X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שפירא ואנגלמן. אותה עמדה [צילום: תומר נויברג, נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]
בג"ץ: למבקר אין סמכות בחברות האוטובוס החדשות
ביטל את החלטתו של שפירא, בה תמך אנגלמן, להחיל את הביקורת על החברות שהוקמו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית הותיר בעינה את הסמכות על חברות האוטובוסים הוותיקות
שנאת המן או אהבת מרדכי [צילום: פורום תח"צ]

למבקר המדינה אין סמכות לבקר את חברות האוטובוסים החדשות, שהוקמו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית - כולל חברות-הבנות של אגד ודן. סמכותו היא אך ורק על החברות הוותיקות - אגד וחברות האוטובוסים של נצרת (ובמשתמע גם על חברת דן). כך קובע (11.9.22) שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, בהתערבות נדירה מאוד של בג"ץ בהחלטותיו ובסמכויותיו של מבקר המדינה.
בשנת 2019 החליט המבקר דאז, יוסף שפירא (ערב סיום כהונתו), להכניס לרשימת המבוקרים את חברות האוטובוסים החדשות; המבקר הנוכחי, מתניהו אנגלמן, הגן על החלטה זו בבג"ץ. החברות החדשות שעתרו נגדה היו אגד תעבורה, אפיקים, דן בדרום, דן בצפון, דן באר שבע, מטרופולין, נתיב אקספרס, סופרבוס וקווים. אגד הוותיקה, חברת הנסיעות והתיירות נצרת ושירותי אוטובוסים מאוחדים (ש.א.מ) בנצרת עתרו אף הן. דן לא עתרה, אך פסק הדין מעלה שמעמדה זהה לזה של אגד.
שפירא ואנגלמן התבססו על סעיף 9(8) לחוק, המונה בין המבוקרים "כל מפעל, מוסד, קרן או גוף אחר הנתמכים, במישרין או בעקיפין, על-ידי הממשלה... בדרך הקצבה, ערבות וכיוצא באלה". הסעיף מאפשר למבקר המדינה או לוועדת הכנסת לביקורת המדינה להכריז על גוף פרטי כמבוקר, אם הוא נתמך בידי הממשלה. המחלוקת הייתה בשאלה כיצד יש להגדיר את הכספים שמעבירה המדינה לחברות האוטובוסים, והמסתכמים במיליארדי שקלים בשנה: תמיכה בחברות (ואזי יהיו כפופות לביקורת) או סובסידיה לנוסעים (ואזי לא יהיו כפופות לביקורת).
סובסידיה לנוסעים מול תמיכה בחברות
שטיין קובע, כי ההעברות לחברות החדשות הן סובסידיה לנוסעים, בעוד ההעברות לחברות הוותיקות הן תמיכות בחברות עצמן. המבקרים טענו, כי למרות שמדובר בסובסידיה - הרי שגם החברות הוותיקות נהנות ממנה, וכי יש לפרש בצורה מרחיבה את הסמכות שמקנה סעיף 9(8). אולם, שטיין אינו מקבל את שתי הטענות. "לא כל הסובסידיות נולדו שוות, ואין לראות בכל גורם שלידיו משולמים כספי סובסידיה ממשלתית 'גוף נתמך'", הוא אומר.
"סבורני כי חובה עלינו להבדיל בין שני סוגים שונים של סובסידיה ממשלתית אשר משולמת לגוף פרטי: ( 1) סובסידיה שהממשלה משלמת 'משנאת המן' - כשל שוק שוק - במטרה לתמרץ פעילות כלכלית שבלעדי הסובסידיה לא תתקיים (או תתקיים במידה לא מספקת); וכן (2) סובסידיה שהממשלה משלמת 'מאהבת מרדכי' כדי לתמוך בגוף פרטי שפועלו-שלו מביא תועלת רבה לציבור ושמצוי בסכנת קיום בהעדר הסובסידיה. גוף פרטי שמקבל סובסידיה מהסוג הראשון אינו משווה לעצמו אופי ציבורי. גוף כאמור היה ונשאר גוף פרטי שעושה עסקים עם המדינה. גוף פרטי שזוכה לסובסידיה מהסוג השני, לעומת זאת, הוא גוף שתמיכת הממשלה בקיומו משייכת אותו, מניה וביה, למרחב הציבורי". סמכותו של המבקר היא אך ורק לגבי גופים מהסוג השני, קובע שטיין.
מאחר שסעיף 9(8) מהווה חריג מהעיקרון לפיו מבקר המדינה מוסמך לפעול רק על-פי הסמכת הכנסת, ממשיך שטיין, יש לפרש אותו בדווקנות. לכן, הפרשנות הנכונה של המילה "תמיכה" בסעיף זה היא כאשר "הממשלה פורסת חסות כלכלית מעל גוף פרטי ומממנת את פעילותו". לעומת זאת, למבקר אין סמכות במקרים בהם "הממשלה משלמת לגוף פרטי מחיר בעבור סחורה או שירות, וכאשר מחיר זה משקף את מצב ההיצע והביקוש בשוק". במקרים כאלה "עסקינן ב'מחיר' או ב'תמורה', ולא ב'תמיכה', גם כאשר מחיר או תמורה כאמור משולמים במסגרת מדיניות ענפית מסוג 'סובסידיה'".
