורך זמן. מבלי לפגוע חלילה בשחקנים אחרים, שאני מעודד בכל מקום ומעל כל במה להתפתח ולקחת חלק מרכזי בעשיה וביצירת התחרות למען רווחת הצרכן והמשק, האמון של הלקוחות והאזרחים במערכת הבנקאית מהווה את אחד הנכסים המבדלים אותה משחקנים אחרים ויש בו בכדי לייצר יתרון בעולם תחרותי משתנה ותנודתי", טען.
עוד הוסיף כי על הבנקים לעבור בעולם השינויים והתמורות, ובוודאי בעולם הפיננסי, שבהם עולה החשיבות של טכנולוגיה ומידע, לאימוץ של טכנולוגיות מתקדמות. זאת, משום שמדובר בבסיס להתפתחויות שאנחנו רואים בתקופה האחרונה. לדבריו על שוק הבנקים לעבור לכיוון של 'בנקאות שקועה' שבו תחוזק חווית הלקוח והאפשרות שלו לקבל הצעות ערך מותאמות לצרכיו.