אינטרסים שונים בהעברות הכספים
שטיין מקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה יש להבחין בין התשלומים לחברות הוותיקות לבין אלו הניתנים לחברות החדשות. התמיכה בחברות הוותיקות נובעת צ"הצורך להבטיח את האינטרס הציבורי בהרחבת קווי התחבורה הציבורית באמצעות מפעילות אוטובוסים, בשיפור איכותם של שירותי התחבורה הציבורית כאמור ובהבטחת אספקתם ונגישותם עבור ציבור הנוסעות והנוסעים". לעומת זאת, התמיכה בחברות החדשות היא תמיכה בציבור הנוסעים, ה"זוכה לקבל שירותי תחבורה מהמפעילות הללו באיכות ובתדירות מובטחת, ובמחיר השווה לכל כיס". הדבר בולט גם מן העובדה שהמדינה יכולה להפחית את התשלומים לחברות החדשות אם אינן עומדות בתנאי השירות, מוסיף שטיין.
ההתקשרות בין המדינה לבין אגד והחברות בנצרת - שהיא בת עשרות שנים - נקבעה ללא כל הליך תחרותי והתמיכה בהן אינה מיועדת לנוסעים אלא למנוע את קריסתן כאשר התחבורה הציבורית עברה לעידן התחרות החופשית. עצם הפטור ממכרז מלמד על קיומה של תמיכה בפועל בחברות אלו, מציין שטיין, תמיכה שנועדה להיטיב אך ורק עימן. בניגוד לתמיכה בחברות החדשות, זו הניתנת לחברות הוותיקות לא נבחנה בתנאי תחרות ולכן איננה בהכרח המיטבית מבחינת המדינה. שלוש החברות הן הנמענות הישירות של התמיכה ולפיכך הן נתונות לסמכותו של המבקר, קובע שטיין.
מסקנות אלו, הוא מוסיף, מבוססות לא רק מבחינה חוקית אלא גם מבחינה כלכלית. "המדיניות הכלכלית המונהגת על-ידי ממשלת ישראל ביחס לקווי השירות באוטובוסים - אשר מחד מפקחת על תעריפי הנסיעה ומאידך מסבסדת באופן משמעותי את פעילותן של מפעילות קווי השירות - הינה תנאי-בלעדיו-אין לקיומם של שירותי תחבורה ציבורית נגישים, תדירים, איכותיים וזמינים.
"התעקשותה של הממשלה על קיומם של אמצעי תחבורה נגישים, תדירים, איכותיים וזמינים - במחיר השווה לכל נפש, באזורים מרוחקים, כמו במרכז הארץ, וברוב שעות היממה - היא אשר הופכת את שוק התחבורה הציבורית לשוק הפסדי אלמלא הסובסידיה. מדיניות זו היא המחייבת את הממשלה להעניק את תשלומי הסובסידיה בד-בבד עם מתן הרישיון להפעלת קווי התחבורה הציבורית באמצעות אוטובוסים", אומר שטיין.
"התשלומים שהממשלה משלמת למפעילות התחרותיות משקפים, בקירוב, את המחיר הכולל שציבור הנוסעים היה משלם להן בשוק היפותטי של תחבורה ציבורית זמינה, תדירה ואיכותית - כפי שתוכנן על-ידי הממשלה. בדרך זו, מבקשת הממשלה להבטיח את נגישותה של תחבורה ציבורית זמינה, תדירה ואיכותית לכלל אזרחיה - רכיב מרכזי של איכות החיים". התשלומים לחברות החדשות הם "בעבור ציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית ולמען הציבור בכללותו", מגדיר שטיין.
השופטים יצחק עמית ושאול שוחט הסכימו עם שטיין. את החברות הוותיקות והחברות מנצרת ייצגו עוה"ד עמית גור והדר וייס; את אגד ייצגו עוה"ד אורנה קדר ודעה קומם-שטיין; את המבקר ייצגו עוה"ד מתן בן-שאול ועדן עדיקא; ואת היועץ המשפטי - עו"ד ערין ספדי-עטילה.

תאריך:  11/09/2022   |   עודכן:  11/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: למבקר אין סמכות בחברות האוטובוס החדשות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
עידן יוסף
מבקר המדינה בכנס מבקרי הרשויות המקומיות: "אני קורא לשר לביטחון פנים ולממשלה לשים בראש סדר העדיפות את נושא הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי. לא מדובר רק בביטחונם האישי של אזרחי המדינה הערבים"    על פתיחת שנת הלימודים: "אין להסכים לכך שבמדינה מתוקנת תלמידים והוריהם ישמשו כבני ערובה עקב מחלוקות והתמהמהות בהסדרת הסכמי שכר במגזר הציבורי"
איתמר לוין
ב-37,994 מילים "מצליח" מבקר המדינה שלא להזכיר למעשה את ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים והמפכ"ל    כאשר איש אינו נדרש לשלם את המחיר, המחדלים חוזרים על עצמם וגובים חיי אדם
איתמר לוין
אנגלמן: ייצוג חסר בצורה קיצונית לערבים במוסדות העיריות; פערים ניכרים בתקציבי החינוך ובמחשוב לילדים; העדר הנגשה בשפה הערבית באתרי העיריות ובמוקדים הטלפוניים
איתמר לוין
הסיבה: לא העביר במועד את הניכוי במקור משכר עובדיו בארבע מערכות הבחירות האחרונות    אנגלמן: גרעונו של הליכוד עמד אשתקד על 56 מיליון שקל - ירידה של 18%    סער סיים את בחירות 2021 בגרעון של 13 מיליון שקל
מירב ארד
אנגלמן: "בביקורת שלנו על הבחירות הקרובות ניתן דגש על פעילות כלל הגופים הפעילים, שהם בדרך כלל עמותות, בהתאם למה שמוגדר בחוק, על-מנת לוודא שאכן פעילותם נרשמת ומשתקפת לציבור"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il